Zbor fără pilot. O aeronavă Lufthansa a rămas în aer cu cabina de pilotaj goală

Publicat: 16 mai 2025, 20:32, de Corina Oprea, în ACTUALITATE , ? cititori
Zbor fără pilot. O aeronavă Lufthansa a rămas în aer cu cabina de pilotaj goală

Un incident aviatic cu potențial dramatic a avut loc pe un zbor Lufthansa între Frankfurt și Sevilla. Aeronava a rămas timp de aproape 10 minute fără niciun pilot activ în cabina de comandă, după ce copilotul a leșinat, iar comandantul se afla la toaletă.

Un zbor fără pilot putea deveni o tragedie

În luna februarie, un zbor Lufthansa operat cu un Airbus A321 și având la bord peste 200 de pasageri a traversat un moment de criză, care putea degenera într-o tragedie. Deși nimeni de la bord nu și-a dat seama la acel moment, aeronava a zburat timp de aproximativ zece minute fără ca vreun pilot fie conștient sau prezent în cabina de comandă.

Incidentul a fost detaliat într-un raport oficial publicat recent de autoritățile de aviație din Spania. Documentul arată cum o succesiune de evenimente neprevăzute a dus la o situație extrem de periculoasă, dar în cele din urmă gestionată fără victime.

Potrivit relatărilor anchetatorilor, zborul se desfășura normal în momentul în care comandantul aeronavei a părăsit cabina de pilotaj pentru a merge la toaletă. A fost o decizie de rutină, susținută de evaluarea sa partenerul din cabină, copilotul, se simțea bine și nu manifesta nicio stare neobișnuită.

Însă, în lipsa sa, lucrurile au luat o întorsătură neașteptată. Copilotului i s-a făcut brusc rău, pierzându-și cunoștința. A fost singur în cabină în tot acest timp, iar avionul a continuat zboare fără ca cineva să-l dirijeze activ.

Ușa blocată, coduri nerecunoscute și o cursă contra cronometru

Când comandantul a încercat revină la post, a descoperit nu poate intra în cabina de pilotaj. Ușa, securizată conform standardelor internaționale, nu se deschidea. Timp de cinci încercări consecutive, a introdus codul standard de acces, fără succes. Între timp, o însoțitoare de bord a încercat contacteze copilotul prin interfon, însă nici aceasta nu a primit vreun răspuns.

În acel moment, pilotul principal a activat procedura de urgență – un cod special care permite deblocarea ușii după un interval de timp prestabilit, dacă nu este refuzat din interior. Cu câteva secunde înainte ca această perioadă expire, copilotul și-a revenit parțial și a reușit deblocheze ușa.

După ce a reintrat în cabina de comandă, comandantul a descris starea copilotului ca fiind vizibil afectată: era palid, transpirat și se mișca haotic. Imediat a cerut ajutor din partea echipajului de cabină, iar un medic aflat printre pasageri i-a oferit copilotului primul ajutor. Ulterior, zborul a fost deviat către Madrid, cel mai apropiat aeroport internațional, unde avionul a aterizat în siguranță.

Copilotul, în vârstă de 38 de ani, a fost transportat la spital, unde medicii au stabilit pierderea cunoștinței fusese cauzată de o tulburare convulsivă asociată unei afecțiuni neurologice. Potrivit anchetatorilor, această condiție este dificil de diagnosticat și nu ar fi putut fi detectată la controalele medicale de rutină, decât dacă ar fi existat simptome evidente în trecut.

Autoritatea spaniolă de aviație a transmis raportul către Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației, recomandând ca toate companiile aeriene fie informate despre incident și reanalizeze politica de lăsare a unui singur pilot în cabină, chiar și pentru scurte perioade.