România în Schengen. Ce spun transportatorii rutieri români despre ratarea aderării

Unul dintre avantajele aderării este reducerea timpilor petrecuți de TIR-uri în vămile din vestul României, în contextul în care 90% din exporturile țării sunt pe relația cu Uniunea Europeană.

În contexul blocării aderării României în Spațiul Schengen, industria de transport de mărfuri pierde o serie de beneficii care s-ar fi reflectat pozitiv asupra întregului mediu de business, asupra a numeroase afaceri locale care depind de importuri și exporturi și implicit asupra economiei românești, menționează DSV Road, al treilea cel mai mare furnizor global de servicii transport și logistică din Europa. Compania estimează că aderarea la Schengen ar însemna o creștere a business-ului său în medie cu 20%, creștere care poate fi similară și în alte companii de pe piață și în industria de transport.

În opinia reprezentanților companiei DSV Road, prezentă în România din 1994, prezența României în Zona Schengen oferă o serie de avantaje industriei de transport locale, cum ar fi eliminarea timpului de așteptare la graniță și creșterea capacității de transport și a volumului de marfă transportată. De asemenea, prin eliminarea frontierelor, va crește numărul curselor internaționale ale transportatorilor, și vor scădea costurile pentru combustibil, având în vedere că va dispărea timpul de așteptare pentru camioane la frontieră, care în prezent este între 24 de ore și 72 de ore, în special în punctele de trecere spre Bulgaria (Calafat-Vidin și Giurgiu-Ruse), dar și spre Ungaria.

„Suntem încrezători că va fi luată decizia favorabilă României în viitorul apropiat, având în vedere că vor exista noi întâlniri la nivelul organismelor Uniunii Europene. Intrarea României în Spațiul Schengen va avea efecte benefice imediate, pe piața locală de transport și logistică, accelerând dezvoltarea economiei locale. Foarte important este că se vor reduce semnificativ timpii de așteptare la graniță, care produc efecte în cascadă asupra întregii economii româneşti, pe care le resimțim toți, și companiile, și persoanele fizice”, declară Sergiu Iordache, Managing Director în cadrul DSV Road.

În prezent, pentru că România nu este membră a Zonei Schengen, au loc o serie de efecte negative asupra industriei de transport, care se resimt și de consumatori. Depăşirea timpilor de conducere zilnic înregistrați de şoferi, consumul mai mare de carburant pe timpul aşteptării şi întârzierile privind livrarea mărfurilor către clienţi duc la apariția de probleme în aprovizionare sau în derularea unor procese de producţie, precum şi creşterea costurilor pentru clienţii finali.

Odată cu dispariția granițelor și implicit a timpilor de staționare la intrarea în România, timpii de tranzit pentru liniile de grupaj ale companiei DSV Road către vestul Europei se vor scurta cu  substanțial.

Totodată, intrarea României în Spațiul Schengen va avea ca efecte creșterea competitivității externe, dar și interne, optimizarea costurilor de transport și creșterea consumului local.

În același timp, prin aderarea la Schengen, camioanele vor fi folosite mai eficient și va creștere numărul de șoferi. În Europa deficitul de șoferi s-a majorat cu peste 40% din 2020 în 2021, conform unui studiu realizat de Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU), iar odată cu eliminarea frontierelor va fi obținută o ameliorare a acestuia de până la 10%.

În plus, prin ridicarea frontierelor, va fi o mai mare fluiditate a parcului auto al Uniunii Europene. În prezent, există blocaje la graniță și din cauza reglementării EU Mobility Package, prin care șoferii sunt obligați să se întoarcă în țară periodic, la câteva săptămâni.

 “Cum DSV Road România gestionează contracte majore de distribuție în Bulgaria, cel mai puternic impact îl va avea scurtarea timpului la frontieră. Nu este un exemplu întâmplător deoarece prezența în Schengen va avea efect asupra curselor scurte, unde ponderea timpului de așteptare din totalul timpului cursei este mai mare. Ne dorim ca aderarea României în Spațiul Schengen să se întâmple în viitorul apropiat deoarece ar fi o schimbare benefică pentru orice operator de transport și orice companie, care va influența semnificativ economia locală”, subliniazăMihai Teodorescu, Road Director în cadrul DSV Road.

De asemenea, libera circulație a cetățenilor în țările membre Schengen va crește potențialul de revenire în România a cetățenilor stabiliți în prezent în Europa, consideră reprezentanții DSV Road, care doresc să atragă în echipă specialiști dintre români care se restabilesc în țară.

Esențial este și faptul că, prin lipsa granițelor și reducerea timpului de transport, va fi scăzută considerabil cantitatea de emisii de carbon, protejând astfel mediul înconjurător. În acest sens, DSV Road a făcut pași importanți în reducerea poluării, oferind posibilitatea clienților de a alege servicii de transport sustenabil.

În 2022, având în vedere cererea tot mai mare pentru multiple servicii de transport, DSV Road se așteaptă la o creștere de 40% a business-ului comparativ cu anul trecut, estimând o cifră de afaceri de 70 milioane de euro.

Mai multe articole...

Cele mai noi articole

Portul Constanţa se pregătește pentru noua recoltă: Toate drumurile intens circulate...

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa anunță că, în următoarele două luni, adică până la începerea campaniei de recoltare, toate drumurile intens circulate...

Prefectul de Prahova îi face concurență lui Iulian Dumitrescu la preşedinţia...

Virgiliu Nanu, preşedintele PSD Prahova și prefectul județului, îi face concurență lui Iulian Dumitrescu, acuzat de corupţie şi aflat sub control judiciar, la preşedinţia...