Super ofertă CFR Marfă pentru Bercea Mondialu:12 lei o locomotivă, 7.000 de lei un vagon. EXCLUSIV

Publicat: 14 iul. 2023, 10:01, de Ion Teleanu, în News , ? cititori
Super ofertă CFR Marfă pentru Bercea Mondialu:12 lei o locomotivă, 7.000 de lei un vagon. EXCLUSIV

Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, girează în aceste zile unul dintre cele mai tunuri feroviare după 1990 prin care mii de vagoane și sute de locomotive CFR sunt vândute la fier vechi la prețul unei sticle de apă sau a unei biciclete.

Bercea Mondialul a pus ochii pe 7.153 de vagoane și 508 locomotive de la CFR Marfă

PUTEREA a semnalat la începutul acestei săptămâni că directorul general de la SNTFM CFR Marfă SA, Daniel Apostolache, a postat un site-ul companiei un anunț prin care scotea la vânzare 7.153 de vagoane și 508 locomotive, atenție, aflate sub sechestru la ANAF, pentru un preț total de aproximativ 165 de milioane de euro. Tot PUTEREA a semnalat că cel mai interesat de achiziționarea acestor vagoane și locomotive este interlopul din Olt Sandu Anghel, cunoscut sub numele de „Bercea Mondialu”, finul fratelui lui Traian Băsescu, care a fost eliberat condiţionat din închisoare anul trecut după ce ispăşise un an şi cinci luni din depeapsa de 13 ani la care fusese condamanat într-un dosar de tentativă de omor (Bercea Mondialu vrea 500 de locomotive și peste 7.000 de vagoane de la CFR Marfă. EXCLUSIV)

Practic, conform anunțului, dar și a celor două anexe cu vagoanele și locomotivele scoase la vânzare, prețul mediu unui vagon CFR scos la vânzare este de circa 13.400 de euro, iar o locomotivă este evaluată la 135.613 de euro.

Oferta CFR Marfă:12-35 de lei o locomotivă, 7.000 de lei un vagon

Numai că în anunțul CFR Marfă, sunt locomotive scoase la vânzare la prețul de, atenție, 12 lei și 35 de lei, și vagoane evaluate la 7.000 de lei (vezi documentele în facsimil). Dar, trebuie precizat că valoarea vagoanelor și a locomotivelor precizată în anunț este ilegală întrucât nu există o evaluare a acestor active făcută în ultimele șase luni așa cum prevede legea. Poate totuși directorul general al CFR Marfă va explica, eventual celor de la DNA, cum s-a făcut evaluarea acestor vagoane și locomotive?

Ofertă de ofertă pentru centrele de fier vechi

Practic, CFR Marfă va da la fier vechi 7.153 de vagoane și 508 locomotive. Un vagon CFR de marfă are, în medie 25 de tone, ceea ce înseamnă că cele 7.153 de vagoane ar cântări circa 178.825 de tone. Dacă luăm în calcul că la centrele de colectare a fierului vechi se plătește, în medie, 1 leu pe kilogramul de fier vechi. Asta înseamnă că CFR Marfă putea încasa de centrele de colectare suma de 178.825.000 de lei, adică circa 37.000.000 de euro. În schimb, o locomotivă pe șase osii cântărește circa 120 de tone, din care 15 tone reprezintă numai cuprul, iar una pe patru osii are aproximativ 80 de tone, din care 10 tone este numai cupru. Asta înseamnă că o locomotivă cântărește, în medie, să zicem 100 de tone, din care vreo 12,5 tone ar fi numai cupru. Astfel, rezultă că cele 508 locomotive scoase la vânzare ar cântări, în medie, 50.800 de tone de fier vechi, din care circa 6.530 de tone sunt numai de cupru. Ca atare, CFR Marfă putea încasa de la centrele de colectare numai pentru fierul vechi de la locomotive vreo 44.370.000 de lei, adică vreo 9.000.000 de euro.  Pe lângă banii încasați pentru fierul vechi, compania condusă de Daniel Apostolache mai putea beneficia de bani din vânzarea cuprului. Cum un kilogram de cupru se achiziționează la centrele de fier vechi cam cu 27-28 de lei, reiese că pe cele 6.530 de tone de cupru se putea lua vreo 176.000.000 de lei, adică vreo 36.000.000 de euro. Practic, dacă CFR Marfă vindea vagoanele și locomotivele la centrele de colectare a fierului vechi putea încasa vreo 82.000.000 de euro.

”Este cel mai mare tun feroviar după cel din vremea lui  Băsescu”

Dar, atenție, aceste tarife sunt practicate de centrele de colectare, dar însă aceste centre vând fierul vechi sau cuprul la prețuri de patru-cinci ori mai mari, adică fierul vechi se revinde cu 4-5 lei kilogramul, iar cuprul ajunge la 100-110 de lei. Astfel, din vânzarea acestor vagoane și locomotive CFR Marfă putea încasa lejer vreo 400.000.000 de euro. „Este cel mai mare tun feroviar după cel din vremea când Băsescu era ministrul Transporturilor. Dacă se face o evaluare la zi, așa cum prevede legea, valoarea acestor vagoane și locomotive este de cel 10 ori mai mare decât cea menționată în anunțul celor de la CFR Marfă”, a precizat pentru PUTEREA un fost ministru al Transporturilor. Așadar, directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache, a făcut o super ofertă pentru Bercea Mondialu, iar faptul că deja la Craiova se taie vagoane de zor de vreo două săptămâni ar fi chiar o ofertă serioasă și pentru DNA!