Un document semnat la Bruxelles prevede construirea a trei poduri peste Dunăre între Bulgaria și România

Publicat: 04 dec. 2025, 15:47, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Un document semnat la Bruxelles prevede construirea a trei poduri peste Dunăre între Bulgaria și România
Sursa foto: Libertatea

Bulgaria, Grecia și România accelerează dezvoltarea coridorului de transport care leagă Marea Egee de Marea Neagră, printr-un plan ambițios ce include construirea a trei noi poduri peste Dunăre. Pentru Bulgaria, proiectul prevede un al doilea pod combinat între Ruse și Giurgiu, precum și poduri la Silistra–Călărași și Nikopol–Turnu Măgurele. De asemenea, linia de feribot Oriahovo–Bechet, Svishtov–Zimnicea și Silistra–Călărași va fi modernizată pentru a răspunde cerințelor de mobilitate duală și pentru a crește flexibilitatea transporturilor.

Acest plan face parte din Memorandumul de Înțelegere semnat la Bruxelles de vicepremierul și ministrul transporturilor din Bulgaria, Grozdan Karadzhov, ministrul adjunct al transporturilor din Grecia, Konstantinos Kiranakis, și secretarul de stat pentru transport din România, Ionuț Cristian Savoiu, în prezența comisarului european pentru transport și turism, Apostolos Dzisikostas, care a declarat că documentul reprezintă „un pas decisiv către o conectivitate mai rapidă, competitivă, sustenabilă și rezistentă la crize în sud-estul Europei”.

Vicepremierul bulgar a subliniat că proiectele nu sunt doar simbolice, ci vor transforma strategia de conectivitate a regiunii. „Dunărea este coloana vertebrală a Europei, conectând popoarele, piețele și ambițiile noastre. Noile poduri vor consolida piața unică europeană, vor asigura mobilitatea militară și vor transforma coridorul nord-sud într-un mecanism funcțional”, a afirmat Karadzhov.

Planul de acțiune include modernizarea rețelelor rutiere și feroviare pe trei axe principale:

  • Axa vestică: de la Atena prin Sofia, Vidin și Calafat, până la București și mai departe spre Europa Centrală.

  • Axa centrală: de la Salonic și Alexandroupolis, prin Svilengrad și Ruse, până la București și către Ucraina și Moldova.

  • Axa estică: de la Alexandroupolis prin Burgas și Varna până la Constanța, oferind alternative pentru porturi și rute comerciale.

Cele trei state se angajează să utilizeze fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Conectarea Europei și viitoarea perioadă financiară multianuală 2028–2034. „Vom mobiliza parteneriate public-privat și alte instrumente pentru accelerarea implementării proiectelor. Investițiile vor fi strategice și coordonate, astfel încât fiecare euro să aducă beneficii maxime cetățenilor și mediului de afaceri”, a precizat Karadzhov.