Pe 27 februarie, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat închiderea spațiului aerian al UE pentru avioanele private ale oligarhilor ruși. Dar de atunci au fost făcute cel puțin 30 de zboruri către Europa, a calculat cotidianul german Welt am Sonntag, conform serviciilor de trafic aerian.
Astfel, pe 28 februarie, un avion Airbus aparținând oligarhului rus Alisher Usmanov, un apropiat al lui Vladimir Putin, a zburat de pe aeroportul din München. Un alt aparat de zbor ce aparține lui Usmanov a decolat, în aceeași zi, din Florența.
Administrația Federală Germană a Aviației a negat însă că aeronave sancționate ar fi încălcat spațiul aerian german.
În același timp, o sursă din UE a remarcat că introducerea de sancțiuni împotriva aeronavelor este adesea complicată de „structura opacă a proprietății”.
De exemplu, Welt am Sonntag citează cazul aeronavei Bombardier T7-7AA, care este deținută oficial de o companie în Elveția, dar, potrivit relatărilor din presă, este de fapt deținută de omul de afaceri rus Albert Avdolyan. Pe 2 martie, el a reușit să zboare de la Basel, Elveția, la Nur-Sultan.
Și un alt avion privat, înregistrat în Luxemburg și deținut de oligarhul rus Viktor Vekselberg, a zburat tot de la Basel la Nur-Sultan, în aprilie.
În martie, o anchetă a Guardian a constatat că avioanele private ce aparțin oligarhilor și oficialilor ruși sancționați au putut folosi aeroporturile UE și britanice, în ciuda sancțiunilor.