Se modifică termenul pentru autorizațiile de construcții: Maximum 65 de zile – oficial MDLPA

Publicat: 04 apr. 2023, 11:00, de Viorela Pitulice, în News , ? cititori
Se modifică termenul pentru autorizațiile de construcții: Maximum 65 de zile - oficial MDLPA

România va avea un nou Cod al amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor care va aduce mai multe noutăți importante. Astfel, ar trebui ca elaborarea și aprobarea unui Plan Urbanistic General (PUG) să dureze maximum doi ani, iar termenul pentru a obține o autorizație de construire să nu depășească 65 de zile.

În prezent, proiectul de act normativ a trecut deja de Guvern și a intrat în Parlament spre aprobare, susține Orsolya Mária Kövér, consilier în cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA).

Era nevoie de un nou Cod al amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor, deoarece s-a dovedit clar că avizarea în cascadă face deosebit de dificilă aprobarea unui PUG.

„Codul încearcă să soluționeze la un anumit nivel acest aspect, având în vedere faptul că se introduce o comisie unică de avizare. Practic, nu mai este nevoie să se plimbe documentația de PUG la toate instituțiile de avizare, ci această comisie are rolul de a urmări inclusiv elaborarea PUG-lui, astfel încât în momentul în care ajunge practic într-o formă finală, deja toți membrii din comisie să știe despre ce este vorba și să nu mai stăm câțiva ani, până când toată lumea cade de acord asupra formei finale a PUG-ului”, a declarat Orsolya Mária Kövér, în cadrul dezbaterii „Viziunea Dezvoltării Inteligente a Județului Ilfov”, organizate de Consiliul Județean Ilfov și Ziarul Puterea.ro.   

Citeste si Infrastructura, marea provocare a județului Ilfov

Chiar dacă mai sunt unele lucruri de pus la punct, ținându-se cont și de legislația europeană în domeniu, este cert un lucru: elaborarea și aprobarea unui PUG n-ar trebui să dureze mai mult de doi ani. Realitatea este că, la acest moment, se dovedește a fi extrem de dificil de corelat partea de avizări și cea de dezvoltare, de multe ori „un pic haotică a unor cartiere foarte mari, rezidențiale”, după cum a afirmat și Ștefan Rădulescu vicepreședintele Consiliului Județean Ilfov.

„Elaborarea și aprobarea unui PUG ar trebui să fie restrânsă la un an, maximum doi ani. Spun maximum 2 ani, din cauză că încă suntem în negocieri asupra procedurilor de la Ministerul Mediului, deoarece ei au anumite prevederi care transpun niște directive europene. Încercăm să modificăm un pic din proceduri, astfel încât să fie în concordanță cu ceea ce am gândit noi”, a mai spus Orsolya Mária Kövér.

Noutăți importante

O primă noutate ar fi crearea unei platforme digitale unice, care va include tot ceea ce s-a realizat la nivel local.

„Este mult mai ușor când avem o inițiativă de acest gen și după aceea să venim noi cu o platformă unică în care să înglobăm tot ceea ce s-a făcut la nivel local, decât să inventăm noi căruța, roata și toate celelalte. Ceea ce este foarte important este faptul că platforma acesta unică digitală, care se dorește a se implementa până la sfârșitul acestui an – tot pe baza Codului va fi dezvoltată – este o platformă unde se vor putea emite certificatele de urbanism foarte rapid: cele de informare –  instant, cele care sunt de construire – în 5 zile, deoarece totul va trebui să treacă printr-un filtru al specialiștilor din cadrul primăriei”, a mai precizat consilierul de la Ministerul Dezvoltării.

Din punct de vedere administrativ, avizele nu se vor mai depune la fiecare instituție în parte, ci se vor încărca într-un singur loc, care se va numi ghișeu unic.

„Toate avizele, toate observațiile vor fi strânse în acest cadru, în acest folder, care se va numi ghișeul unic. Autorizația de construire la fel, va fi emisă prin platformă într-un termen foarte scurt. Deci, toată procedura de la primul pas de a depune o cerere pentru un certificat de urbanism și de a obține o autorizație de construire nu ar trebui să dureze în acest mod mai mult de 65 de zile, în condițiile în care avizatorii ar putea să mai aibă ceva observații, în urma cărora este nevoie ca proiectantul să modifice o documentație și să o redepună”, a mai afirmat oficialul de la Ministerul Dezvoltării.

Ea a mai precizat că sunt stabilite niște termene foarte clare și foarte exacte, care nu vor putea să fie depășite, în caz contrar aplicându-se sancțiuni destul de dure.

„La nivel administrativ, dacă documentațiile nu sunt conforme, fiindcă lipsesc anumite piese scrise, desenate sau anumite documente care sunt necesare, în mod evident o să le filtreze automat platforma. În schimb, la nivel tehnic, tot ceea ce înseamnă proiecte complexe va trebui să fie totuși avizate de către specialiști. Noi am încercat să avem o inițiativă prin care să responsabilizăm mai mult proiectanții, să fie mult mai atenți la ceea ce dau din mână, pentru că, într-adevăr, și în cadrul ministerului ne ciocnim destul de des de proiecte lacunare. Bineînțeles, aici trebuie menționat și faptul că noi lucrăm cu studii de fezabilitate, nu cu proiecte tehnice, iar la nivel de studiu de fezabilitate este foarte dificil de manipulat un proiect, deoarece de multe ori nu conține toate elementele tehnice. În schimb, și în cadrul Codului am revenit asupra acestui aspect, încercăm un pic să schimbăm partea aceasta cu studiile de fezabilitate, care sunt foarte importante, mai ales din punct de vedere al lucrărilor publice”, a mai arătat Orsolya Mária Kövér.

Consiliul Județean Ilfov și Ziarul Puterea.ro au organizat, luni, o dezbatere cu titlul „Viziunea Dezvoltării Inteligente a Județului Ilfov”. Scopul dezbaterii a fost acela de a analiza și dezbate temele legate de proiectele de infrastructură de transport, de infrastructură edilitară, economică și socială, mai exact a Planului de Amenajare a Teritoriului Județului (PATJ).

Dezbaterile au încercat să răspundă la următoarele întrebări cum ar fi: care sunt sursele de informații necesare generării unei imagini cât mai reale a situației existente, care sunt principalii actori implicați în procesul de planificare și care este modalitatea de etapizare, implementare și monitorizare a obiectivelor, programelor și proiectelor stabilite prin PATJ.

Citeste si Schimbări privind autorizațiile de construire a caselor la țară. Ce lucrări se pot face cu notificare la primărie