Strategia industriei navale din Europa, stabilită la București, la Summitul „SEA Europe”
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/05/Imagine-WhatsApp-2025-05-26-la-22.05.52_847339a6.jpg)
Industria construcțiilor navale din Europa se reunește la București pentru adoptarea unor măsuri și stabilirea unor direcții de dezvoltare, în condițiile în care companiile din Europa sunt într-o competiție acerbă pe plan mondial cu companii asiatice.
Asociația Națională a Constructorilor de Nave din România (ANCONAV) a anunțat că în perioada 11-13 iunie va avea loc la București summitul constructorilor navali si al producătorilor de echipamente din 17 state europene sub patronajul „SEA Europe” (Asociația Șantierelor Navale și a Echipamentelor Maritime din Europa) și a ANCONAV.
La acest summit al reprezentanților companiilor implicate în toate domeniile industriei navale, de la construirea de nave și proiectare la producători de echipamente, va fi discutată „Strategia maritimă și industrială” inițiată de „SEA Europe” și care va fi propusă spre aprobare Comisiei Europene:
„La acest eveniment și-au anunțat participarea CEO/COO/directori generali de santiere navale, președinți de asociații, oameni de afaceri, producători de echipamente navale din 17 țări europene.
<<SEA Europe >> reprezintă industria europeană de producție maritimă cuprinzând producția, întreținerea, repararea, modernizarea și conversia tuturor tipurilor de nave și structuri plutitoare – comerciale, precum și militare – inclusiv întregul lanț de aprovizionare cu diverși producători de sisteme maritime, materiale pentru echipamente și servicii.
Timp de 3 zile vor fi dezbătute și analizate situația actuală a construcțiilor navale europene în contextul mondial dar și strategia maritimă industrială inițiată de <<SEA Europe >> și propusă Comisiei Europene spre aprobare
Aceasta oferă Uniunii Europene controlul asupra tehnologiilor maritime esențiale și, prin urmare, capacitatea de a construi și întreține nave și platforme vitale pentru comerț, aprovizionarea cu energie (regenerabilă) și infrastructura maritimă și subacvatică critică, cum ar fi parcurile eoliene offshore și cablurile subacvatice”, se spune în anunțul ANCONAV.
Summitul „SEA Europe” are loc la București în condițiile în care industria navală din România este foarte bine apreciată în Europa
Constructorii de nave din România cunosc foarte bine evoluțiile din domeniu la nivel mondial, mai ales în condițiile în care mari companii europene din domeniu au preluat șantiere navale românești la privatizare. Șantierele navale de la Brăila și Tulcea au fuzionat în „Vard Shipyards România” la inițiativa principalului acționar, Grupul Ficantieri, iar Șantierul Naval Galați a fost preluat în 1999 de Grupul „Damen Shipyards” din Olanda, șantierul din Galați fiind specializat în construirea de yahturi și nave militare.
În cadrul unei dezbateri care a avut loc anul trecut în cadrul „Colocviului Constructorilor de Nave” de la Facultatea de Arhitectură Navală de la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, a fost discutată situația din industria construcțiilor de nave la nivel mondial, în care constructorii de nave din Europa au pierdut supremația în favoarea companiilor din China și Coreea de Sud.
În cadrul dezbaterii a fost prezentată situația de pe piața globală a construcțiilor navale la sfârșitul anului 2023 și tendințele de pe piată, ținând cont de situația geo-politică, de standardele de decarbonizare care au devenit importante și în construcțiile de nave, dar și de alte crize care afectează economia în general.
În analizarea situației pieței mondiale a construcțiilor de nave au fost luate în considerație mai multe criterii, printre care „contractări de nave noi, după tipul navei: nave militare, portcontainere, tancuri, nave offshore, nave de cercetare, nave de pescuit, remorchere”, „livrări de nave noi în prezent și în perspectivă, după țară și regiune” și „numărul de comenzi de nave noi, după regiune, naționalitate și țară”.
Șantierele navale din Europa au pierdut supremația. Mai dețin doar 15% din piața mondială, în timp ce China și Coreea controlează 73%
Transportul maritim de mărfuri reprezintă 80% din transportul mondial de mărfuri, pe oceanele și mările lumii navigând peste 140.000 de nave de transport de mărfuri. Această statistică, dar și faptul că transportul maritim este cel mai puțin poluant, indică și importanța domeniului construcțiilor de nave în economia globală.
Dar evoluțiile de pe piața construcțiilor de nave a înregistrat în ultimii ani o schimbare, șantierele navale din Europa pierzând supremația deținută decenii la rând.
În 2023, constructorii navali din Europa au deținut numai 15% din piața mondială a construcțiilor de nave, în timp ce China a deținut 41%, iar Coreea de Sud 32% din piață.
S-a ajuns la această situație în condițiile în care asiaticii consideră construcția de nave ca fiind un domeniu strategic și sprijină masiv industria navală prin subvenții la energie și materii prime, protecționism și facilități care denaturează concurența pe piață. În aceste condiții, șantierele navale din Asia pot oferi prețuri de construcție mai mici cu 30-40% decât cele din Europa.
„În 2023, șantierele navale din China și Coreea de Sud reprezentau 41% și, respectiv, 32% din valoarea registrului global de comenzi de construcții navale, în timp ce șantierele navale europene reprezentau doar 15%. În ultimii ani, ambele țări asiatice au beneficiat pe deplin de boom-ul de comenzi pentru containere și tancuri LNG (nave pentru transportul Gazului Natural Lichefiat – n red), două produse pe care Europa le-a construit până de curând.
Concurenții asiatici consideră construcția de nave ca fiind strategică pentru conducerea lor maritimă, prin urmare își sprijină masiv industria cu subvenții, protecționism și alte politici favorabile acestui segment, măsuri care denaturează concurența loială, inclusiv accesul foarte benefic la finanțare.
Ca urmare, șantierele navale asiatice pot oferi prețuri mai mici, de obicei cu 30-40% mai ieftine decât Europa, iar armatorii europeni, care sunt lideri mondiali ai transportului maritim, comandă acum cele mai multe nave comerciale din flotele lor în Asia, fiind dependenți de zona asiatică”, a precizat în expunerea sa Gelu Stan, director executiv al ANCONAV.
Șantierele din Europa sunt specializate în nave militare și nave de croazieră, dar șantierele din China intră puternic și aceste segmente
Concurența dintre șantierele navale din Europa și cele din Asia a devenit acerbă și pe anumite segmente ale pieței mondiale a construcțiilor navale, adică în privința anumitor tipuri de nave.
Spre exemplu, în Europa se construiesc cele mai multe nave militare și nave de croazieră, dar China intră puternic pe piață și în aceste segmente. Alt exemplu, la cargourile pentru transportul mărfurilor generale: prețul navelor din categoria navelor „cargo”, este mai mic în China, cu până la 30% față de Europa, pentru că valoarea forței de muncă, adică valoarea manoperei în prețul de construire a navei, este mai mică, aceasta reprezentând, de regulă, 40% din valoarea navei.
Implicarea Comisiei Europene prin susținerea Strategiei maritime și industriale inițiată de „SEA Europe” și care va fi stabilită forma sa finală la summitul de la București București va fi un pas important în relansarea industriei navale europene pentru recâștigarea supremației la nivel mondial.