Sancțiuni inutile: Armatorii europeni au transportat jumătate din țițeiul rusesc. Principalii beneficiari

Publicat: 18 iul. 2022, 18:28, de Cezar Amariei, în Internațional , ? cititori
Sancțiuni inutile: Armatorii europeni au transportat jumătate din țițeiul rusesc. Principalii beneficiari

Proprietarii de tancuri petroliere din Europa transportă cât mai mult petrol rusesc înainte ca sancțiunile energetice să intre în vigoare în decembrie, conform unei analize a jurnaliștilor de la Wall Street Journal.

După invadarea Ucrainei de către Rusia, țările occidentale au promis să elimine treptat utilizarea țițeiului rusesc. Între timp, livrările către Asia au crescut vertiginos.

Conform WSJ, China aproape a dublat consumul de țiței rusesc cu o medie de 1,13 milioane de barili pe zi în iunie, față de 670.000 de barili pe zi în februarie. Luna trecută, India a preluat aproximativ un milion de barili pe zi, față de aproape zero în primele două luni ale acestui an.

„Pe baza acestei tendințe, pare foarte posibil ca Rusia să poată exporta tot țițeiul disponibil la care au renunțat cumpărătorii din America sau Uniunea Europeană”, a declarat David Wech, economist-șef la Vortexa, o agenție ce analizează situația mondială a combustibililor.

Potrivit brokerilor, proprietarii greci ai petrolierelor, care controlează aproape o treime din flota mondială, au transportat aproximativ jumătate din țițeiul rusesc în lunile mai și iunie.

Lloyd’s List Intelligence estimează că, în aceste două luni, navele grecești au efectuat 151 de transporturi către porturile rusești din Marea Neagră și Marea Baltică. Spre comparație, în aceeași perioadă a anului trecut, în aceste porturi au avut loc 89 de transporturi.

Sancțiunile UE, care prevăd interzicerea aprovizionării cu petrol rusesc către Europa, vor intra în vigoare pe 5 decembrie. Transportul în afara continentului de către operatorii de petroliere nu va fi interzis, dar navele nu vor putea obține o acoperire de asigurare, ceea ce va face ca orice navigație să fie ilegală, conform dreptului maritim internațional.

Proprietarii marilor petroliere europene spun că sancțiunile i-ar putea obliga să suspende temporar folosirea a aproximativ o treime din flota lor. Dar cererea mare de petrol la nivel mondial va forța aceste nave să se miște din nou, spun ei.

„Nimeni nu poate spune ce se va întâmpla cu piața petrolierelor după intrarea în vigoare a sancțiunilor, dar ar putea fi un rezultat net pozitiv, deoarece cererea de petrol este încă ridicată și este probabil ca navele să fie dislocate pentru a prelua petrol din alte destinații, cum ar fi SUA și Orientul Mijlociu”, a declarat directorul executiv al unei companii maritime grecești, care a dorit să rămână anonim.

El a adăugat că vor naviga pe distanțe mai lungi și vor câștiga mai mulți bani. în consecință.

În plus, petrolierele europene sunt utilizate pentru a transporta țiței rusesc și în sistemul de la navă la navă.

Această practică este utilizată atunci când există un spațiu limitat pentru încărcarea mărfurilor în porturi. Acest gen de operațiune este practicat și de navele care opresc transponderele, pentru a-și ascunde locația și destinația încărcăturii.

Potrivit brokerilor, analiștilor și datelor de urmărire a navelor, zeci de transferuri au avut loc de la navă la navă în apropierea portului Kalamata din sudul Greciei, în ultimele luni. Șefii de transport maritim au declarat că unele dintre acestea își opresc transponderele pentru a-și ascunde poziția, adăugând că practica ar putea intensifica sancțiunile mai stricte care intră în vigoare.