S-au făcut toate calculele. Când va primi „botezul“ asfaltului primul tunel de autostradă din România

Publicat: 20 iun. 2025, 20:15, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
S-au făcut toate calculele. Când va primi „botezul“ asfaltului primul tunel de autostradă din România
Foto: Porr Construct

După inaugurarea secțiunii 5 a Autostrăzii (A1) Sibiu – Pitești, secțiunea 4 a rămas următoarea pe lista loturilor de autostradă date în trafic. Nu se va întâmpla anul acesta, ci în 2026, un termen devansat cu mult față de cel contractual (2027). Asta pentru că austriecii de la PORR au avut mereu un ritm susținut de lucru, iar la tunelul săpat prin dealul Momaia, primul pentru o autostradă din România, s-a lucrat non-stop.

Când va primi „botezul“ asfaltului primul tunel de autostradă din România

La primul tunel de autostradă din România s-a văzut „luminița“ în primăvară, când au fost străpunse cele două galerii de 1,3 km fiecare (prima în martie, cea de-a doua în aprilie), dar constructorul secțiunii 4 Tigveni – Curtea de Argeș a A1 Sibiu – Pitești are planuri mari și în această vară. Porr estimează că în august va începe lucrările de asfaltare pe acest lot de 9,86 km, unde este realizat și primul tunel veritabil de autostradă din România.

De când am început lucrările la lotul 4 al Autostrăzii Sibiu – Pitești, tunelul de la Tigveni a jucat multiple roluri: ambasador de brand, expoziție de utilaje speciale, parc tematic cu ocazia Zilelor PORRților Deschise, experiență imersivă pentru amatorii de plimbare la pas printr-un tunel de autostradă, spațiu de culise subteran pe scena impresionantă a unui obiectiv de interes național, sală de ceremonii pentru petrecerea de Sf. Varvara. Dar mai ales un etalon în domeniul construcțiilor din România, dat fiind că este primul tunel de autostradă de la noi“, a transmis compania Porr România.

Progresul fizic pe tot lotul secțiunii 4 depășea 73% la începutul lunii iunie, ceea ce-l face pe constructor să fie încrezător că va finaliza lucrările mai devreme, adică în 2026.

„Progresul fizic la început de iunie depășise 73%, motiv să fim increzatori că termenul de finalizare (februarie 2027) va fi devansat, continuând tradiția PORR România de a livra proiecte calitative înainte de termenele contractuale“, susțin reprezentanții companiei.

Urmează o vară fierbinte pentru Porr Construct

Pentru Porr ar urma o „vară fierbinte“, pentru că în perioada următoare se vor finaliza săpăturile, podețele prefabricate, instalarea stației de asfalt. Tot în acest an se va ajunge cu asfaltarea și în cele două tuneluri.

„În august 2025 începem așternerea mixturilor asfaltice, alte activități planificate până la încheierea anului fiind: finalizarea umpluturii, a suprastructurii podurilor, a lucrărilor de betonare la tunel și începerea așternerii BCR la tunel“, susțin reprezentanții Porr Construct cu privire la acest lot din A1 Sibiu – Ptești.

La construcția primului tunel de autostradă s-a lucrat concomitent, 24 din 24 ore, 7 din 7 zile, cu echipe de specialiști aduși din Austria, împreună cu muncitori români și alte 12 naționalități, după cum preciza luna trecută secretarul de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu, la o vizită pe șantier.

Lucrările pe această secțiune a A1 Sibiu – Pitești au început în vara anului 2023, iar progresul fizic al acestora se află în avans față de grafic și de termenul de finalizare (2027), antreprenorul având o mobilizare foarte bună și posibilitatea de a circula pe acest lot chiar de anul viitor (luna august), după cum estima oficialul de la Transporturi.

Noi autorizații pe secțiunea 2 Boița – Cornetu

Pe A1 Sibiu – Pitești se vede mișcare și pe cea mai dificilă secțiune, tronsonul montan dintre Boița și Cornetu (31,3 km). Aici a început montarea primelor grinzi la viaductul de la Boița (650 m), iar zilele trecute a fost emisă o nouă autorizație de construire pentru încă 4 viaducte, între km 14+150 și km 17+670 pe sensul dinspre Sibiu spre Pitești.

Lucrările de realizare a drumurilor tehnologice și a platformelor de lucru pentru accesul la cele 4 viaducte au fost finalizate și au început forajele pentru realizarea piloților, potrivit lui Irinel Scrioșteanu. Tot el a mai menționat că urmează a fi avizată și emisă autorizație si pentru tunelul de la Robești. Secțiunea 2 construită de asocierea turcă Mapa – Cengiz prevede 49 de poduri și viaducte, 7 tuneluri cu lungimi cuprinse între 250 m și 1.590 m și un ecoduct în zona localității Lazaret, care va supratraversa râul Olt, calea ferată și DN7.

Autostrada A1 Sibiu – Pitești, Secțiunea 4 (Tigveni – Curtea de Argeș): 9,86 km

Antreprenor: PORR Construct SRL;
Durată contract: 60 de luni (16 luni proiectare, 44 de luni execuție);
Valoare contract: 1,678 de miliarde de lei (fără TVA);
Sursă de finanțare: Programul Transport (PT) 2021-2027;
Stadiu fizic: 73,75%;
Termen contractual deschidere: 2027.