Transporturile lui Grindeanu își extind atribuțiile! Care e miza

Publicat: 15 mai 2025, 15:03, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Transporturile lui Grindeanu își extind atribuțiile! Care e miza

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), instituție condusă de Sorin Grideanu, propune modificarea Hotărârii Guvernului nr. 370/2021 pentru a-și adapta structura și atribuțiile la noile cerințe europene privind gestionarea sloturilor orare pe aeroporturi, dar și la constrângerile impuse prin legislația națională de austeritate.

Noi atribuții privind alocarea sloturilor pe aeroporturi

Una dintre principalele modificări preconizate vizează clarificarea și completarea atribuțiilor ministerului în domeniul aviației civile. Conform Regulamentului (CEE) nr. 95/93, statele membre ale Uniunii Europene sunt responsabile pentru desemnarea aeroporturilor coordonate sau cu facilități orare, numirea coordonatorilor de sloturi și constituirea comitetelor de coordonare. În prezent, aceste sarcini nu sunt menționate explicit în Hotărârea Guvernului nr. 370/2021, care reglementează organizarea și funcționarea MTI.

Pentru a pune în aplicare acest regulament la nivel național, proiectul de act normativ propune completarea atribuțiilor ministerului, astfel încât acesta poată desemna oficial aeroporturile vizate, numească coordonatorii și aprobe parametrii de coordonare și orientările locale pentru alocarea sloturilor, în conformitate cu legislația europeană. Aceste atribuții sunt prevăzute și de Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, care stabilește rolul ministerului în acest domeniu.

Reducerea posturilor vacante

Proiectul de hotărâre urmărește, de asemenea, punerea în aplicare a Legii nr. 296/2023 privind măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României. Astfel, toate posturile vacante din instituțiile și autoritățile publice aflate în subordinea MTI au fost identificate și urmează fie desființate, în conformitate cu art. XVII alin. (1) lit. a) din legea menționată.

În același timp, proiectul actualizează structura organizatorică a ministerului în acord cu noile praguri minime stabilite prin Codul administrativ, potrivit cărora:

  • un serviciu trebuie aibă minimum 10 posturi de execuție,

  • o direcție – minimum 20 de posturi de execuție,

  • o direcție generală – minimum 35 de posturi de execuție.

Aceste cerințe implică, în anumite cazuri, reorganizarea internă a compartimentelor din cadrul aparatului ministerului și al instituțiilor subordonate.

Fundament legal și obiective administrative

Modificările propuse sunt fundamentate pe dispozițiile Legii nr. 296/2023 și ale Regulamentului (CEE) nr. 95/93, precum și pe necesitatea ca legislația națională reflecte în mod clar atribuțiile pe care România și le-a asumat în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii rămâne, astfel, autoritatea centrală care aplică politicile guvernamentale în domeniul transporturilor și asigură alinierea la standardele europene.

Proiectul de act normativ se află în procedură de avizare și urmează fie aprobat de Guvern.