România vrea să finanţeze autostrăzi prin programul de apărare al Uniunii Europene – SAFE
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/ilie-bolojan-guvern-2025-07-29-7370.jpg)
România va propune Comisiei Europene, prin programul SAFE, un pachet de investiții prioritare în apărare, infrastructură militară-civilă și autostrăzi, cu proiecte garantate a fi finalizate până în toamna viitoare.
Premierul Ilie Bolojan a anunțat marți detalii importante despre pachetul de investiții pe care România îl va propune Comisiei Europene prin Programul SAFE. Aceste investiții vor viza în special sectorul apărării, prin proiecte propuse de Ministerul Apărării Naționale, dar și dezvoltarea infrastructurii militare-civile, cu accent pe coridoarele de transport. Printre proiectele majore se numără și cel puțin două investiții importante în autostrăzi.
SAFE: Proiecte dedicate apărării și infrastructurii combinate
„Pachetul României va conține proiecte care țin strict de zona de apărare, propuse de MApN, dar și proiecte de infrastructură militară-civilă, cum sunt coridoarele de transport. Cel puțin două proiecte care țin de autostrăzi urmează să fie propuse în acest pachet”, a precizat Ilie Bolojan.
Aceste proiecte au un dublu rol: susțin dezvoltarea industriei de apărare și îmbunătățesc infrastructura care leagă zone strategice ale țării.
Premierul a subliniat că asigurarea fluxurilor de investiții reprezintă un obiectiv esențial pentru menținerea echilibrelor financiare și pentru dezvoltarea economică: „Asigurarea fluxurilor de investiții e un obiectiv important, asigură menținerea echilibrelor financiare și creează baza pentru dezvoltare și relansare economică. Aceste investiții pot contribui la dezvoltarea industriei de apărare, o parte fiind asigurate din împrumutul european pe programul SAFE”.
În acest context, România urmează să transmită Comisiei Europene propunerile sale pentru programul SAFE, iar după evaluare va fi stabilit mecanismul prin care cele 150 miliarde de euro contractate la nivelul UE vor fi alocate pe țări.
Prioritizarea proiectelor și termene clare de finalizare
Ilie Bolojan a explicat că selectarea proiectelor va ține cont de fondurile disponibile, astfel încât să se poată urmări în paralel trei componente majore: apărarea, infrastructura mare pe coridoare tip autostrăzi și componenta logistică, exemplificată prin portul Constanța.
„Funcție de anvelopa care va reveni României, vom urmări componenta de apărare, componenta de infrastructură mare pe coridoare de tip autostrăzi și componenta logistică, care ține spre exemplu de portul Constanța”, a spus premierul.
De asemenea, Guvernul pune presiune pe ministere pentru a găsi toate soluțiile care să asigure un front de lucru continuu pentru constructori. Este vizată accesarea celei mai mari sume posibile de împrumuturi, iar proiectele incluse în program vor fi cele care pot fi garantat finalizate până în toamna anului viitor, pentru a evita penalitățile impuse de mecanismul PNRR.
„Specificul PNRR e că aceste proiecte nu pot fi fazate, dacă le-ai terminat ți-ai luat banii, dacă nu trebuie să dai banii înapoi plus penalități. Vom include proiectele pentru care există garanția că se finalizează până în toamna anului viitor”, a concluzionat Ilie Bolojan.