România tunelurilor de autostrăzi. UMB menține ritmul pe lotul cu „tunelurile pentru urși“, structuri unice în țară. Câte tuneluri vom avea pe drumurile rapide

Publicat: 07 iun. 2025, 15:17, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
România tunelurilor de autostrăzi. UMB menține ritmul pe lotul cu „tunelurile pentru urși“, structuri unice în țară. Câte tuneluri vom avea pe drumurile rapide

România a prins gustul tunelurilor săpate pentru autostrăzi. Startul l-au dat austriecii de la PORR, care au forat deja ambele galerii prin dealul Momaia, de pe secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș a A1 Sibiu – Pitești. În execuție se mai află, în prezent, și tunelul de pe secțiunea lipsă a lotului 2 Margina – Holdea a A1 Lugoj – Deva. Și aici se lucrează non-stop la cele două galerii care sunt unice în România prin prisma deschiderii foarte mare de intrare. Este vorba de celebrele „tuneluri pentru urși“, la care lucrează Grupul UMB, în asociere cu bosniacii de la Euro-Asfalt.

UMB menține ritmul pe lotul cu „tunelurile pentru urși“, structurile care sunt unice în țară. Constructorii forează fără întrerupere și depășiseră încă de luna trecută 200 de metri săpați în cele două galerii.

Stadiul fizic al lucrărilor pe tot lotul de autostradă este de 20%, potrivit unei postări pe TikTok a ministrului interimar al Transporturior, Sorin Grindeanu. Acesta a oferit imagini de pe șantierul secțiunii Margina – Holdea, unde se poate observa destulă agitație. „20% este stadiul fizic al lucrărilor de pe Autostrada Lugoj – Deva: Secțiunile E și D ale lotului 2 (9,13 km). Se lucrează cu 200 utilaje şi 400 muncitori“, a anunțat Grindeanu.

UMB menține ritmul pe lotul cu „tunelurile pentru urși“

La jumătatea lunii trecute, constructorul avea mobilizați pe șantierul autostrăzii dintre localitățile Margina și Holdea peste 700 de muncitori cu 350 de utilaje. O parte dintre aceștia lucrau alături de constructorii bosniaci la cele două tuneluri, unde lucrările avansează însemnat în fiecare zi.

DRDP Timișoara anunța luna trecută că UMB și partenerul bosniac de la Euro-Asfalt au forat peste 200 de metri în cele două galerii ale primului tunel din Autostrada A1 Lugoj – Deva, care vor avea însumat 782 de metri. „Se lucrează din ambele părți la tunelul 1 (T1) de pe sectorul A1 Margina – Holdea. La intrarea în galeria din stânga, abordată de echipele bosniacilor de la Euro-Asfalt, s-au forat aproape 140 de metri, iar la galeria din dreapta, realizată de echipele UMB, s-a înaintat aproape 60 de metri. Pe partea cealaltă, la ieșirea din T1, s-a realizat bolta, pe o lungime de 22 de metri“, preciza DRDP Timișoara.

Potrivit Direcției, la tunelul al doilea (T2) se lucrează la plăcile de coronament din zona portalelor și continuă lucrările la zona cut & cover. Conform proiectului, tunelul 1 are pe un sens 415 metri, iar pe celălalt sens – 367 metri. Tunelul 2, unde se va aborda și metoda cut & cover, va avea 1.985 metri pe un sens și 1,825 metri pe celălalt sens. Cele două structuri sunt unice în România, prin prisma deschiderii foarte mari de intrare în tuneluri. Practic, de pe autostradă se va intra direct în tunel, pe două benzi și pe banda de urgență (11,35 de metri/sens).

Sorin Grindeanu: „Nu există niciun risc să se piardă finanțarea pe acest lot de autostradă“

Contractul pentru lotul cu „tunelurile pentru urși“ are o valoare de 1,83 miliarde lei (fără TVA) și o perioadă de execuție de 34 de luni. Contractul pentru proiectarea și execuția secțiunii – lipsă (9,13 km) din lotul 2 al A1 Lugoj – Deva a fost semnat pe 14 octombrie 2022, cu Asocierea S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SA & PE CONSTRUCT S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o.

Finanțarea este asigurată prin PNRR, iar durata contractului este de 45 de luni, din care 11 luni a fost perioada de proiectare, iar 34 de luni este perioada de execuție. Perioada de garanție a lucrărilor este de 10 ani. După finalizarea lucrărilor pe acest lot, șoferii vor putea circula neîntrerupt pe autostradă de la Sibiu la Nădlac, granița cu Ungaria.

Sorin Grindeanu

Sorin Grindeanu

Întrebat sâmbătă la conferință de presă organizată pentru a se anunța stadiul lucrărilor la drumul de legătură dintre Autostrada A1 (Arad -Timișoara) și DN 69, care se apropie de 70%, ministrul interimar al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a precizat ferm că „riscul este zero“, adică nu există.

Nu există niciun risc, constructorul se va încadra în termenul stabilit prin PNRR, adică august 2026. S-a obținut și acea prelungire de termen, dar aici nu este cazul. Deci riscul de pierdere a banilor europeni este zero“, a afirmat Grindeanu.

El a mai precizat că drumul de legătură dintre Autostrada A1 (Arad -Timișoara) și DN 69, construit la profil de 4 benzi (2 pe sens), este la 70% grad de execuție. Construcția are o valoare de 235,88 milioane lei (fără TVA) și trebuie finalizată cel mai târziu în toamna acestui an. După deschiderea acestui drum se va asigura a treia conexiune modernă între Municipiul Timișoara (zona localității Sânandrei) și A1.

UMB menține ritmul pe lotul cu „tunelurile pentru urși“. Cum arată România tunelurilor de autostrăzi

După cum se știe, primul tunel forat pentru o autostradă din România a fost cel de pe secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș a A1 Sibiu – Pitești, săpat deja de Porr Construct prin dealul Momaia, dar acesta este doar începutul. Pe secțiunea 3 Cornetu – Tigveni se va construi un alt tunel de 1,8 km pe sens (Tunelul Poiana), nu mai spunem de lucrările de artă de pe secțiunea 2 Boița – Cornetu (una dintre cele mai dificile din România). De asemenea, pe Autostrada Transilvania (A3), lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, asocierea Makyol – Ozaltin va construi cel mai lung tunel din România, Tunelul Meseș (2,89 km pe sens).

Câte tuneluri vom avea pe autostrăzile din România? Răspunsul l-am aflat din emisiunea „Drumuri cu prioritate“ din această săptămână, realizată de Ovidiu Barbier în colaborare cu site-ul Puterea. Acesta i-a avut în studio pe ing. Cristian Andrei – Director Direcția Întreținere, Siguranța Circulației DrumuriI și Poduri din cadrul CNAIR; ing. Bogdan Zaharia – Șef Compartiment Siguranța în Tunele din cadrul CNAIR și ing. Dragoș Dumitrășcuță, Inginer tunele, Departament tunele CONSITRANS.

Câte tuneluri vom avea pe drumurile de mare viteză din țară

Astfel, în România există două tuneluri în execuție: tunelul de la Momaia (1,35 km), de pe secțiunea 4 Cornetu – Tigveni a A1 Sibiu – Pitești, care anul viitor va fi dat în trafic cu tot lotul de autostrada, și tunelul pentru urși de pe secțiunea Margina – Holdea a A1 Lugoj – Deva.

„După care avem așa: A1 Sibiu – Pitești, 9 tuneluri pe secțiunile 2, 3 și 4, cu o lungime totală de 8,14 km, din care 6 sunt mai lungi de 500 de metri. Autostrada Unirii (A8), secțiunea Târgu Mureș – Iași – Ungheni, acolo avem nu mai puțin de 61 de tuneluri, în lungime totală de 18 km, dar doar 5 dintre ele depășesc 500 de metri. Și mai avem Tunelul Meseș de pe A3 Autostrada Transilvania, care este cel mai lung din România (2,89 km pe sens). Practic, vorbim de un număr total de 72 de tuneluri și o lungime totală de 31,5 km“, a precizat ing. Bogdan Zaharia – Șef Compartiment Siguranța în Tunele din cadrul CNAIR.