Taxiurile zburătoare, tot mai aproape de realitate: armata, medicina și transportul le pot aduce în uz

Publicat: 23 iun. 2025, 08:31, de Ionut Jifcu, în TEHNOLOGIE , ? cititori
Taxiurile zburătoare, tot mai aproape de realitate: armata, medicina și transportul le pot aduce în uz
sursa foto: builtin.com

După ani de promisiuni și teste, taxiurile zburătoare ar putea deveni realitate mai repede decât ne așteptam. Avansurile tehnologice din apărare, urgențe medicale și logistică, dublate de sprijinul politic acordat recent în SUA, sunt văzute de liderii din industrie ca factori decisivi pentru accelerarea procesului de certificare și adoptare a aeronavelor electrice cu decolare și aterizare verticală, cunoscute ca eVTOL.

Taxiurile zburătoare ajung realitate

Un pas important a fost făcut luna aceasta, când președintele Donald Trump a semnat un ordin executiv prin care cere autorităților să grăbească certificarea acestor aeronave. Obiectivul este menținerea unui avantaj tehnologic american față de competitori din Asia, iar producătorii spun că acest sprijin politic oferă legitimitatea de care industria avea nevoie, potrivit Reuters, citat de news.ro.

„Primim multe critici, mulți spun că bateriile sunt prea grele, dar dacă poziționezi aeronavele unde trebuie, beneficiile devin evidente”, a declarat Kyle Clark, fondatorul BETA Technologies, prezent recent la Salonul Aeronautic de la Paris.

Până acum, taxiurile zburătoare au fost privite mai degrabă ca un vis SF, rezervat unui viitor îndepărtat. Însă companii precum BETA, Joby Aviation, Archer Aviation și Wisk Aero își concentrează acum eforturile pe aplicații reale: sprijin pentru armată, transport medical de urgență și livrări rapide. Avantajele față de elicoptere sunt clare: sunt mai silențioase, mai ieftine și mai prietenoase cu mediul.

Joby și Archer au deja contracte semnificative cu armata americană, în valoare de 131, respectiv 142 de milioane de dolari. CEO-ul Joby, JoeBen Bevirt, spune că două aeronave sunt deja operative la Baza Edwards și că proiectele în colaborare cu Forțele Aeriene au generat experiență valoroasă. Kyle Clark adaugă că aeronavele BETA au realizat mii de zboruri de test în peste zece baze militare și că rata lor de operare este „excepțională”.

Un alt semnal pozitiv este alianța internațională pentru certificarea eVTOL, anunțată la Paris de oficiali americani. Alături de SUA, participă Marea Britanie, Canada, Australia și Noua Zeelandă. Este o inițiativă care ar putea uniformiza procedurile și ar accelera recunoașterea legală a acestor aeronave în mai multe piețe simultan.

Totuși, o barieră rămâne în picioare: reticența publicului. Așa cum adoptarea mașinilor autonome întâmpină în continuare rezistență, și încrederea în zborurile complet automatizate va necesita timp, teste și o comunicare eficientă.

Pe termen scurt, eficiența economică pare să fie cel mai convingător argument. Kyle Clark oferă un exemplu: a dus pasageri din Hamptons la JFK cu un cost energetic de doar 7 dolari.

„Aceste aeronave sunt concepute pentru mai multe zboruri zilnice, nu pentru demonstrații. Asta e cheia: folosirea intensă și costurile mici ale electricității”, explică el.