Se reabilitează, electrifică și dublează calea ferată Constanța-Mangalia: licitație de 1,55 miliarde de lei

Publicat: 19 apr. 2024, 15:36, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Se reabilitează, electrifică și dublează calea ferată Constanța-Mangalia: licitație de 1,55 miliarde de lei

CFR Infrastructură a anunțat o licitație uriașă pentru proiectare și execuție lucrări de electrificare, reabilitare și dublare a liniei Constanța-Mangalia. 

 

După multe amânări, CFR Infrastructură a lansat vineri licitația pentru modernizarea căii ferate Constanța – Mangalia. Valoarea estimată a contractului este de 1,55 miliarde lei. Între cele două localități sunt 43 de km, dar unele trenuri fac și peste 90 de minute vara.

Linia nu beneficiază de electrificare, există numeroase restricții de viteză, trenurile trebuie să își întârzie sosirea în gări, iar porțiunile în care se poate atinge viteza de 70-80 km/h sunt extrem de scurte. Durata minimă a staționării pentru trenurile este de 63 de minute, dar în perioada iunie-septembrie, majoritatea trenurilor sezoniere de lung parcurs vor avea un interval de 75-85 de minute.

”Am lansat licitația pentru PROIECTARE și EXECUȚIE lucrări de ELECTRIFICARE, REABILITARE și DUBLARE a liniei CF CONSTANȚA – MANGALIA (43 km), investiție în valoare maximă estimată de 1,55 MLD lei, fără TVA, finanțată din fonduri nerambursabile (𝑭𝑬𝑫𝑹), capitolul Proiecte de electrificare și reabilitare cale ferată, cu perioadă de elaborare 2021 – 2030.
🚧 Obiective prioritare:
▻ REABILITARE/MODERNIZARE Constanța – Mangalia
▻ ELECTRIFICARE Agigea Ecluză – Mangalia
▻ DUBLARE Costinești – Mangalia
🚉 AVANTAJE – reducerea duratei de călători de la Constanţa la Mangalia:
✔️36 de minute fără staționări
✔️46 minute cu 4 opriri
✔️57 minute cu 7 opriri
ℹ️ Valoare estimată: 1,31 MLD lei, fără TVA – 1,55 MLD lei, fără TVA
ℹ️ Durată proiectare: 10 luni
ℹ️ Durată xecuție: 24 de luni
📌Termen depunere oferte: 17 iunie 2024”, se arată în mesajul CFR Infrastructură.
Un proiect al Ministerului Transporturilor arăta că investiția în calea ferată aflată de-a lungul mării ar costa 1,66 miliarde de lei, cu TVA.

Pentru implementarea prezentului proiect, Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R” – S.A. a finalizat Studiul de Fezabilitate pentru ”Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia” avizat în cadrul Consiliului Tehnico – Economic SRCF Constanța cu Documentul de Avizare nr. 7/2/4300/29.09.2023 și în cadrul Consiliului Tehnico – Economic C.N.C.F. „CF.R.” – S.A. prin Avizul nr. 91/04.10.2023.

Indicatorii tehnico-economici au fost avizaţi de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în urma şedinţei Consiliului Tehnico-Economic, prin Avizul nr. 170/179/13.10.2023 şi de către Consiliul Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe prin Avizul nr. 45/25.10.2023.

Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A, precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.

Scopul investiției vizează creşterea atractivităţii și competitivităţii transportului feroviar prin îmbunătăţirea calităţii serviciilor, concomitent cu îmbunătăţirea siguranţei în exploatare. Obiectivele preconizate vizează:

  • reducerea timpului de călătorie prin creșterea vitezei de circulație;
  • îmbunătățirea condițiilor de siguranță a traficului feroviar;
  • îmbunătățirea confortului în timpul călătoriei, concomitent cu reducerea emisiilor de poluanți și impactul negativ asupra mediului;
  • atragerea călătorilor și a transportatorilor de mărfuri, de la traficul auto către traficul feroviar.

Astfel, lucrările prevăzute vizează:

– Electrificarea, dublarea şi reabilitarea liniei  – prin electrificarea liniei Agigea Ecluză – Mangalia în completarea tronsonului Constanţa – Agigea Ecluză se va putea circula cu tracţiune electrică pe distanţa Cosntanţa – Mangalia, eliminându-se astfel tracţiunea diesel-electrică. Se vor reduce, astfel, emisiile de gaze cu efect de seră şi impactul negativ asupra mediului

– creşterea gradului de siguranţă prin reabilitarea liniei c.f., a lucrărilor de artă, realizarea lucrărilor de consolidare necesare şi eliminarea astfel a restricţiilor de viteză

– reducerea timpului de călătorie prin creşterea vitezei maxime de circulaţie permise de traseu pe distanţa Constanţa – Mangalia şi eliminarea necesităţii schimbării locomotivei în staţia Constanţa

– un mers cadenţat la 30 minute al trenurilor de călatori pe distanţa Constanţa – Mangalia

– creşterea gradului de confort în transportul de călători prin modernizarea peroanelor, a clădirilor de călatori, precum şi a altor facilităţi oferite în staţii/puncte de oprire în conformitate cu normele STI

-Extindere DEF

– Post de operare central CEL Eforie Nord – Mangalia amplasat în clădirea CMT Constanţa + echipamente necesare ERTMS nivel 2 pentru linia Constanţa – Mangalia.

Circulaţia trenurilor se va efectua pe linie dublă  electrificată, pe 26,4 km (9,6 km ax Constanța – ax H.m. Agigea Ecluză + 16,8 km ax Costinești – ax Mangalia) și linie simplă electrificată pe 16,5 km (ax H.m. Agigea Ecluză – ax Costinești). Linia va fi înzestrată cu instalaţie de centralizare electronică de linie (CEL) şi ERTMS Nivel 2. Instalația de centralizare electronică de linie CEL va fi operată dintr-un post central care va fi amplasat în clădirea CMT Constanța. Modul de remorcare al trenurilor va fi cu locomotive electrice, economisindu-se, astfel, durata din prezent a schimbării locomotivei în staţia Constanța.

Proiectul include: 23 podețe noi, 1 pod de încrucișare, 4 poduri, 4 pasaje inferioare, 1 pasaj pietonal, 1 substație tracțiune CFR/Enel.