Surpriză pentru elevii care încep liceul anul viitor. Își vor putea face o parte din orar după bunul plac
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/sera-castigatoare.jpg)
Ministerul Educației propune un nou model pentru liceu, în care elevii își pot alege o parte din materii pentru orar, iar programa include discipline moderne. Deși inițiativa este bine primită, implementarea depinde de formarea profesorilor și resursele disponibile.
Un nou model curricular la liceu, mai aproape de nevoile elevilor: orar în funcție de materiile preferate
Ministerul Educației propune o reformă majoră pentru liceu, cu un curriculum flexibil care le oferă elevilor mai mult control asupra materii studiate. Elevii vor avea un trunchi comun obligatoriu, dar restul orelor vor fi alese din oferta școlii, relatează Observator News.
Radu Szekely, consilier în minister, a explicat că „elevul va ști de la începutul clasei a IX-a ce competențe își dezvoltă, în funcție de alegerile lui”.
Pe lângă materiile clasice, în programă ar putea apărea discipline noi, precum robotică, dezbatere, inteligență artificială, matematică financiară, limbi clasice sau comunicare. Acestea nu vor fi impuse, ci vor face parte din opționalele pe care elevii le vor alege. Expertul în educație Marian Staș spune că “este nevoie ca școlile să aibă curajul de a-și lua destinul în propriile mâini” și că modelul actual nu mai funcționează.
Ce se schimbă concret pentru liceeni
Planurile-cadru prevăd ore în plus pentru anumite materii, în funcție de profil. Toate specializările vor avea câte o oră în plus la istorie și geografie. La mate-info, se adaugă o oră de matematică și una de informatică, dar se elimină o oră din a doua limbă străină. Elevii de la științe ale naturii vor avea mai multă biologie și chimie. La filologie, în clasele a XI-a și a XII-a, se adaugă ore la limba română și limba străină, dar și o oră de științe integrate, pentru combaterea pseudoștiinței.
Chiar dacă modelul pare promițător, există dificultăți. E nevoie de profesori formați și de manuale noi, iar formarea cadrelor didactice abia va începe anul viitor. Secretarul de stat Bogdan Cristescu recunoaște că „avem un deficit mare de profesori”. Cu toate acestea, speră ca deschiderea școlii către specialiști din afara sistemului, inclusiv antreprenori, să aducă beneficii reale.
Andreia Bodea, director la Colegiul „I.L. Caragiale”, crede că schimbarea nu este suficient de profundă. „Nu este schimbarea curajoasă pe care o așteptam”, a declarat ea, comparând programa românească cu cea din Franța. Totuși, speranța rămâne că elevii vor avea parte de o școală mai apropiată de realitate și de nevoile lor.