Revoluție în trafic. O capitală europeană testează mașinile fără șofer
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/10/Revolutie-in-trafic.-O-capitala-europeana-testeaza-masinile-fara-sofer.png)
Londra se pregătește să devină primul oraș european unde mașinile fără șofer vor transporta pasageri contra cost. Compania americană Waymo, divizia de vehicule autonome a grupului Alphabet, din care face parte și Google, a anunțat oficial lansarea unui program pilot de taxiuri autonome în capitala britanică, începând cu anul 2026.
Moment istoric pentru industria mobilității inteligente
Extinderea marchează un moment istoric pentru industria mobilității inteligente, fiind prima incursiune a Waymo pe piața europeană. Până acum, gigantul american a operat exclusiv în SUA, unde serviciile sale de transport autonom sunt deja disponibile în orașe precum San Francisco, Phoenix și Los Angeles. Compania afirmă că a efectuat peste 10 milioane de curse plătite și că sistemul său de conducere autonomă a fost implicat în de 12 ori mai puține accidente cu pietoni decât șoferii umani.
Decizia Waymo vine în contextul în care Marea Britanie a adoptat recent o legislație favorabilă vehiculelor automatizate, menită să încurajeze testarea și implementarea transportului autonom.
„Promovarea acestui sector va crește opțiunile de transport accesibile, creând în același timp locuri de muncă, investiții și oportunități în Regatul Unit”, a declarat Heidi Alexander, secretar de stat britanic pentru transporturi, citată de Le Figaro și Mediafax.
Teste pentru evaluarea siguranţei
În prima etapă, Waymo va cartografia zonele din Londra unde va fi implementat serviciul și va solicita autorizațiile necesare pentru operare. Mașinile vor fi testate în condiții reale de trafic, sub supravegherea autorităților britanice, pentru a evalua siguranța și eficiența sistemului.
Totuși, Waymo nu este singura companie interesată de piața britanică a transportului fără șofer. Uber a anunțat deja un parteneriat cu startup-ul britanic Wayve, iar giganți precum Baidu (China) și Lyft (SUA) au planuri similare de a lansa servicii de robotaxi în Regatul Unit până în 2026.
Dacă proiectul Waymo va avea succes, Londra ar putea deveni cel mai important laborator urban al mobilității autonome din Europa, deschizând drumul către o nouă eră a transportului public.
Autobuz fără şofer testat la Barcelona
În primăvara acestui an şi Barcelona a făcut pași importanți în domeniul mobilității autonome, testând un autobuz fără șofer pe străzile orașului. Acest proiect pilot, desfășurat între 10 și 14 martie 2025, a oferit călătorii gratuite locuitorilor și vizitatorilor dornici să experimenteze viitorul transportului public.
Citeşte şi: Decada vehiculelor autonome: Nvidia anunţă revoluţia roboţilor şi maşinilor fără şofer
Autobuzul electric autonom, dezvoltat de Renault în colaborare cu compania specializată în vehicule autonome WeRide, a circulat pe un traseu circular de 2,2 km în centrul orașului Barcelona, având patru stații. Vehiculul are o capacitate de opt pasageri și este echipat cu 10 camere și opt senzori Lidar, permițându-i să navigheze în siguranță pe străzile aglomerate ale orașului. Autobuzul poate atinge o viteză de până la 40 km/h și are o autonomie de 120 km fără a necesita reîncărcare.
Traseul autobuzului a inclus bulevarde centrale precum Rambla de Catalunya și Passeig de Gràcia, oferind pasagerilor oportunitatea de a vedea repere iconice ale orașului, cum ar fi Casa Batlló și La Pedrera, opere ale arhitectului Antoni Gaudí. Călătoria a durat între 20 și 30 de minute, timp în care pasagerii au putut observa modul în care vehiculul gestionează traficul și interacționează cu pietonii.
catalannews.com
Interacţiunea cu pietonii, o provocare
Una dintre principalele provocări ale testării acestui autobuz autonom a fost interacțiunea cu numeroșii pietoni și vehicule din centrul Barcelonei. Cu toate acestea, reprezentanții Renault consideră că aceste teste demonstrează maturitatea tehnologiei și pregătirea pentru integrarea în sistemele de transport public europene.
Deși Europa este în urmă față de Statele Unite și China în ceea ce privește tehnologia vehiculelor autonome, astfel de inițiative arată potențialul de a reduce erorile umane în trafic și de a îmbunătăți eficiența transportului public.