România după primul tur al prezidențialelor 2025: scenarii și viziuni post-electorale

Publicat: 05 mai 2025, 13:16, de Radu Caranfil, în ANALIZĂ , ? cititori
România după primul tur al prezidențialelor 2025: scenarii și viziuni post-electorale

Rezultatul categoric al primului tur – AUR cu ~41% (3,86 milioane voturi), Nicușor Dan (independent susținut de USR) cu ~21% (1,98 milioane), candidatul coaliției PSD-PNL-UDMR (Crin Antonescu) cu doar ~20%, urmat de Victor Ponta (SOS) ~13% și alții – nu este un simplu accident electoral, ci semnalul profund al unei crize sistemice.

După ani de simulare a reformelor și promisiuni de stabilitate, România profundă a răbufnit. Administrația publică a rămas o pădure de hârtii și nepotisme. Justiția, în loc să devină independentă, s-a sufocat între tabere politice. Sistemul de pensii e în pragul colapsului, iar educația produce analfabeți funcționali în masă. Totul sub un slogan de vitrină: „normalitate”.

Acest vot e, de fapt, sfărâmarea acelei vitrine. România a explodat electoral. Nu din dragoste pentru Simion, ci dintr-o ură adâncă față de sistemul care a mințit-o constant. Alegătorii nu au căutat o soluție, ci o răzbunare. Iar votul pentru AUR a fost barosul simbolic care a spart cuvintele „pensii speciale”, „justiție coruptă”, „sinecuri”, „deficit”, „paraziți bugetari”.

Coaliția PSD-PNL-UDMR, construită artificial pe ideea de echilibru, s-a dovedit un castel de nisip. Crin Antonescu, candidat reciclat fără vlagă, a fost zdrobit între neîncrederea PSD-iștilor de rând și lipsa de mobilizare a liberalilor. În plus, diaspora – tratată cu dispreț și umilită birocratic – a votat masiv anti-sistem, contribuind decisiv la prăbușirea vechii ordini.

Fractura din PSD – un partid, două viziuni ireconciliabile

Rezultatul alegerilor a expus ceea ce în interior se știa de ani de zile: PSD e un partid cu două suflete. Pe de o parte, aripa Ciolacu – pro-europeană, conectată la Bruxelles, cu lideri moderați, care încă mai cred în reformă. Pe de altă parte, o rețea tentaculară de baroni locali, nostalgici ai anilor Vadim-Voiculescu, care au simțit instinctiv că valul suveranist le poate salva pielea. Ei au lăsat secțiile să doarmă în ziua votului sau, mai rău, au lucrat în favoarea lui Simion.

Această ruptură nu mai poate fi mascată. Fie PSD se reformează brutal, expulzând rețeaua suveranistă, fie se rupe de facto. Estimările interne sugerează că aproximativ 60–65 de parlamentari rămân fideli liniei Ciolacu, în timp ce 40–45 se pregătesc să migreze către un „Noul PSD” – cu accent pe „România profundă”, retorică patriotică și pacte obscure cu AUR.

Controlul electoral, altădată arma supremă a PSD, e compromis. Mecanismele de mobilizare nu mai funcționează. Votul „la comandă” a fost înlocuit cu votul de protest. Liderii din teritoriu au pierdut respectul comunității, iar mesajul central nu mai ajunge la baza partidului.

PNL – în căutarea unei noi busole

Liberalii sunt într-un moment de criză identitară. Crin Antonescu a fost ales candidat printr-un compromis, dar a eșuat lamentabil. Tabăra Rareș Bogdan îl acuză pe Ilie Bolojan că a impus o strategie sinucigașă. Alții cer ruperea totală de PSD și repoziționarea PNL ca partid de centru-dreapta, deschis spre Nicușor Dan și USR.

Se vorbește deja de congres extraordinar. PNL e prins între calcule: dacă rămâne în coaliție, își pierde electoratul. Dacă iese, pierde pârghiile guvernamentale. În orice caz, o parte semnificativă a liberalilor va migra spre un proiect comun cu Dan – fie acum, fie după parlamentare.

UDMR – garantul liniștii, dar până la un punct

UDMR, fidel rolului de arbitru tăcut, și-a exprimat clar refuzul față de orice alianță cu AUR. Dacă PSD face un pas spre Simion, maghiarii ies din ecuație. Ei sunt pregătiți să susțină un guvern Dan, cu condiția respectării drepturilor minorităților și menținerii parcursului european. În fond, UDMR știe că stabilitatea comunității maghiare e incompatibilă cu haosul naționalist.

USR – pe val, dar fără garanții

După ani de stagnare, USR revine în prim-plan grație lui Nicușor Dan. Fără candidat propriu, partidul s-a agățat de Dan ca de o salvare. Dar pericolul e clar: dacă Dan câștigă, USR riscă să devină un accesoriu inutil într-o construcție prezidențială. Dacă pierde, va trebui să își regândească întreaga identitate.

Pentru moment, USR face eforturi să pară un partener serios: cere ministere, promovează agenda anti-corupție și susține Dan necondiționat. Dar în culise, liderii USR știu că soarta lor depinde exclusiv de scorul din turul doi.

USR tocmai ne-a oferit o veste bună: Elena Lasconi a demisionat din funcția de președinte al acestui partid. Sunt mulți votanți USR care au respirat ușurați. Primărița de la Câmpulung a atacat (cu mârșăvie) exact candidatul pe care ar fi trebuit să-l susțină, încă de la anularea turului I de anul trecut.

Viziuni post-electorale

Scenariul I – victoria lui Nicușor Dan

O eventuală victorie a lui Nicușor Dan va însemna o schimbare de paradigmă. România va avea un președinte independent, cu o platformă pro-europeană, care nu datorează nimic partidelor clasice.

Imediat după alegeri, PSD se va rupe. Tabăra Ciolacu, estimată la 60–65 de parlamentari, va negocia intrarea într-o coaliție reformistă: PNL, USR, UDMR. Dan va impune condiții dure: eliminarea pensiilor speciale, digitalizarea administrației, audit public și reforma Justiției. PSD-Ciolacu va cere în schimb păstrarea portofoliilor sociale.

Noua coaliție va arăta cam așa:

  • Președinte: Nicușor Dan
  • Guvern: Premier propus de coaliție (posibil Ciolacu sau un tehnocrat)
  • Ministere cheie: Justiție – USR, Finanțe – PNL, Muncă – PSD-Ciolacu, Externe – PNL, Digitalizare – USR, Interne – negociabil

În același timp, Noul PSD va deveni portavocea AUR în teritoriu. Se va poziționa ca „adevărata stângă” patriotică și va sabota constant guvernul Dan. Va încerca să coaguleze SOS, POT și alte formațiuni marginale într-un bloc suveranist agresiv, cu mesaj anti-Bruxelles, anti-elite, anti-justiție.

Această opoziție va avea impact, dar nu va putea destabiliza guvernul. În schimb, va genera un climat de polarizare maximă, cu pericol de radicalizare socială. Guvernul Dan va trebui să comunice excelent și să evite greșelile de tip tehnocrat.

Scenariul II – victoria lui George Simion

O victorie a lui Simion ar marca o ruptură istorică. Pentru prima dată, România ar avea un președinte declarat suveranist, cu simpatii pro-ruse și cu o agendă de destructurare a instituțiilor democratice.

În acest caz, Noul PSD va face pasul oficial către guvernare alături de AUR. Vor negocia împărțirea portofoliilor, pe modelul următor:

  • Președinte: George Simion
  • Guvern:
    • Interne: AUR
    • Finanțe: Noul PSD
    • Externe: AUR
    • Apărare: Noul PSD
    • Educație, Cultură: AUR
    • Dezvoltare: Noul PSD

PNL, USR, UDMR și PSD-Ciolacu vor intra în opoziție, formând un front democratic fragil, dar vocal. Se va încerca blocarea modificărilor legislative, proteste internaționale și apeluri la Comisia Europeană.

Riscurile sunt imense: suspendarea fondurilor europene, retragerea investitorilor, proteste masive, iar statul român va deveni instabil. Simion nu va putea livra promisiunile populiste, iar scandalurile vor izbucni rapid.

Alegeri anticipate în 2026 sunt inevitabile. Dar între timp, România va fi condusă de un guvern iliberal, tribal, fără viziune, iar democrația românească va fi pusă sub semnul întrebării.

Restart cu orice preț?

Turul I nu a fost un test electoral. A fost o revoltă. România a aruncat la coș promisiunile goale, mimările de reformă și alianțele sterile. A cerut un restart, cu orice preț.

Acum, turul II decide dacă acest restart va fi un salt înainte – cu reforme dureroase, dar necesare – sau o cădere în haos, sub masca suveranismului mioritic. Alegerile din 18 mai nu vor alege doar un președinte. Vor alege ce fel de țară vrem să fim.

Un drum merge spre Bruxelles. Altul direct în bălării ”ideologice”, cu escală la Kremlin. Și nimeni nu mai are voie să spună că nu a văzut asta venind.

Extindere scenariu: dacă Nicușor Dan câștigă al doilea tur

O victorie a lui Nicușor Dan ar marca începutul unei etape politice extrem de complicate și contradictorii. Pe hârtie, ar fi un triumf al forțelor pro-europene, dar în realitate, Dan va moșteni un stat fragmentat, un parlament dominat de o majoritate volatilă și un aparat administrativ infiltrat de loialități dubioase.

De la bun început, Nicușor Dan ar fi obligat să formeze un guvern de tranziție, bazat pe compromisuri majore. Coaliția realistă ar fi compusă din PNL, PSD-Ciolacu, USR și, eventual, UDMR. Dar această combinație nu este una firească, ci forțată de contextul electoral. Fiecare actor din această formulă are propriile obiective și frustrări, iar președintele Dan ar trebui să navigheze cu finețe între presiuni contradictorii:

  • PNL va cere portofolii grele și va dori să se poziționeze ca partenerul favorit al președintelui. Dar în același timp, va privi cu suspiciune orice concesie făcută PSD-ului, chiar și în versiunea „Ciolacu”.
  • USR va pretinde funcții cheie în Justiție și Digitalizare, cu promisiuni ferme de reforme – dar va întâmpina opoziție de la baronii locali ai PSD.
  • PSD-Ciolacu, conștient că nu mai controlează întreaga mașinărie de partid, va încerca să păstreze ministerele sociale și să evite asumarea unor decizii nepopulare. Va fi un actor defensiv, atent să nu-și piardă puținele redute rămase.
  • UDMR, deși un partener pragmatic, va cere garanții suplimentare privind minoritățile și va refuza orice colaborare directă cu parlamentarii din zona suveranistă.

Pe acest fundal, guvernul rezultat ar funcționa în tensiune constantă. Reformele administrative, eliminarea pensiilor speciale, digitalizarea administrației sau reforma învățământului vor fi greu de implementat fără conflicte majore între miniștri. Parlamentul ar deveni o arenă de blocaj permanent, în care Noul PSD, AUR și sateliții lor vor ataca fiecare inițiativă reformistă ca fiind „antinațională” sau „dictată de Bruxelles”.

Nicușor Dan va fi astfel silit să folosească instrumentele prezidențiale într-un mod activ: să medieze, să exercite presiune publică, să cheme partidele la Cotroceni și să expună în mod direct actorii care sabotează. Dar succesul său va depinde masiv de capitalul politic pe care reușește să-l păstreze după victorie.

În paralel, tabăra suveranistă nu va rămâne pasivă. Noul PSD va lucra activ pentru a submina legitimitatea guvernului, acuzând trădarea principiilor social-democrate și promovând o narațiune resentimentară în provincie. Va deveni o veritabilă armată de guerilă electorală, pregătită pentru parlamentarele din 2026. Alături de AUR, SOS și POT, va crea o rețea de propagandă și de mobilizare care va viza în special alegătorii din mediul rural, pensionarii nemulțumiți, tinerii dezamăgiți și angajații publici amenințați de reformă.

Această opoziție va fi profund populistă și va avea acces la resursele moștenite din rețelele PSD, ceea ce o va face eficientă și periculoasă. În plus, dacă guvernul Dan va da semne de slăbiciune sau va fi prins în scandaluri, suveraniștii vor exploata imediat oportunitatea.

Extindere scenariu: dacă George Simion câștigă al doilea tur

O victorie a lui George Simion ar avea efectul unui cutremur de grad 9 în politica românească. Dincolo de discursurile festive și de paradele populiste, realitatea administrativă, diplomatică și parlamentară s-ar transforma rapid într-un coșmar instituțional.

În primul rând, Simion nu are nici partidul, nici programul, nici oamenii pregătiți să guverneze. AUR este un vehicul electoral, nu o structură capabilă să gestioneze complexitatea aparatului de stat. De aceea, prima decizie va fi formarea unui guvern cu „orice preț” – adică prin alianțe toxice cu Noul PSD, SOS și POT. Aceste formațiuni nu împărtășesc o viziune comună, ci doar o ură comună față de establishment, UE și „teoria reformelor”.

Ministerele vor fi împărțite pe criterii de loialitate personală, promisiuni neonorate și control asupra resurselor. Justiția va deveni un teren de răzbunări, Educația un laborator de reîntoarcere la dogme și manuale „curate”, Cultura o anexă a mitologiilor naționale, iar Afacerile Externe un dezastru în relația cu Bruxelles-ul și Washingtonul.

În Parlament, noua majoritate va încerca să forțeze schimbări constituționale, să impună restricții asupra presei, ONG-urilor și opoziției, dar se va izbi de opoziția dură a PNL, USR, UDMR și PSD-Ciolacu. Va începe un război rece între instituțiile democratice (Curtea Constituțională, Avocatul Poporului, CCR, CSM) și un Executiv suveranist care nu cunoaște regulile, dar nici nu vrea să le respecte.

Pe plan extern, România ar deveni un caz-problemă la Bruxelles. Suspendarea unor fonduri europene, înghețarea relațiilor diplomatice și chiar activarea mecanismului de sancționare pentru încălcarea valorilor UE (Articolul 7) ar deveni scenarii realiste. Investitorii s-ar retrage, inflația ar crește, iar protestele ar deveni zilnice în marile orașe.

În acest peisaj, PSD-Ciolacu ar fi redus la o opoziție slabă, dar morală. Ar încerca să salveze ce mai poate fi salvat din stânga democratică. În paralel, PNL, USR și UDMR ar încerca să formeze un front civic-politic de apărare a valorilor democratice. Unii ar cere chiar convocarea unui referendum pentru suspendarea președintelui, dacă derapajele devin evidente.

Dar până la orice resetare, România ar fi condusă de o echipă populistă, instabilă și adesea incompetentă, care ar trata guvernarea ca pe o vendetă. Va fi nevoie de o rezistență civică uriașă și de luciditate politică din partea tuturor actorilor pentru a evita un colaps total. Alternativa? Alegeri anticipate, cu speranța că valul resentimentar se va sparge în propriile incoerențe, iar o nouă majoritate pro-europeană va putea reconstrui ceva din ce a fost demolat.

Turul II devine, astfel, nu doar o opțiune între două persoane, ci între două proiecte de țară radical diferite: unul, imperfect și fragil, dar european și rațional. Celălalt, visceral, haotic și periculos, cu potențial de autodemolare colectivă.

În plan internațional

Abordarea clasică a SUA ca gardian al democrației și al valorilor euro-atlantice nu mai reflectă fidel realitatea geopolitică a momentului, mai ales în contextul în care Trumpismul redevine normă în politica americană. Vom rescrie secțiunea dedicată relației României cu SUA, în ambele scenarii, dintr-o perspectivă mult mai realistă, adaptată tensiunilor actuale, cu accent pe dubla față a sprijinului american, influența asupra votului și echilibrul fragil între valorile de fațadă și interesele brute. Iată textul actualizat:

SUA și influența electorală: când steagul libertății flutură în ambele direcții

1. În cazul victoriei lui Nicușor Dan: salut formal, dar fără entuziasm

Într-o Americă republicanizată, unde vocile raționale sunt tot mai des acoperite de huruitul populismului de tip Trump, victoria unui candidat pro-european, tehnocrat, necarismatic, cum e Nicușor Dan, nu va declanșa ovații la Washington. Va fi salutat, dar fără aplauze.

Administrația americană – în funcție de cine va sta în Biroul Oval – se va limita la fraze-standard despre „continuitate strategică” și „parteneriat durabil”. În realitate, Nicușor Dan nu este omul lor. Nu face spectacol, nu vinde sloganuri, nu e previzibil în cheie populistă. Este corect, cerebral, plictisitor pentru publicul conservator de peste ocean.

Un președinte Dan va avea relații de cooperare tehnică cu SUA (NATO, informații, energie), dar nu va deveni niciodată o vedetă pe axa Washington-București. În plus, va fi suspectat de unii oficiali americani ca fiind „prea aproape de Bruxelles” – ceea ce, în logica noului izolaționism trumpist, nu e un compliment, ci o înjurătură diplomatică.

Pe plan economic, americanii vor continua contractele de armament, dar nu vor susține activ reformele promovate de Dan, mai ales dacă ele vor lovi în interesele marilor corporații americane sau în rețelele locale de influență deja plantate în România.

2. În cazul victoriei lui George Simion: primit cu brațele deschise în America trumpistă

Pentru establishmentul republican, George Simion este exact ceea ce trebuie: o figură rudimentară, urlătoare, fără idei, dar cu sloganuri tari. Seamănă cu Trump? Nu. Dar îl imită suficient de bine pentru a fi considerat „compatibil”. Nu are anvergura, nici magnetismul unui lider autentic, dar într-o lume condusă de percepții, acest lucru nici nu mai contează.

Victoria sa ar fi prezentată în cercurile republicane ca o izbândă a conservatorismului naționalist, un semnal că „Europa se trezește”. Influenceri din zona alt-right ar posta elogii, televiziunile conservatoare americane l-ar invita pentru poze simbolice, iar strategii de campanie de la Washington ar simți că au un nou „băiat de cartier” în estul Europei.

Lozincile despre suveranitate, familie, tradiție și „elite corupte” sună perfect pe canalele republicane. Iar faptul că are o atitudine ambiguă față de Rusia nu deranjează pe nimeni – ba chiar rezonează cu noua stare de spirit de peste ocean, în care Putin nu mai este inamicul, ci un adversar respectabil, dacă nu chiar un aliat de conjunctură.

Așadar, sub o administrație Trump sau într-un Congres dominat de republicani, Simion nu ar fi ostracizat, ci încurajat. Ar primi consultanți americani, invitații la evenimente conservatoare și – foarte probabil – un sprijin discret în zona militară, pentru a arăta că NATO rămâne valabil și cu un lider „de-al nostru” la București.

Cum a influențat SUA votul din turul I

Esențial de înțeles este că Statele Unite nu mai funcționează ca un bloc unitar în politica externă. Există două Americi: una instituțională, care încă păstrează discursul clasic pro-UE și stat de drept, și una informală, dar foarte puternică, care a devenit între timp purtătoarea de cuvânt a suveraniștilor din toată lumea.

În campania pentru turul I al prezidențialelor românești din 2025, această a doua Americă a transmis semnale clare. Nu oficial, ci prin think-tank-uri de casă, podcasturi influente, Twitter conservator și rețele de influenceri conectați la zona de lobby religios și economic.

Simion a fost „unsul” acestui curent. A beneficiat de validări indirecte, de preluări laudative în presa de dreapta americană și de o retorică suprapusă cu cea a cercurilor republicane. Românii din diaspora americană, conectați la această zonă, au preluat narațiunea și au răspândit-o online în diaspora europeană. Votul din străinătate – teoretic un bastion anti-extremist – s-a divizat tocmai din această cauză.

Mai mult: ideea că un președinte suveranist ar putea strânge relațiile cu SUA în afara canalelor tradiționale a fost vândută ca avantaj electoral: „Nu vrem Bruxelles, vrem Washington”. De parcă cele două ar fi incompatibile.

În realitate, SUA au încurajat – voit sau nu – acest val suveranist, pentru că le convine un est european cu lideri „ascultători”, fără agendă proprie, gata să cumpere arme și să facă poze la summituri, dar fără pretenții de independență reală.

Pentru ceilalți parteneri externi:

Dacă Nicușor Dan câștigă: semnal de stabilitate, dar și test major de coerență

UE: speranță cu rezerve

O eventuală victorie a lui Nicușor Dan ar fi primită, la Bruxelles, ca un semnal de repliere democratică într-o regiune unde tendințele autoritare au început să redevină contagioase. Oficialii europeni vor saluta instalarea unui președinte independent, reformist, fără suspiciuni de corupție și cu o agendă clară pro-stat de drept. Comisia Europeană ar putea chiar să accelereze accesul la fonduri PNRR și să reia proiectele sensibile din domeniul justiției.

Însă, entuziasmul va fi temperat de realitatea parlamentară: un guvern format dintr-o coaliție pestriță (PNL, USR, PSD-Ciolacu și UDMR) va genera suspiciuni privind capacitatea României de a livra reforme concrete. Bruxelles-ul a mai văzut guverne cu CV bun și rezultate zero.

Ucraina și Republica Moldova: semnal pozitiv

Nicușor Dan va fi privit ca un aliat ferm în susținerea Ucrainei și a parcursului european al Moldovei. Ar putea deveni un vector de dialog trilateral București-Kiev-Chișinău, mai ales în contextul în care România e așteptată să fie un pod între cele două fronturi: cel militar și cel administrativ.

Rusia: zâmbete reci și nervi tăcuți

Pentru Kremlin, alegerea lui Dan va fi o înfrângere indirectă. AUR nu va mai putea revendica legitimitate instituțională, iar vectorii săi de influență vor pierde teren. Propaganda rusă va încerca să-l portretizeze pe Dan ca „omul Bruxelles-ului”, „tehnocratul fără inimă” sau „răspunsul sistemului la furia populară”.

Dar, dincolo de discurs, Moscova va începe imediat operațiuni de subminare internă: fake news, crize controlate, manipulare economică. AUR, POT, SOS și alte partide satelit vor fi transformate în vectori de „opoziție populară” împotriva „regimului Dan”.

China: discreție interesată

Beijingul va evalua dacă România rămâne o țară predictibilă. Investițiile chineze în regiune sunt limitate, dar interesul pentru infrastructura energetică românească e real. Nicușor Dan, însă, nu va fi văzut ca un aliat docil. Va fi testat, dar nu abordat frontal.

2. Dacă George Simion câștigă: izolarea accelerată a României

UE: reacție de șoc și retragere instituțională

Bruxelles-ul va trata victoria lui Simion ca un accident geopolitic major. Chiar dacă inițial se vor transmite mesaje reținute („respectăm decizia poporului român”), în culise se vor activa toate mecanismele de protecție: audituri extinse, înghețarea fondurilor, trimiterea de rapoarte dure privind statul de drept.

Simion nu va fi invitat la niciun summit relevant în Europa. Întâlnirile vor fi protocolare și rare. Va fi tratat ca Viktor Orban în anii de început – dar fără rețeaua de protecție pe care o are Budapesta.

România riscă declanșarea unui „proces de izolare progresivă”, în care Consiliul și Comisia vor tăia finanțări, iar parteneriatele vor fi redimensionate spre niveluri minime.

Ucraina și Moldova: distanțare bruscă

Kievul va vedea în Simion un risc. România, până atunci unul dintre cei mai fermi susținători ai cauzei ucrainene, va deveni un aliat șovăielnic. Moldova va trata România cu o prudență glacială. Chișinăul se va orienta mai apăsat spre Bruxelles și Berlin, iar ideea de „frați” va păli în fața pragmatismului geopolitic.

Rusia: victorie cu cazacioc omagial

La Moscova se va deschide șampania. Fără a recunoaște public implicarea, Kremlinul va privi victoria lui Simion ca pe o revanșă tăcută. România, deși formal membră NATO, va deveni vulnerabilă intern, un cal troian în flancul estic.

Kremlinul nu va grăbi apropierea: va lăsa România să alunece singură în haos economic și izolare. Ulterior, va oferi parteneriate comerciale „avantajoase”, semnale diplomatice de „normalitate” și poate chiar un cadru simbolic de dialog bilateral, pe teme istorice sau energetice.

China: oportunism calculat

Pentru Beijing, un regim slab, izolat și înfometat de investiții e o oportunitate. China ar putea profita pentru a se infiltra în infrastructura critică (autostrăzi, porturi, rețele 5G), oferind bani rapizi și fără întrebări. Asta, însă, va depinde de capacitatea lui Simion de a menține o minimă stabilitate.

Concluzie strategică

Turul II nu este doar o alegere între doi oameni. Este o răscruce istorică pentru locul României în lume. Alegerea lui Nicușor Dan ar însemna păstrarea busolei euro-atlantice și șansa unei resetări interne dureroase, dar necesare. Alegerea lui George Simion ar însemna ieșirea controlată de pe orbită, pierderea încrederii partenerilor și intrarea în zona gri a Europei, unde guvernele cad, economiile sângerează, iar speranțele se transformă în lozinci.