Surpriză pe piața auto: un gigant chinez își deschide unitate de producție în România
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/Prabusire-pe-piata-auto.-Vanzarile-de-masini-electrice-se-sting-in-Romania-iar-inmatricularile-scad-drastic.png)
Great Wall Motor (GWM), unul dintre cei mai mari producători auto din China, face un pas neașteptat în Europa și își creează propria unitate de producție la Timișoara. Decizia marchează trecerea companiei de la simpla comercializare de vehicule pe piața europeană la un nivel superior – producția de componente.
Timișoara, punct strategic pentru GWM
Noua firmă locală, înregistrată prin intermediul GWM Netherland Investment Holding, are ca obiect principal de activitate fabricarea de echipamente electrice de iluminat. Administratorul este un cetățean chinez, iar compania a fost creată cu un capital social de 11,2 milioane de lei (aprox. 2 milioane de euro), potrivit Profit.ro.
Sediul și viitoarea unitate de producție se află la aceeași adresă cu fabrica ELBA, unul dintre cei mai importanți producători români de sisteme de iluminat, furnizor pentru grupuri auto majore precum Stellantis, Renault și Volkswagen.
Parteneriat româno-chinez în industria auto
Colaborarea dintre ELBA și GWM Mind Group a fost oficializată încă din februarie 2025, printr-un contract care prevede furnizarea de componente pentru iluminatul auto. Acestea vor fi integrate de GWM în proiectele sale globale.
ELBA a raportat în 2024 o cifră de afaceri de 329 milioane lei (circa 65 milioane euro) și un profit net de 13,8 milioane lei (aprox. 2,7 milioane euro), cu 776 de angajați.
Reprezentanții companiei românești au subliniat că parteneriatul presupune dezvoltarea de proiecte comune în domeniul tehnologiei și fabricării pentru industria auto OEM. Cel mai probabil, Timișoara va deveni un punct de producție pentru componente de iluminat destinate vehiculelor GWM.
Europa, o piață prioritară pentru Great Wall Motor
Deși GWM nu a anunțat încă oficial planul construirii unei fabrici de automobile pe continent, pașii făcuți în România arată o schimbare de strategie. Până acum, compania a avut rezultate modeste în Europa – în 2025, vânzările mărcilor ORA și WEY s-au limitat la puțin peste 2.000 de vehicule.
În trecut, GWM a evaluat posibilitatea deschiderii unei uzine auto în Germania, Ungaria sau Cehia, dar fără decizii finale. În schimb, în Asia, compania a inaugurat deja prima fabrică în afara Chinei, în Thailanda.
România, parte din expansiunea globală
Noua unitate din Timișoara marchează intrarea României în rețeaua internațională Mind Automobile Part, divizia specializată a GWM pentru producția de componente: sisteme de iluminat, module de comandă, soluții termice, sisteme electrice de transmisie și tehnologii inteligente pentru conducere.
Prin această mișcare, GWM transmite un semnal clar: Europa rămâne o piață prioritară, iar România devine un punct-cheie în planurile de localizare a producției.