Se reia licitația pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate al autostrăzii Brașov – Bacău

Publicat: 23 nov. 2022, 12:40, de Cezar Amariei, în ESENȚIAL , ? cititori
Se reia licitația pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate al autostrăzii Brașov – Bacău

Construcția noii autostrăzi Brașov – Bacău (foto) s-a blocat la nivelul studiului de fezabilitate. Deși ar fi trebuit finalizat, el va fi reluat iar întreg demersul tehnic va fi prelungit cu mai bine de doi ani.

Conform unui anunț făcut de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a transmis astăzi, spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, Anunțul de Participare pentru lansarea procedurii de achiziție publică pentru noul contract.

Termenul limită pentru depunerea ofertelor a fost stabilit pentru16 ianuarie 2023. Studiul de Fezabilitate trebuie să fie finalizat în 24 de luni, după semnarea noului contract, lansat în licitație (valoare estimată: 45 de milioane de lei, fără TVA).

După finalizarea Studiului de Fezabilitate, construcția propriu-zisă a Autostrăzii Brașov-Bacău va fi finanțată prin fonduri europene.

Vechiul studiu, nefinalizat

În urmă cu doi ani, asocierea Search Corporation SRL & Primacons Group SRL primea spre execuție studiul de fezabilitate pentru autostrada Brașov – Bacău. La începutul acestui an înștiința Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) că întâmpină dificultăți în realizarea studiilor geotehnice și se confruntă cu lipsa firmelor specializate în efectuarea de foraje.

CNAIR nu a acceptat termenul solicitat, acordând doar o amânare de patru luni pentru finalizarea documentației, conform unei postări făcute de președintele PSD Bacău, europarlamentarul Dragoș Benea.

Data de începere a studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic de execuție a fost 10 iulie 2020, urmând ca pe 10 ianuarie 2022 să fie predat. Valoarea contractului este de 20,09 milioane de lei, fără TVA.

La sfârșitul lui 2020, CNAIR aviza favorabil traseului autostrăzii A 13 Bacău – Braşov, fiind aleasă varianta cu traseul cel mai scurt (162 km) şi care implică costuri de construcţie mai mici cu 165 de milioane de euro. Astfel, traseul a fost scurtat scurtat cu 1,7 kilometri, iar costurile sunt estimate la 2,4 miliarde de euro.

Dacă spre Brașov lucrurile arată prost, există și tronsoane din Moldova în care ele se mișcă. Pentru a nu pierde finanțarea europeană, Guvernul accelerează lucrările și pregătește exproprierile  pe un nou tronson din A7, de 77,4 km, cuprins între Bacău și Pașcani.