Spațiul aerian al României, supravegheat de NATO cu avioane sofisticate, „RQ-4 Global Hawk” și „Boeing E-3 Sentry”

Publicat: 07 mai 2022, 08:15, de Sorin Costea, în ACTUALITATE , ? cititori
Spațiul aerian al României, supravegheat de NATO cu avioane sofisticate, „RQ-4 Global Hawk” și „Boeing E-3 Sentry”

În ultimele zile, NATO a intensificat misiunile de supraveghere în spațiile aeriene ale României, Poloniei și în sudul Mării Negre cu ajutorul unora dintre cele mai performante avioane de recunoaștere pe care le au în dotare NATO, United States Air Force și Royal Air Force.

Vineri, în spațiul aerian al României erau în derulare două misiuni, „NATO 07”, de supraveghere a zonei Focșani – Sfântu Gheorghe și „NATO 11”, de monitorizare în zona din jurul orașului Cernavodă și a sectorului Cernavodă – Slobozia – Buzău – Onești, ambele misiuni fiind derulate cu avioane „Boeing E-3 Sentry”, un tip de aeronavă americană de supraveghere (AEW&C) dezvoltată de Boeing.

În zona din sudul Mării Negre, misiunea de supraveghere a fost realizată, joi și vineri, de Royal Air Force cu un avion „RC – 135W”. Spațiul aerian al Poloniei era supravegheat, vineri, în apropierea graniței cu Ucraina de către US Air Force cu un avion „Boeing 8C”.

În cursul zilei de joi, misiunile de supraveghere în spațiul aerian al României au fost realizate de US Air Force, cu un avion „Boeing E-3A Sentry” și de British Air Force, cu un „Airbus KC2Voyager (A330-243MRTT)”.

În misiunile de supraveghere ale NATO mai sunt utilizate avioane de tipul „Aircraft K35R Boeing KC-135T Stratotanker” și avioane fără pilot „Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk”, din dotarea United States Air Force, dar și aeronave „Eurofighter Typhoon”, aflate în dotarea Italian Air Force.

„RQ-4 Global Hawk” poate supraveghea de la altitudinea de 16.000 de metri zone de până la 100.000 de kilometri pătrați

„Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk” este un avion militar fără pilot utilizat în operațiunile de supraveghere cu rază de mare de acțiune. Poate rămâne în aer timp de 36 de ore. Are dimensiunile unui avion obișnuit și se remarcă printr-un design spectaculos.

„RQ-4 Global Hawk” este o aeronavă de supraveghere la mare altitudine, zburând și la altitudini de 53.000 de picioare, adică 16.500 de metri.

Acest tip de avion este folosit de United States Air Force ca o platformă cu funcționare îndelungată la mare altitudine, care acoperă întreg spectrul capacității de colectare a informațiilor, pentru a sprijini celelalte forțe în operațiunile militare. Capacitățile superioare de supraveghere ale aeronavei permit țintirea mai precisă a armelor de la sol și o mai bună protecție a forțelor prietene.

Potrivit site-urilor de specialitate, acest tip de avion dispune de echipamente care oferă o imagine de ansamblu amplă și o supraveghere sistematică a situației de la sol folosind un radar cu deschidere sintetică de înaltă rezoluție (SAR) și senzori electro-optici/infraroșu (EO/IR) cu timpi lungi de vizare a zonelor supravegheate. Poate supraveghea zone de până la 100.000 de kilometri pătrați.

Avionul „Boeing E-3 Sentry” este comandament cibernetic al operațiunilor militare de la sol sau de pe mare

„Boeing E-3 Sentry” este un tip de aeronavă de avertizare și control (AEW&C) dezvoltată de Boeing. „E-3” se distinge prin domul radar rotativ amplasat deasupra fuzelajului.

Printre sistemele importante ale acestui tip de avion se află cele pentru navigație, comunicații și computerele. Un număr de 14 console afișează pe ecrane date prelucrate de calculator în format grafic și tabelar. Operatorii acestor echipamente îndeplinesc funcții de supraveghere, identificare, control al armelor, management de luptă și comunicații. Datele pot fi transmise în timp real către orice centru de comandă și control de la sol sau la comandamentele de pe nave în cazul operațiunilor pe mare.

În misiunile de război, un avion „Boeing E-3 Sentry”” monitorizează o zonă alocată a câmpului de luptă și oferă informații comandanților operațiunilor pentru a obține și a menține controlul asupra bătăliei. „E-3”-urile pot detecta, identifica și urmări forțele inamice aeropurtate departe de granițele statelor NATO și pot direcționa aeronavele interceptoare către aceste ținte.

În sprijinul operațiunilor aer-sol, „Boeing E-3 Sentry” poate furniza informații directe necesare pentru recunoaștere, transport aerian și sprijin aerian apropiat pentru forțele terestre prietene.

„Boeing RC-135W”, spionul electronic care detectează tancurile și blindatele inamice de la altitudinea de 15.000 de metri

Un „Boeing RC-135W” este un avion de spionaj electronic, care a fost construit pe platforma Boeing 707. Indicativul „W” arată că are un pachet modern de senzori, fiind upgradat recent. Are o autonomie de zbor de 6.500 km și poate zbura la 50.000 de picioare, adică 15.000 de metri.

Echipamentele din dotarea acestui avion detectează transmisiuni radio și alte emisii electromagnetice ale inamicului, calculând și monitorizând poziția lor. Ar putea detecta poziția unui tanc sau a unui grup de blindate pe baza emisiilor electromagnetice ale acestora.

Are un echipaj format din 30 de militari, dintre care 5 pentru pilotaj, restul militarilor fiind operatorii echipamentelor de comunicații și spionaj.

„Eurofighter Typhoon” –  avionul multirol european, o fortăreață supersonică

Unele dintre operațiunile de supraveghere sunt realizate și cu avioane de tipulEurofighter Typhoon”, care au mai navigat în spațiul aerian al României și în anii trecuți, în cadrul misiunilor de poliție aeriană ale NATO, în contextul creșterii tensiunilor din zona Mării Negre.

Este un avion multirol cu aripă „delta canard”. „Typhoon” a fost proiectat inițial ca un avion de luptă aeriană și este fabricat de consorțiul format din Airbus, BAE Systems și Leonardo.

Dezvoltarea aeronavei a început în anii 80, cu programul „Future European Fighter Aircraft”, o colaborare multinațională între Marea Britanie, Germania, Franța, Italia și Spania. Anterior, Germania, Italia și Regatul Unit dezvoltaseră în comun aeronava de luptă „Panavia Tornado” și doreau să colaboreze la un nou proiect, cu alte state UE. Un prototip „Eurofighter” a zburat în premieră pe 27 martie 1994. Numele aeronavei, „Typhoon”, a fost adoptat în septembrie 1998, când au fost semnate și primele contracte pentru producerea avioanelor Eurofighter Typhoon”.

„Typhoon” este o aeronavă extrem de agilă, atât la viteze supersonice, cât și la viteze reduse. Dispune de un sistem de control digital quadruplex „fly by wire” descris ca „fără griji”, care împiedică pilotul să depășească limitele manevrei stabilite.

Există o largă  gamă de dotări ale „Eurofighter Typhoon”, în funcție de rolul pe care mizează fiecare armată. Primele avioane puteau arunca bombe ghidate cu laser. Următoarea generație putea să lanseze rachete. Typhoon are și o variantă special dezvoltată a tunului Mauser BK-27, de 27 mm, care a fost dezvoltat inițial pentru proiectul „Panavia Tornado”. Acesta este un tun revolver cu o singură țeavă, care este capabil să tragă până la 1.700 de cartușe pe minut. În oricare configurație, un „Eurofighter Typhoon” este o fortăreață zburătoare.