România a înregistrat un deficit comercial de peste două miliarde jumătate de euro, la 31 martie

Publicat: 12 mai 2024, 20:16, de George Andrei, în Indicatori macro , ? cititori
România a înregistrat un deficit comercial de peste două miliarde jumătate de euro, la 31 martie

 

 

Statisticile din luna martie 2024, arată un deficit comercial în schimburile internaționale al României de 2,548 miliarde euro.

Exporturile FOB ale României totalizau 7,904 miliarde euro, iar importurile CIF au însumat 10,452 miliarde euro, rezultând un deficit de 2,548 miliarde euro. Faţă de luna martie 2023, exporturile din luna martie 2024 au scăzut cu 9,8 la sută, ca și importurile, care s-au redus cu 6,7 la sută.

În perioada 1 ianuarie -31 martie, exporturile FOB au însumat 2,294 miliarde euro, iar importurile CIF au însumat 29,645 miliarde, arată datele publicate de Institutul Național de Statistică.

Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024 a fost de 6,699 miliarde euro, mai mic cu 1,03 miliarde euro (-1,5 la sută) decât cel înregistrat în perioada similar din 2023.

În primele trei luni ale anului, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor au fost deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (47,7 la sută la export şi 36,2 la sută la import), iar la alte produse manufacturate, 29,1 la sută la export şi 27,9 la sută, la import).

Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în primele trei luni din 2024 a fost de 16,840 miliarde euro, la expedieri şi de 21,937 miliarde euro la introduceri, reprezentând 73,4 la sută din total exporturi şi respective 74,0 la sută din total importuri.

Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada ianuarie – martie a fost de 6,105 miliarde euro la exporturi şi de 7,707 miliarde euro la importuri, reprezentând 26,6 la sută din total exporturi şi 26,0 din total importuri.

Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.

Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.