Vânzările de flori de 8 Martie, modeste față de alți ani. Prețul, primează

Publicat: 08 mart. 2024, 06:25, de Viorela Pitulice, în ACTUALITATE , ? cititori
Vânzările de flori de 8 Martie, modeste față de alți ani. Prețul, primează

În acest an, vânzările de flori sunt modeste de 8 Martie, Ziua Femeii, deși prețurile nu au crescut, susțin comercianții din piețe. Oferta este generoasă, dar cumpărătorii își drămuiesc cu atenție finanțele.

Cu o zi înainte de 8 Martie, Ziua Internațională a Femeii, în Piața Moghioroș era liniște, doar câțiva bucureșteni rătăciți cumpărau flori, iar în general, la ghivece, până și mușcate agățătoare la 50 de lei bucata.

Zambilele sunt ca întotdeauna vedetele, la prețuri care variază de la 7 lei și până undeva la 12 lei bucata, dar mai puteți alege și garofiță de grădină – 4 lei/firul, lalele – 3 bucăți la 12 lei sau orhidee – 10 lei/firul, de exemplu. Nu sunt, însă, singurele variante, se pot face și buchete personalizate, fiecare după bugetul disponibil.

Comercianții sunt destul de supărați și spun că deși n-au mai crescut prețurile – unul spune chiar că de 3 ani n-a mai umblat la prețuri –  nu au vânzare. Ba chiar au ajuns să scoată la vânzare florile la prețurile de la piața de gros de la Pucheni și tot nu merge treaba. Ce-i drept, am remarcat totuși că acolo unde prețurile erau ceva mai mici, mai apărea câte un client.

Ce valoare are piața de flori

Spre deosebire de realitatea din piețele din Capitală, consultanții au avansat prognoze deosebit de optimiste pentru vânzările de 1 și 8 Martie estimate la peste 2,5 milioane de buchete de flori.

Calculul este simplu: în mediul urban, unde se vând peste 90% din flori, locuiesc 4,6 de milioane de femei cu vârsta de peste 18 ani și măcar jumătate dintre doamne și domnișoare vor primi un buchet de flori în această perioadă, la un preț mediu de 80 de lei.

“Un calcul simplu arată că afacerea cu flori se apropie de 40 de milioane de euro, cu aproape 10 milioane mai mult decât estimările din 2023, incluzând aici doar comerțul cu amănuntul al florilor. Spre comparație, în 2020, business-ul cu flori a depășit 20 milioane de euro”, arată un studiu realizat de casa de consultanță Frames.

Dinamica spectaculoasă a vânzărilor ține în primul rând de scumpirea semnificativă a florilor, ceea ce a majorat semnificativ și cifra de afaceri a celor peste 7700 de firme ce activează în aceste sector.

Cele mai căutate flori, în această perioadă, sunt ghioceii, freziile, zambilele, lalelele sau narcisele. De asemenea, se mai caută și trandafirii, considerați simbolul iubirii, se mai arată în studiu.

În piața florilor din România activau, în 2022, potrivit datelor financiare de la Ministerul Finanțelor, consultate de Frames, existau 7.774 de firme, dintre care 6.930 în activitate și numai 24 în faliment și 76 în insolvență.

Cele mai multe flori vândute pe piața românească vin din import, aproximativ 80%, restul fiind acoperit din producția locală.