Sănătatea gălățenilor, pusă în pericol de transporturile de zgură de la Halda Sidex

Primăria Galați a luat decizia de a se implica în eliminarea dezastrului ecologic care se produce de peste șase luni pe terenuri din intravilanul orașului din cauza transporturilor de zgură de la Halda de Zgură a Combinatului Siderurgic „Liberty”, fostul Sidex, către un nou depozit.

Transporturile de zgură generază foarte mult praf, care a acoperit terenurile agricole din zonă și pe care producțiile agricole s-au redus la jumătate, dar afectează și sănătatea locuitorilor din comunele din preajma orașului, Smârdan și Șendreni, dar și a gălățenilor care lucrează  la firmele care au sediul în zona din nord-vestul orașului.

Halda de Zgură a Sidexului se închide în 2023

Halda de Zgură de la Galați se află pe lista celor 68 de depozite de deșeuri neconforme pentru care România a fost condamnată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene pentru neîndeplinirea obligației asumate la aderare, de a închide aceste depozite în conformitate cu Directiva 1999/31/CE. Halda trebuia închisă în iulie 2014, dar termenul a fost prelungit de Guvernul Ponta până în anul 2023.

În ultima perioadă, transporturile de zgură de la halda Combinatului Siderurgic „Liberty” s-au intensificat, pentru că se apropie termenul la care halda ar trebui să fie închisă.

Transporturile sunt realizate de firma Gendav SRL Galați, care preia zgura pentru a o vinde ca material pentru construcții și o transportă la un nou depozit, care se află la 300 de metri de locuințele din comuna Smârdan, dar și la mică distanță de zona industrială din nord-vestul Galațiului.

Sute de hectare de culturi agricole acoperite cu praf de zgură

Transporturile de zgură concasată, cu granulație 0 – 120 mm, care înseamnă și foarte mult praf, au fost începute în luna aprilie și în cele șase luni de transporturi intense, cu zeci de camioane de mare capacitate, imaginile din zonă descriu un dezastru ecologic.

Plantele sunt ofilite, unele aproape uscate, cu frunzele acoperite de o pulbere fină, iar pământul este acoperit de un strat gros de praf de zgură. Combinele care au recoltat grâul, porumbul și floarea soarelui aruncau în aer nori de praf.

„De câteva luni, sunt zilnic 15-20 de camioane care fac fiecare, zilnic, câte 6-7 curse cu zgură. Zilnic, trec pe aici peste o sută de camioane care lasă nori de praf în urma lor. O parte din traseul acestor camioane este chiar pe terenul agricol”, spune fermierul Dănuț Surcică, care cultivă o suprafață de 200 de hectare. Potrivit acestuia, praful care a pus stăpânire pe culturile agricole a redus recolta la jumătate: Anul ăsta, ce-am recoltat, cred că a fost compromisă minim 40-50%”.

De dezastrul provocat de transporturile de zgură se plâng toți fermierii din zonă. Lucian Stratulat a înființat livadă de nuci în baza unei finanțări europene și acum nu știe ce se va întâmpla cu livada sa, pentru că nucii au frunzele veștejite de praful care le acoperă.

Un alt agricultor, Bogdan Mândrescu, spune că praful care a pus stăpânire pe terenurile din zonă i-au redus și lui recoltele: producțiile sunt la jumătate față de cum ar fi în altă zonă.

Răspunsul șefului Gărzii de Mediu Galați: nu e zgură, e „materie primă”!

În pofida tuturor sesizărilor venite de la fermieri, Garda de Mediu Galați nu a luat vreo măsură concretă. La un prim control, din luna iunie, comisarii de la Garda de Mediu considerau că singura problemă este că drumul pe care circulă camioanele cu zgură nu este menționat în hărțile cadastrale:

„Operatorul economic deține mijloace de transport utilizate pentru transportul și depozitarea zgurii de pe platforma Liberty, sorturi cu granulație 0-63/63/120 mm. Transportul zgurii se realizează pe un drum de acces situat în parte de vest a Combinatlui Siderurgic apaținând Liberty, cu acces către Halda de Zgură, drum pietruit fără a fi menționat în hărțile cadastrale, delimitat de suprafețe agricole”, se spunea în nota de constatare de pe 14 iunie 2022.

Șeful Gărzii de Mediu Galați, Sorin Dănăilă, a avut o explicație ciudată, susținând că noul depozit de zgură nu trebuie autorizat deoarece odată încărcată în basculantele Gendav SRL nu mai este zgură, ci „materie primă”.

„Spațiul de depozitare care e reclamat de cetățenii de acolo este un spațiu pentru materie primă, pe proprietatea reclamatului. Spațiului de materie primă nu îi trebuie aviz de mediu”, a explicat șeful Gărzii de Mediu Galați.

Primăria Galați cere sprijinul Gărzii de Mediu 

Dezastrul ecologic de la periferia Galațiului a fost semnalat în presă, dar autoritățile locale au lăsat totul în seama Gărzii de Mediu Galați, care tolerează situația. La ședința de joi a Consiliului Municipal Galați consilierul municipal Daniel Zinica (USR) a solicitat înființarea unei comisii care să verifice legalitatea transporturilor de zgură.

„Cazul a fost semnalat, atât de locuitorii municipului Galați, cât și de locuitorii din zonă. Este vorba de faptul că pe terenul municipiului Galați, în intravilanul municipiului Galați, se face transportul dinspre combinat către acest teren, iar în zonă, la granița cu comunele Smârdan și Șendreni sunt plantații realizate cu fonduri europene, dar de asemenea sunt locuințe, sunt sediile unor firme, terenuri agricole.

Transporturile acestea de zgură generează un praf consistent, care poate afecta sănătatea noastră și a copiilor noștri, având în vedere faptul că atunci când bate vântul acel praf de zgură este transportat, ori către comuna Smârdan, ori către municipiul Galați și este posibil ca această situație să creeze probleme de sănătate tuturor gălățenilor. De aceea, vă rog domnule viceprimar să trimiteți o echipă de control în zona respectivă și să ne prezentați situația de fapt a zonei respective, pentru a vedea dacă totul este legal și din punct de vedere al avizelor de mediu”, a spus consilierul Daniel Zinica.

Transport zgura Galati
Transport zgura Galati

Viceprimarul Sorin Enache (PSD) a fost de acord că este foarte grav că aceste transporturi de zgură trec și pe terenuri care aparțin intravilanului Galațiului și a promis că va fi înființată o comisie de control împreună cu Garda de Mediu.

„Am aflat și noi de acest subiect din presă. Este unul destul de grav, pentru că acolo unde se așterne, praful de zgură omoară orice fel de plantă și noi trebuie să apărăm vegetația. Nu am primit sesizări până acum, dar ne putem autosesiza. Să facem o echipă comună cu colegii de la Garda de Mediu și să vedem ce este acolo. Pentru că acest fenomen scapăt de sub control, poate genera mult rău zonelor adiacente și inclusiv municipiului Galați. ”, a spus viceprimarul.

Noua haldă de zgură este la 300 de metri de locuințe

În august, fermierul Dănuț Surcică a depus o nouă sesizare la Garda de Mediu Galați, în adresa nr 170/CJGl/23.08.2022 reamintindu-i șefului Gărzii de Mediu Galați că în iunie a sesizat că praful de zgură împrăștiat de camioane distruge culturile agricole din zonă și insistând asupra faptului că noul depozit de zgură este la 300 de metri de locuințele din comuna Smârdan, punând în pericol sănătatea oamenilor.

„SC Gendav SRL depozitează zgura transportată în imediata vecinătate a caselor de locuit din comuna Smârdan (aproximativ 300-400 de metri de prima casă) punând în pericol atât culturile nostre viitoare, cât și sănătatea locuitorilor din imediata vecinătate a depozitului de zgură”, se spune în sesizarea adresată Gărzii de Mediu Galați.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole...

Cele mai citite articole

Un autocar cu 44 de pasageri a luat foc pe A1,...

Un autocar în care se aflau 44 de pasageri a luat foc marți dimineață, pe autostrada A1, între Sebeș și Sibiu. Călătorii au reușit...
Austria este una dintre țările care se opune ca România să adere la spațiul Schngen SURSA FOTO: https://www.schengenvisainfo.com/

Ce a cerut Austria ca România să intre în Spațiul Schengen

Refuzul categoric al Austriei de a intra România în Spațiul Schengen ascunde o mulțime de interese economice și financiare uriașe. Potrivit informațiilor noastre provenite din...