România, pe lista marilor branduri de haine și încălțăminte. Activitatea se mută din Asia spre Europa

Publicat: 11 nov. 2021, 15:52, de Viorela Pitulice, în ECONOMIE , ? cititori
România, pe lista marilor branduri de haine și încălțăminte. Activitatea se mută din Asia spre Europa

România, alături de Bulgaria, Ucraina, Republica Cehă, Maroc și Turcia, se numără printre țările care au devenit interesante pentru marile companii de îmbrăcăminte și încălțăminte nevoite să-și reloce producția, după reapariția cazurilor de variantă Delta în Vietnam și China, care au dus la încetinirea sau oprirea activității.

După cum se știe, China continuă să producă o mare parte din îmbrăcămintea pentru lanțurile de îmbrăcăminte din SUA și Europa.

Schimbările ar putea să aibă loc în contextul unui blocaj masiv al transportului maritim care a determinat majorarea costurilor și a obligat companiile să își regândească lanțurile de aprovizionare și centrele de producție cu costuri reduse din Asia.

Retailerul spaniol de modă Mango, de exemplu, a „accelerat” procesul de creștere a producției locale în țări precum Turcia, Maroc și Portugalia și are în plan să extindă „considerabil” numărul de unități în Europa în 2022. În 2019, compania și-a procurat în mare parte produsele din China și Vietnam.

Un alt exemplu este și retailerul american de încălțăminte Steve Madden, care și-a redus producția în Vietnam și a mutat 50% din producția din China în Brazilia și Mexic. De asemenea, producătorul de saboți din cauciuc Crocs a anunțat recent că își mută producția în țări precum Indonezia și Bosnia.

„Observăm o creștere semnificativă a activității de transport de marfă și de camioane în fostele republici sovietice… o creștere mare în Ungaria și România”, a declarat Barry Conlon, director executiv al Overhaul, o firmă de gestionare a riscurilor lanțului de aprovizionare.

Turcia, exporturi record de îmbrăcăminte

În acest an, Turcia se așteaptă ca exporturile de îmbrăcăminte să atingă un nivel record – 20 de miliarde de dolari, pe fondul majorării comenzilor din partea Uniunii Europene. În 2020, exporturile s-au ridicat la 17 miliarde de dolari.

Și în Bosnia și Herțegovina, exporturile de produse textile, piele și încălțăminte au crescut, atingând 436,65 milioane de dolari în prima jumătate a anului 2021, mai mult decât în tot anul 2020.

„Multe companii din Uniunea Europeană, care este cel mai important partener comercial al nostru, caută noi furnizori și noi lanțuri de aprovizionare pe piața din Balcani”, a declarat profesorul Muris Pozderac, secretarul asociației de textile, îmbrăcăminte, piele și încălțăminte din Bosnia și Herțegovina.

Multe companii sunt, de asemenea, încă foarte dependente de Vietnam, unde opririle recente de producție au provocat întreruperi semnificative, din cauza impactului restricțiilor impuse de coronavirus și a lipsei de lucrători.

Recent, și producătorul de genți Michael Kors Capri Holdings a anunțat că nu va reuși să asigure stocurile dorite pentru sezonul de sărbători, în timp ce producătorul de echipamente sportive Under Armour a comunicat că anulează comenzile de achiziție din Vietnam doar pentru a ajuta „fabricile să revină și să se pună la punct”.