Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a unui act normativ ce privește linia ferată de la București la Giurgiu.
Linia de cale ferată București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră este parte a rețelei TEN-T Comprehensive (rețeaua TEN-T- globală sau extinsă) și este amplasată pe ruta fostului coridor IX Pan -European. Aceasta este o linie importantă care face legătura între Coridorul Rhin – Dunăre (fostul Coridor IV) și țările din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia), prin traversarea Dunării pe Podul Prieteniei, în sectorul de graniță dintre România și Bulgaria. Linia de cale ferată București Nord – Giurgiu Nord este prima linie înființată în România.
Proiectul „Modernizarea infrastructurii de cale ferată dintre stațiile C.F. București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră” face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT), aprobat de Guvernul României prin H.G. nr. 666/2016, cu modificările ulterioare. Realizarea şi derularea acestui proiect revine Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.”-SA, prin Sucursala Regională de Căi Ferate București, care este beneficiarul și gestionarul investiției.
În prezent se află în execuție Lotul 1 al liniei București Nord – Giurgiu Nord Frontieră între km 18+180 (capătul Y al stației Vidra) și km 30+200 (capătul Y al stației Comana), prin proiectul “Modernizarea Liniei C.F. București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră Lot 1: „Redeschiderea Circulației Feroviare pe Pod Peste Râul Argeș, între Vidra și Comana.
Prin prezentul act normativ, se propune aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Modernizarea infrastructurii de cale ferată dintre stațiile C.F. București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră”, lucrare de utilitate publică de interes național, prevăzuţi în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Valoarea totală a investiției este de 2.891.566 mii lei.
Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility – CEF) din anvelopa Fondului de Coeziune, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A, precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
Suma totală estimată pe anii 2023-2027 de 2.891.566 mii lei, respectiv suma de 0,00 mii lei pentru anul 2023, se încadrează în prevederile bugetare aferente Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pentru obiectivele de investiții cu finanțare externă nerambursabilă și în indicatorii tehnico-economici ai fiecărui proiect în parte.
Realizarea şi derularea acestui proiect revine Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.”-SA, prin Sucursala Regională de Căi Ferate București, care este beneficiarul și gestionarul investiției.
Linia de cale ferată București – Giurgiu este primul traseu de cale ferată construit în România, făcând abstracție de liniile construite anterior în timpul Imperiului Habsburgic (din 1867 Austro – Ungaria) și Imperiului Otoman, care astăzi se află pe teritoriul României, a fost inaugurată în octombrie 1869 și nu a fost electrificată.
Calea ferată București Progresu – Giurgiu străbate Câmpia Română prin două județe, Ilfov și Giurgiu fiind compusă din 2 linii:
Starea tehnică a liniei este precară, linia fiind închisă circulației trenurilor din anul 2005, după căderea podului de la Grădiștea. Astfel, începând cu acel an și până în prezent, atât trenurile de călători, cât și cele de marfă, au fost deviate pe ruta București Nord – Videle – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră. O primă consecință a închiderii acestei linii este faptul că localitățile de pe linia 103 Jilava – Giurgiu, din anul 2005 și până în prezent, nu mai dispun de o conexiune feroviară către Municipiul București, precum și faptul că trenurile fiind deviate (București Nord – Videle – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră – 119,4 km), cu destinații în centrul, nordul și estul țării ocolesc zilnic aproximativ 30 km.
În prezent, se află în execuție Lotul 1 al liniei București Nord – Giurgiu Nord Frontieră între km 18+180 (capătul Y al stației Vidra) și km 30+200 (capătul Y al stației Comana), prin proiectul “Modernizarea Liniei C.F. București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră Lot 1: „Redeschiderea Circulației Feroviare pe Pod Peste Râul Argeș, între Vidra și Comana.
Pe linia București Progresu – Giurgiu Nord Frontieră / Giurgiu Oraș, pe traseul ce urmează a fi modernizat, sunt amplasate 11 puncte de secționare:
Stadiul tehnic actual al liniei de cale ferată:
În aceste condiții de degradare accelerată, există riscul apariției unor deranjamente care pot afecta siguranța circulației cu consecințe catastrofale.
Pentru modernizarea căii ferate se va avea în vedere:
Lungimea utilă a peronului: 150 – 200 m.
În vederea realizării investiţiei, principalele lucrări prevăzute vizează:
Scopul investiției vizează creşterea atractivităţii și competitivităţii transportului feroviar prin îmbunătăţirea calităţii serviciilor concomitent cu îmbunătăţirea siguranţei în exploatare.
Obiectivele preconizate sunt următoarele:
De asemenea, dezvoltarea și modernizarea infrastructurii de transport feroviar este unul din obiectivele specifice ale strategiilor de dezvoltare a județelor pe teritoriul cărora se află traseul de cale ferată, respectiv Județul Ilfov și Județul Giurgiu, care va conduce la: