Șoferii care plătesc de două ori pentru ITP. Explicațiile RAR

Publicat: 02 sept. 2025, 14:22, de Ionut Jifcu, în ACTUALITATE , ? cititori
Șoferii care plătesc de două ori pentru ITP. Explicațiile RAR

Tot mai mulți șoferi români se confruntă cu situația neplăcută de a plăti de două ori pentru Inspecția Tehnică Periodică (ITP). Problema apare în cazul celor care pleacă în străinătate, într-un stat membru al Uniunii Europene, și constată că le expiră ITP-ul în perioada respectivă. Chiar dacă reușesc să facă inspecția în țara în care se află, la întoarcerea în România vor fi obligați să repete procedura și să achite din nou costurile.

ITP-ul făcut în străinătate nu este valabil în România

Registrul Auto Român (RAR) atrage atenția că legislația națională nu recunoaște inspecțiile efectuate în alte state europene, chiar dacă acestea sunt perfect valabile acolo. Cu alte cuvinte, șoferii care revin în țară cu o mașină verificată în străinătate trebuie să treacă din nou prin procesul de inspecție la o stație autorizată sau la o reprezentanță RAR din România. Numai astfel vehiculul va figura ca având ITP-ul valabil în baza de date națională și va putea circula în mod legal.

Specialiștii amintesc și consecințele nerespectării regulilor. Dacă șoferul nu face ITP-ul în România, înmatricularea vehiculului este suspendată automat, iar circulația pe drumurile publice devine ilegală.

Recomandările RAR pentru șoferi

Pentru a evita astfel de situații, reprezentanții Registrului Auto Român le recomandă șoferilor să se informeze din timp.

„Având în vedere faptul că la acest moment dat nu există o soluție europeană agreată și general valabilă cu privire la efectuarea ITP, la revenirea în România vehiculul va trebui să fie supus efectuării ITP în cadrul unei stații autorizate sau a unei reprezentanțe teritoriale RAR, în baza legislației naționale, deoarece vehiculul respectiv nu va figura înregistrat cu ITP valabilă în baza națională de date (cu toate implicațiile legale) chiar dacă dovada privind efectuarea ITP emisă de alt stat membru este încă în termen de valabilitate”, se precizează pe pagina oficială a RAR.

Totodată, instituția îi sfătuiește pe conducători să verifice înainte de a efectua inspecția în străinătate dacă autoritățile locale permit testarea vehiculelor înmatriculate în alte state. În plus, este important ca șoferii să discute și cu societățile de asigurări, pentru a afla dacă documentul emis în afara României va fi acceptat în cazul unui accident.

Deocamdată, nu există o reglementare unitară la nivelul Uniunii Europene care să permită recunoașterea automată a inspecțiilor tehnice periodice între statele membre. Până când va fi găsită o astfel de soluție, șoferii români trebuie să se adapteze și să accepte faptul că o inspecție efectuată în altă țară nu le garantează dreptul de a circula în România.