Cine vrea să-și cumpere o locuință care costă 70.000 de euro, va trebui să aibă puși de-o parte bani de avans, 5% din valoarea imobilului. Restul banilor îi va lua de la bancă, unde i se oferă suma de 66.500 de euro. În cazul în care dorim să cumpărăm locuințe mai scumpe, avansul pe care trebuie să-l avem, la accesarea creditului, este de 15%. Așadar, pentru o locuință care costă 140.000 de euro, banca ne oferă doar 119.000 de euro, se arată într-un ghid realizat de FNGCIMM.
Este variabilă, calculată în funcție de Indicele de referință pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC) la care se adaugă o marjă fixă de maxim 2%.
Cine dorește să aplice pentru un credit prin Programul Noua casă 2022, trebuie să se încadreze în una din următoarele situații:
Accesând Programul Noua casă, veți avea calitatea de împrumutat în raport cu finanțatorul şi va trebui să dispuneți de avansul minim obligatoriu pentru locuința pe care o doriți şi de o sumă ce va fi blocată într-un depozit colateral, constituit ca garanție pentru acordarea creditului, blocat până la rambursarea integrală a creditului şi nepurtător de dobândă. Suma va reprezenta echivalentul a trei rate de dobândă.
Programul Noua Casă diferențiază locuințele în funcție de preț în contextul cerințelor legate de categoria locuinței, avansul minim obligatoriu şi procentul maxim de garantare astfel:
Programul permite şi achiziționarea unor proprietăți cu valori ce depăşesc 70.000 sau140.000 euro cu condiția achitării diferenței din surse proprii, respectiv avansul de 15%.
Prin Programul Noua casă 2022 pot fi achiziționate și locuințe care încă nu sunt finalizate, cu condiția să existe o promisiune unilaterală de creditare, emisă de bancă, completată de o promisiune de garantare emisă de FNGCIMM. Valabilitatea maximă a promisiunilor de creditare/garantare este de 18 luni.
Pentru a afla costurile exacte ale unui credit Noua Casă este necesar să soliciți informații băncii dar trebuie să fii pregătit financiar pentru a acoperi următoarele: avansul minim obligatoriu de 5% dacă locuința nu depășește 70.000 de euro sau 15% dacă are un preț cuprins între 70.001-140.000 de euro, calculat în lei la cursul valutar din ziua analizei.
De asemenea, trebuie luat în calcul și depozitul colateral, care reprezintă contravaloarea a trei rate de dobândă, constituit pentru garantarea dobânzii.
Dobânda – IRCC +max. 2% (IRCC=Indice de Referință pentru Creditele Consumatorilor) trebuie, de asemenea, luat în calcul.
Comisionul anual de garantare către FNGCIMM de 0,3%, stabilit anual de MFP şi calculat la sold, este un alt cost suplimentar.
Pentru locuințele de până în 70.000 euro, comisionul se aplică la 50% din soldul creditului, iar pentru cele ce trec de 70.000 euro, comisionul se aplică la 60% din soldul creditului.
Alte costuri de care ar trebui să ținem cont sunt prima de asigurare a imobilului, taxele notariale pentru cumpărarea locuinței.
În cazul în care documentația trimisă de bancă la FNGCIMM în vederea garantării are nevoie de completări sau corecții, dosarul va fi returnat la bancă în starea „Invalidat”.
Această stare nu reprezintă o respingere a dosarului ci o solicitare de completare sau remediere a unor erori. Deci, dacă vă aflați într-o asemenea situație, puteți afla motivele exacte în cazul dumneavoastră luând legătura cu consilierul bancar.
Este foarte important ca dosarele să fie transmise complet şi corect întocmite, pentru a evita retrimiterea la bancă şi apoi reluarea analizei. Durata aprobării dosarului depinde foarte mult de cât de bine este pregătit dosarul.
Cele mai frecvente motive de invalidare sunt legate de: Atunci când un dosar este invalidat, FNGCIMM completează în aplicația web Noua Casă motivele invalidării pentru a fi văzute de consilierul de credit din bancă şi a putea fi operate completările/corecțiile.
De asemenea, pentru închirierea unui imobil achiziționat prin Programul Noua Casă trebuie să obții în primul rând acordul băncii finanțatoare. Ulterior vei solicita în scris acordul Ministerului Finanțelor Publice – Direcția Generală de Trezorerie şi Datorie Publică, la care vei ataşa acordul băncii.
Aceste două acorduri îți vor fi solicitate atunci când vei înregistra contractul de închiriere la administrația financiară de care aparții.
De asemenea, pentru modificarea compartimentării, deschiderea unui sediu de firmă sau înstrăinarea locuinței achiziționate de peste cinci ani trebuie să te adresezi direct băncii şi Ministerului Finanțelor Publice – Direcția Generală de Trezorerie şi Datorie Publică.
După rambursarea integrală a creditului garantat, trebuie să obții acordul de radiere a ipotecii. Va trebui să te adresezi băncii finanțatoare care va trimite la FNGCIMM următoarele documente: solicitare de radiere, extras de cont de credit, declarația privind identitatea beneficiarului real- în cazul tranzacțiilor mai mari de 15.000 de euro, copia contractului de garantare, alte documente (CI pentru beneficiarii căsătoriți, divorțați, moştenitori etc.), după caz. FNGCIMM va emite acordul de radiere şi îl va transmite băncii într-un singur exemplar original. Eliberarea acordului se face cu respectarea termenului legal pentru soluționarea petițiilor, respectiv acela de 30 de zile de la data înregistrării solicitării de eliberare a acordului.
In caz de divorț, pentru încheierea documentelor de partaj este necesar numai acordul băncii, exprimat în nume şi cont propriu şi în numele şi contul statului, pentru preluarea de către unul dintre soți a finanțării garantate şi a dreptului de proprietate asupra locuinței/locuinței viitoare, ca efect al partajului, în condițiile legii.
Ulterior, finanțatorul va transmite la FNGCIMM, pentru încheierea actului adițional la contractul de garantare, Solicitarea de modificare şi documentele justificative (documentele de partaj, certificat de divorț, act adițional la contractul de credit, carte de identitate).
Dacă doriți să vindeți locuința înaintea expirării perioadei de interdicție, de cinci ani de la data contractării creditului, legislațiaincidentă programului Noua Casă prevede posibilitatea înstrăinării imobilului în următoarele cazuri:
Ulterior, la solicitarea scrisă a băncii, FNGCIMM va emite un act adițional. In cazul preluării contractului de finanțare, banca îşi dă acordul, atât în nume propriu, cât şi în numele Statului român pentru preluarea finanțării şi a dreptului de proprietate.
Băncile unde se poate accesa un credit prin Programul Noua Casă 2022 sunt: Banca Transilvania, Banca Românească, Banca Comercială Română, BRD, CEC Bank, First Bank, Garanti Bank, ING Bank, Intesa Sanpaolo, OTP Bank, Raiffeisen Bank, Unicredit Bank, Vista Bank și Alpha Bank.