Scandal în Dâmbovița: Microbuze electrice de 200.000 de euro bucata
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/01/microbuze-2.jpeg)
Consiliul Județean Dâmbovița a achiziționat 17 microbuze electrice de tip van 8+1 locuri la prețul de 200.000 de euro fiecare, printr-un contract semnat cu societatea C & I Eurotrans XXI. Valoarea totală a contractului este de 15 milioane de lei, finanțată dintr-un grant PNRR de peste 30 de milioane de lei. Administratorul firmei câștigătoare este Ilie Comuși, un nume cunoscut pe piața transportului rutier de persoane.
Contract de milioane pentru 17 dubițe de 8 locuri
Pe site-ul oficial al producătorului, un vehicul similar costă aproximativ 50.000 de euro fără TVA, relatează Libertatea. Diferența este justificată de președintele CJ Dâmbovița, Corneliu Ștefan, prin „dotările suplimentare” destinate elevilor, inclusiv celor cu dizabilități.
Cele 17 microbuze au ajuns la Târgoviște, unde stau parcate în curtea unei foste unități școlare, în așteptarea transferului către primării. Beneficiare sunt comune precum Hulubești, Moroeni, I.L. Caragiale, Voinești, Runcu, Cobia, Cornățelu, Butimanu, Malu cu Flori, Buciumeni, Tătărani, Cândești, Gura Foii, Aninoasa, Pietrari, Poiana și Potlogi.
Nemulțumirea primarilor este legată de faptul că, deși au sute de elevi navetiști, au primit un microbuz de doar 8 locuri. Situația este gravă în comuna Potlogi, unde există 60 de elevi care fac naveta zilnic.
„Ministerul Educației a considerat că noi atât merităm, clasificarea acolo s-a făcut. Eu am solicitat inițial un microbuz de 28 de locuri, mi s-a spus că nu se încadrează. Atunci am cerut măcar unul de 16+1. Am 60 de copii navetiști și un microbuz de 8+1 nu rezolvă nimic”, a declarat primarul comunei Potlogi, Viorel Drăghici.
Proceduri blocate și consilii indecise
Transferul microbuzelor către primării necesită două hotărâri, una a consiliului județean și alta a consiliului local. În Potlogi, consilierii nu au luat încă o decizie, iar vehiculul rămâne în parcarea din Târgoviște.
„Nu știu care va fi decizia consilierilor locali. Eu am susținut că un 16+1 m-ar ajuta, pentru că localitatea are 9.300 de locuitori și 1.400 de elevi”, a spus primarul Drăghici.
Justificările președintelui CJ Dâmbovița
Corneliu Ștefan a explicat că repartiția microbuzelor a fost făcută pe baza unor criterii stabilite de Ministerul Educației.
„Nu am împărțit microbuzele după bunul plac. Au fost cinci criterii: distanța, numărul de elevi, existența unui microbuz propriu, vechimea acestuia și mediul urban sau rural. Este un punctaj făcut de minister, nu de noi”, a precizat șeful CJ.
În privința costurilor, Ștefan a declarat că vehiculele nu sunt simple microbuze, ci „recarosate special pentru transportul elevilor, dotate cu rampă de handicap, spațiu pentru cărucior și sisteme de siguranță”.
Anchete la nivel guvernamental și european
Scandalul microbuzelor a izbucnit la nivel național după ce s-a descoperit că România a primit 250 de milioane de euro prin PNRR pentru achiziția a 3.200 de microbuze, dar fondurile s-au epuizat după cumpărarea a doar 1.300 de vehicule. Prețul estimat la nivel european era de 80.000 de euro pe unitate.
În prezent, două ministere verifică procedurile, iar ministrul Investițiilor, Dragoș Pîslaru, a anunțat că va sesiza Parchetul European dacă vor fi descoperite nereguli.