Șeful ANPC, Paul Anghel, consideră că mulți comercianți de pe litoral au majorat prețurile fără justificare

Publicat: 30 aug. 2020, 15:08, de Ziarul Puterea, în ACTUALITATE , ? cititori
Șeful ANPC, Paul Anghel, consideră că mulți comercianți de pe litoral au majorat prețurile fără justificare
Paul Anghel - ANPC

Într-un interviu acordat agenției Agerpres, directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, a declarat că, în privința comerțului cu produse neconforme, răul trebuie stopat de la intrarea acestora în țară.

Paul Anghel a declarat pentru Agerpres că, în ciuda faptului că ANPC îi amendează pe comercianții care vând anumite tipuri de produse alertate pe RAPEX sau neconforme, aceștia găsesc soluții de a își continua activitatea. „De ani de zile îi amendăm, dar tot de ani de zile apar alţii şi alţii. (…) Sunt mulţi comercianţi care schimbă societăţile comerciale pe care operează, în aşa fel încât sunt foarte greu de urmărit. S-au luat nişte măsuri împotriva lor, dar nu foarte ferme şi vând în continuare pe faleza de la Mamaia de ani de zile aceleaşi porcării”, a explicat șeful Autorității.

Totodată, Paul Anghel este de părere că singura soluție de a stopa comerțul cu astfel de produse este ca răul să fie oprit de la rădăcină. „Direcţia Generală a Vămilor să nu mai lase să intre în România containere cu asemenea produse, să le verificăm mult mai drastic şi să le oprească acolo, pentru că o dată intrate se diseminează extrem de rapid la nivel de ţară: le găseşti la Baia Mare, la munte, pe Valea Prahovei, la Bran-Moeciu, în târguri, în Deltă şi pe faleze, peste tot şi atunci eu cred că undeva la vamă, dacă oprim răul de la rădăcină, stopăm de la sursa povestea asta”, a continuat oficialul.

Conform acestuia, deși astfel de activități pot avea loc, importatorii produselor neconforme sunt suficient de abili, au fel de fel de metode de a le aduce în Romania. „Dacă îi opreşti la vama de la Constanţa, intră prin altă zonă. Mai sunt şi centrele comerciale Dragonul Roşu şi Doraly ticsite de ani de zile cu astfel de produse”.

Cluburile de pe litoral vor să facă un profit maxim şi să nu investească nimic în infrastructură

În opinia lui Paul Anghel unele cluburi de pe litoral încearcă să obțină profituri rapide în scurtul timp pe care îl au la dispoziție în timpul anului. Astfel, „am găsit într-un club de fiţe ventilatoare care treceau prin nişte panouri sandwich care conţineau vată de sticlă, iar aerul era recirculat prin acea vată de sticlă. Nu mai spun că nu erau site la geamuri, intrau muşte, praf, nisip pe mâncare. Gheaţa era în nişte frigidere total insalubre”, a detaliat șeful ANPC.

Totodată, deși clienții au așteptarea ca, fiind vorba de cluburi „de fițe” ale căror produse se vând cu prețuri considerabile, mâncarea să fie prospătă, iar comercianții să nu îi păcălească. Din nefericire, în unele cazuri „mâncarea era congelată şi salata de vinete preparată era congelată şi sosul de roşii, fără să informeze consumatorii că se servesc produse congelate. Poate eu nu vreau să-i dau copilului meu mâncare congelată din 2017”.

„Noi am controlat tot nordul staţiunii Mamaia, dar şi zonele din sud ale litoralului, Vama Veche, Costineşti. Am dat peste 30 de sancţiuni cu oprire temporară a activităţii pe zona cluburilor şi beach-baruri de pe litoral după aceste controale”, a declarat Paul Anghel în interviul pentru Agerpres.

Exigența românilor lasă de dorit

Șeful ANPC se declară dezamăgit de faptul că românii, deși au văzut aproape tot globul, nu sunt suficient de exigenți cu produsele pe care le cumpără. Sintetizând situația actuală de pe litoral, Paul Anghel a menționat că există „aceeaşi atitudine pro japcă, costuri nejustificate, personal nepregătit, extenuat şi irascibil, atitudine sfidătoare, patroni care nu înţeleg relaţia serviciu/cost/respect, prost gust generalizat, plastic peste tot. Nu suntem încă suficient de educaţi, din păcate, să nu stingem ţigara în nisip, îngropând-o ulterior discret rămânând «micul nostru secret». Capacul berii îl descoperim printre scoici, în nisip, cu orice alt rest/gunoi întregeşte tabloul de pe plajă”.

Oficialul a continuat acuzând atmosfera de „circ, bâlci, muzică de proastă calitate, ţipete, hăhăială, trotuare neterminate, străzi găurite, capace de canal pe post de jaloane, fructe expirate la preţ de trufandale, 80% din personal nu respectă nimic din ce ar trebui să reprezinte «bariera» anti-Covid. Ce să vă spun despre meniul general? Multă shaorma, bere la pet combinată cu porumb fiert şi hamsii expirate, meniu de la supermarket pe post de masă în oraş”.

„Evident, nu vreau să generalizez. Există şi excepţii. Îmi pare rău pentru cei care înţeleg ce înseamnă turismul, pentru cei care au muncit 30 de ani să dezvolte acest segment, pentru cei care au investit şi au depus eforturi enorme. Se pare că aceştia au rămas şi ei tot excepţii. Aş concluziona spunând că Litoralul 2020 în România, în vremea pandemiei, este o justificare continuă a costurilor şi a serviciilor slabe şi o binecuvântare pentru a mări preţurile. Mi-a spus cineva că educaţia ratată, pierdută, a unui popor în atâţia ani nu se poate schimba decât în timp, iar noi nici nu am început schimbarea”, a încheiat Paul Anghel, directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.