Pseudo-scumpirea combustibililor: prețurile s-au întors la nivelul anului 2019. 2020 a fost o perioadă de criză, în care prețul a scăzut artificial

Publicat: 10 sept. 2021, 15:20, de Aurel Drăgan, în News , ? cititori
Pseudo-scumpirea combustibililor: prețurile s-au întors la nivelul anului 2019. 2020 a fost o perioadă de criză, în care prețul a scăzut artificial
Istoric pret combustibil

Presa și social media s-au umplut din nou de anunțuri alarmiste legate de scumpirea combustibililor. După majorarea tarifelor la energie, acum se strigă peste tot că se scumpesc benzina și motorina și, implicit, toate prețurile. Numai că, prețul la combustibili a crescut față de 2020, un an de criză, iar comparat cu 2019 prețurile sunt la fel.

Dacă ne uităm pe un istoric al prețurilor la combustibili, cum găsim pe site-ul peco-online.ro, putem vedea că un litru de benzină sau motorină este la același nivel cu cel din 2019. Un litru de benzină era, în mai 2019, 5,86 lei, acum este tot in jur de 5,8 lei. Un litru de motorină era 5,8 lei, acum este 5,8 lei.

Da, comparativ cu anul trecut, când tarifele au coborât la un minim de 4,27 lei litrul de benzină și 4,47 lei cel de motorină. Dar anul trecut transportul de persoane a fost mult redus față de anul precedent, cererea s-a redus masiv, iar cotația barilului de petrol a scăzut în consecință.

Barilul de petrol a coborât la un minim de 86 de lei (20 de dolari), mult sub cotația din 2019, de 303 lei. Acum s-a întors la peste 300 de lei, iar cotația trage după ea și prețul litrului de combustibil.

De altfel, dacă ne uităm și la 2018 vedem că mai e loc de creștere. În timp ce barilul de țiței era de 342 lei, un litru de benzină depășise 6 lei, iar cel de motorină era aproape de același nivel de 6 lei.

În euro, prețul e mai mic

Mai mult, dacă raportăm prețul în moneda euro, consemnăm o scădere ușoară față de 2018 (un litru de benzină era 1,28 euro) sau 2019 (1,23 euro). În prezent, un litru de benzină este circa 1,17 euro, o consecință a deprecierii leului față de moneda europeană (în iunie 2018, un euro era 4,6611 lei, în iunie 2021 a urcat la 4,9263 lei, un salt de 5,6%, conform datelor BNR).

Putem concluziona fără teama de a greși că prețul combustibililor și-a revenit la nivelul dinainte de pandemie, ceea ce nu reprezintă o scumpire de natură să ne îngrijoreze, mai ales că și economia și-a revenit în cea mai mare parte.

Problema cea mare din acest moment este majorarea prețurilor la energie electrică, la gaze naturale și chiar la metru cub de lemne. Acestea sunt resimțite mult mai direct și mai puternic de populație, mai ales în perioada iernii.

Chiar dacă se spune că „nu e cazul să lăsăm adevărul să strice o știre bună”, ar fi bine să nu lansăm informații panicarde în spațiul public. Să nu uităm că România are în continuare printre cele mai mici prețuri la combustibili și la energie în general din Uniunea Europeană.