Se desființează școlile speciale? Ministrul Educației explică proiectul România Educată

Publicat: 17 sept. 2021, 14:32, de Mihaela Verdes, în Educație , ? cititori
Se desființează școlile speciale? Ministrul Educației explică proiectul România Educată

Școlile cu învățământ special nu vor fi desființate, afirmă ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. În spațiul public a circulat informația că se dorește acest lucru prin proiectul „România Educată”. În plus, exista teama s-ar dori desființarea Centrelor Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE). Nu se mai organizează concursuri pentru ocuparea posturilor de directori în aceste centre, care se ocupă și de copiii cu dizabilități și cerințe educaționale speciale. Îngrijorarea a fost exprimată de președintele Federației Asociațiilor de Părinți, Iulian Cristache, pe Facebook, în urmă cu trei zile.

Sorin Cîmpeanu afirmă că școlile speciale nu vor fi desființate, iar integrarea copiilor cu CES în învățământul de masă trebuie făcută treptat.

Școlile speciale sunt cu adevărat speciale si trebuie să rămână, iar integrarea copiilor cu cerințe speciale în invățământul de masă trebuie să fie susținută într-o manieră adaptată nevoilor fiecărui copil cu CES și într-o manieră treptată”, a declarat Cîmpeanu pentru HotNews.ro.

Iulian Cristache, președintele Federației Asociațiilor de Părinți, este de cu totul altă părere.

”Dacă îl duci în învățământul de masă, îl distrugi și pe el, pentru că nu va avea resursa necesară la dispoziție și pe ceilalți, pentru că distrugi actul de predare. Dacă am fi avut personal suficient, nu ar fi o problemă să îi integrezi pe acești copii, ușor, ușor”, explică Cristache.

Nu suntem împotriva acelor cazuri care pot fi integrate. Și acum, chiar dacă ai certificat de orientare școlară de la CJRAE și ei orientează copilul către învățământ special, tu ca părinte te poți opune și îl trimiți la învățământul de masă. Sunt copii care nu pot face învățământ de masă”, a continuat acesta.

CJRAE, o structură cu viitor incert

CJRAE apare ca structură în organigrama propusă prin intermediul proiectului România Educată. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, afirmă, într-o declarație pentru HotNews.ro, că aceste centre au „un rol esential”. Fiecare centru va fi parte a Centrului județean pentru învățământ preuniversitar, adică structura care va înlocui inspectoratul școlar județean.

Cîmpeanu a repetat faptul că numărul consilierilor școlari va fi mărit, existând acum o medie de un consilier la 1200 de elevi.

Numărul consilierilor școlari va trebui să fie crescut semnificativ, fiind necesare atât competențe psiho-pedagogice, cât și competențe de orientare școlară. Mai exact, prin noul pachet legislativ, asum existența unui consilier pentru școlile cu un număr mai mic decât 500 de elevi, un al doilea consilier pentru școlile care au între 500 și 1000 elevi și un al treilea pentru un număr de elevi mai mare de 1000.

Acești consilieri vor trebui să aibă un program complet în școală alături de elevi, pentru a le cunoaște problemele, pentru a cunoaște cadrele didactice, pentru a cunoaște mediul de învățare și pentru a putea interacționa cu părinții.

Coordonarea va trebui să fie asigurată la nivel județean, respectiv municipiul București de către CJRAE, respectiv CMBRAE. CJRAE vor funcționa la nivel CJ – IP – centrul județean pentru învățământ preuniversitar, care vor prelua de la inspetoratele școlare județene componenta de rețea și infrastructură școlară, componenta de resursă umană și parcurs profesional, componenta de manangement școlar, la care se adaugă componentele de asigurare a echității precum și sprijin și consiliere (prin intermediul CJRAE/ CMBRAE).

Conform OUG 99, adoptată vineri și publicată luni 13 septembrie în Monitorul Oficial, se pot organiza concursuri, în perioada stării de alertă, pentru conducerea tuturor unităților de învățământ preuniversitar, dar nu și pentru unități conexe. CJRAE sunt unități conexe, astfel că nu există bază legală pentru organizarea acestor concursuri.

Câți copii cu nevoi speciale învață în școlile din România

Potrivit datelor transmise de ministrul Educației către HotNews.ro, în România există:

– 181 școli speciale dedicate în care învață 19.916 elevi cu cerințe educaționale speciale (CES)

– în alte 5073 unități de învățământ se regăsesc 51.000 elevi cu CES, cu certificate de orientare școlară emise de CJRAE

– Cei mai mulți elevi sunt înmatriculați la nivel gimnazial – 29 558. La primar sunt 19.487, liceu – 10.350, postliceal 338

– În învățământul preșcolar se regăsesc 3581 de copii cu CES.