Big Pharma a făcut lobby de peste 30 de milioane euro pentru a „cumpăra” UE

Publicat: 04 apr. 2023, 08:03, de Ovidiu Zară, în News , ? cititori
Big Pharma a făcut lobby de peste 30 de milioane euro pentru a „cumpăra” UE

Un raport făcut public de ONG-ul francez Global Health Advocate subliniază că numai în perioada 2020-2021, cele mai mari companii farmaceutice din lume (Pfizer, Sanofi, AstraZeneca) au cheltuit peste 30 de milioane de euro pentru a prelua controlul deplin asupra Uniunii Europene, pentru a-şi impune deciziile privind contractele de cumpărare a vaccinurilor și pentru a cenzura toate informațiile referitoare la aceste contracte defavorabile statelor UE. 

Noua dezvăluire riscă să clatine şi mai tare UE, după recentul scandal de corupţie QatarGate care a implicat-o pe Eva Kaili, fost președinte al Parlamentului European, dar şi alţi foşti sau actuali europarlamentari. 

Un raport al ONG-ului francez Global Health Advocate – ONG francez a cărui misiune este derularea de activități de advocacy politic în Franța și cu instituțiile UE pentru a se asigura că politicile și resursele abordează eficient inegalitățile în materie de sănătate – dezvăluie din culisele negocierilor dintre UE și lobby-urile farmaceutice din 2020 pentru achiziția vaccinuri, operaţiune derulată în condiții extrem de opace şi al nepublicării contractelor semnate între Pfizer, Sanofi, AstraZeneca și Comisia Europeană (CE). 

În ciuda numeroaselor solicitări făcute, CE condusă de Ursula von der Leyen a refuzat categoric să facă orice dezvăluire, în vreme ce CEO-ul Pfizer (care a beneficiat cel mai mult de pe urma acestor contracte), a refuzat categoric să depună mărturie în fața Parlamentului European.

Întâlniri de taină între oficialii Pfizer, Sanofi, AstraZeneca şi înalte personalități ale UE, finalizate cu acorduri secrete

În privinţa circumstanțelor în care s-au desfășurat negocierile din UE şi reprezentanţii Big Pharma pentru achiziţionarea a 4,6 miliarde doze de vaccin COVID-19, raportul Global Health Advocate dezvăluie că “în perioada ianuarie 2020 – septembrie 2022 au avut loc aproximativ 100 de întâlniri între înalte personalități ale UE și reprezentanți ai Big Pharma”, cifră care însă nu ține cont de comunicările informale, cum ar fi apelurile telefonice improvizate, care nu trebuie să fie înregistrate în registrele de transparență. Totodată, raportul adaugă că “în perioada 2020 și 2021 Big Pharma a cheltuit peste 30 de milioane de euro pentru activitățile sale de lobby în cadrul UE”.

Urmarea? “De îndată ce vaccinurile COVID-19 au fost dezvoltate (…) O mână de companii farmaceutice au avut avantaj în negocieri, în ceea ce era atunci un context de urgență. Pentru a fi mai eficiente și mai rapide, statele UE au convenit asupra unei abordări comune în care CE ar negocia și încheie acorduri cu companiile farmaceutice în numele lor”, arată raportul

Documentul insistă pe faptul că în timpul pandemiei de COVID-19 „companiile farmaceutice au deținut o putere enormă”, însă „modul în care a fost exercitată această putere a fost ascuns opiniei publice”.

„Guvernele au semnat acorduri secrete și au rezistat eforturilor de a dezvălui mai multe informații. Protejarea intereselor comerciale a venit adesea în detrimentul creșterii transparenței și responsabilității în ceea ce privește prețurile, programele de livrare, cerințele de transfer de doze și angajamentele de proprietate intelectuală. Pe scurt, secretul a subminat sănătatea publică”, subliniază raportul Global Health Advocate.

Modalitatea în care statele UE au acceptat ca CE să preia achiziția vaccinurilor a fost „foarte neobișnuită”

ONG-ul francez susţine că acordul dintre CE și statele membre privind achiziționarea de vaccinuri, semnat la 16 iunie 20204, invocă dreptul la proprietate intelectuală al fabricanţilor, fapt ce a oferit „recompense financiare excesive deținătorilor de brevete, companii farmaceutice mari, deoarece monopolul creat de brevet a permis stabilirea unor prețuri ridicate”. În acest context, raportul face o dezvăluire cutremurătoare: „Acest lucru a permis companiilor farmaceutice să-i blocheze pe alții să producă aceleași tehnologii de sănătate care salvează vieți. (…) devine evident că ar putea fi posibil ca companiile farmaceutice care dețin drepturile de proprietate intelectuală asupra vaccinurilor într-o pandemie globală să dețină o putere enormă și să dea o pârghie semnificativă asupra guvernelor și instituțiilor publice, precum cele ale UE”.

Raportul detaliază şi circumstanțele în care au fost semnate acordurile „deosebit de obscure și învăluite în opacitate sub pretextul <<intereselor comerciale>>” în urma cărora CE a contractat 4,6 miliarde de doze de vaccin”,  adică de peste 5 ori mai mult decât era necesar pentru a-și vaccina întreaga populație: „În primele zile ale pandemiei UE s-a trezit în urma SUA și a Marii Britanie în ceea ce privește asigurarea acordurilor avansate de cumpărare a vaccinurilor. Cu toate acestea, a ajuns rapid din urmă, adunând o echipă de negocieri și investind câteva miliarde de euro în acorduri pentru a asigura 4,6 miliarde de doze de vaccin (2,4 miliarde doze au fost achiziţionate de la Pfizer)”.

Global Health Advocates susţine că „un negociator implicat în achiziționarea de vaccinuri a spus că modalitatea în care statele membre au acceptat ideea că CE va prelua achiziția a fost <<foarte neobișnuită>>”.

Producătorii de vaccinuri au reglat regulile jocului, impunând directive CE cu privire la ceea nu trebuia dezvăluit publicului

În acest sens, raportul arată că „acţiunile companiilor farmaceutice sugerează că acestea erau mult mai interesate să negocieze cu țări disperate, cu venituri mari, care erau gata să accepte condițiile impuse pentru a avea acces la vaccinuri”.

Deşi CE şi-a motivat achiziţia de vaccinuri pe „necesitatea unui răspuns coordonat bazat pe solidaritatea globală”, totuşi cumpărarea a 4,6 miliarde doze de vaccin a afectat aprovizionarea statelor cu venituri mici. Raportul susţine că „în ciuda unei surplus evident de doze achiziţionate, până în octombrie 2021, din cele 1,8 miliarde de doze promise ţărilor sărace, doar 261 de milioane fuseseră livrate”: „COVAX a întâmpinat probleme grave cu livrarea acestor doze donate, inclusiv în decembrie 2021, când peste 100 de milioane de doze donate de țările cu venituri mari au fost refuzate de țările beneficiare, deoarece erau prea aproape de data de expirare. În iunie 2022, analiza People’s Vaccine Alliance a arătat că au fost donate mai puțin de jumătate (49%) din cele 2,1 miliarde de doze de vaccin COVID-19 promise țărilor cu venituri mai mici”.

Raportul Global Health Advocate critică atitudinea CE, condusă de Ursula von Der Leyen. ONG-ul francez susţine că producătorii de vaccinuri au fost cei care au reglat regulile jocului, impunând directive CE cu privire la ceea ce ar trebui sau nu dezvăluit publicului. Mai mult, acuză presiunea puternică pe care Big Pharma a exercitat-o ​​asupra statelor membre UE, pe care le-a ameninţat că le va întrerupe investițiile în derulare dacă Bruxellesul va accepta cererea formulată de India și Africa din Sud de a le ridica brevetele.

Dovedind o putere fantastică, Big Pharma a impus CE clauze stricte inclusiv şi în privinţa răspunderii şi a modului în care dozele achiziţionate de CE ar putea fi donate. In acest sens raportul ONG-ului francez subliniază că ministrul german al Sănătății, Thomas Steffen, le-a declarat că „există probleme birocratice și legale în curs impuse de producătorii de vaccinuri țărilor UE care doresc să doneze surplus”.

CE a aruncat răspunderea pentru eventualele probleme pe umerii guvernelor care au achiziţionat vaccinurile

Cât priveşte răspunderea pentru efectele neprevăzute, raportul consemnează că din punct de vedere juridic aceasta aparţine producătorilor de vaccinuri. Însă CE le-a acordat acestora o marjă de protecție a răspunderii, astfel că nu există informaţii cu privire la cui aparţine răspunderea pentru orice: producătorilor sau guvernelor ? Din acest motiv, atunci când s-a pus problema donării de vaccinuri către statele sărace, lucrurile s-au blocat din cauză că statele ce urmau să primească acele doze de la CE nu au vrut să își asume sau nu și-au putut permite răspunderea, în timp ce țările donatoare nu au vrut să își mențină răspunderea pentru dozele donate.

Dimitri Eynikel, consilier pentru politici ale UE și reprezentant la Médecins Sans Frontières (MSF) a explicat faptul că în cazul achiziţiei CE a existat o excepţie generală, anume ca guvernele să își asume răspunderea pentru eventualele probleme de sănatate survenite după vaccinarea populaţiei.

Autorii raportului subliniază că lipsa de transparenţă de care a dat dovadă CE este demonstrată de volumul semnificativ de redus de text care a fost dezvăluit din contractele de achiziție de vaccinuri făcute publice. „Contractele complete nu au fost puse la dispoziția publicului, CE publicând contracte puternic redactate. Este de remarcat faptul că cel mai puternic contract, semnat între CE și Pfizer BioNTech, aparține și celui mai mare furnizor al UE (2,4 miliarde de doze). Pare plauzibil că Pfizer a avut un anumit control asupra redactărilor. Aceasta a fost o situație în care o entitate corporativă a fost capabilă să dicteze ceea ce o instituție publică precum CE putea și nu putea dezvălui cetățenilor ale căror interese trebuia să le reprezinte”, arată raportul Global Health Advocate.

Conflicte de interese evidente

Tot referitor la influența pe care producătorii de vaccinuri au avut-o în privinţa deciziilor luate de autoritățile europene, raportul scoate în evidenţă un detaliu interesant dezvăluit de Dimitri Eynikel: „Au apărut întrebări și în legătură cu persoanele care compun echipa de negociere și despre posibile conflicte de interese. Într-adevăr, s-a constatat că anumiți negociatori principali din statele membre au legături strânse cu industria farmaceutică”.

Raportul arată că Richard Bergstrôm, liderul echipei de negocieri suedeze cu Big Pharma, a fost până în 2016 director al EFPIA (Federația Europeană a Industriilor și Asociațiilor Farmaceutice) – organizație foarte apropiată de Pfizer, Sanofi și Johnson și Johnson. Mai mult, Richard Bergström, are propria sa consultanță – Bergström Consulting GmbH – ai cărei clienți includ lobby-urile farmaceutice elvețiene și americane VIPS și PhRMA – organizaţie printre membrii căreia se numără Pfizer, Sanofi și Johnson și Johnson, care au parafat contracte de vaccin COVID-19 cu UE.

Miliarde de euro din fonduri europene alocate pentru medicamente inovatoare, cheltuite pentru profitul Big Pharma

Pentru a exemplifica puterea de care se bucură BIG Pharma la Bruxelles, ONG-ul Global Health Advocates aminteşte de investigația pe care a derulat-o în anul 2019 împreună cu Corporate Europe Observatory şi care a vizat modul în care liderii europeni alocă fonduri pentru inovare şi cercetarea în sănătate. La acel moment, investigaţia celor două ONG-uri a demonstrat că asociația comercială farmaceutică implicată în proiect și grupul de lobby EFPIA (Federația Europeană a Industriilor și Asociațiilor Farmaceutice) au condus agenda și stabilirea priorităților celor 2,5 miliarde EUR din fondurile publice de cercetare ale UE ale inițiativei pentru medicamente inovatoare. Astfel, în loc să utilizeze aceste fonduri pentru a investi în mod semnificativ în nevoi medicale nesatisfăcute, inițiativa pentru medicamente inovatoare s-a concentrat doar pe domenii profitabile din punct de vedere comercial pentru industrie. „Prevalența influenței industriei în structurile de guvernanță, finanțe și responsabilitate ale Inițiativei pentru medicamente inovatoare a permis EFPIA să aibă o putere enormă în a decide cum au fost cheltuite aceste fonduri publice”, precizează raportul Global Health Advocates.

Case closed !?

Reamintim că în anul 2021, cotidianul New-York Times a raportat că negocierile preliminare dintre președintele CE, Ursula Von der Leyen și CEO-ul Pfizer, Albert Bourla, au ocoliy canalele oficiale de comunicare și au eliminat efectiv acțiunile de control al președintelui CE, acestea fiind purtate prin sms. Ulterior acelor dezvăluiri, în ianuarie 2022, Ombudsmanul European, Emily O’Reilly, a criticat modul în care CE a gestionat o solicitare de acces public la mesajele text între președintele său și Pfizer și a concluzionat că a existat „administrare defectuoasă” din partea CE. Comisia condusă de Ursula von der Leyen a răspuns la această solicitare că nu a fost păstrată nicio înregistrare a unor astfel de mesaje. Dar ancheta Ombudsmanului a constatat că CE nu a cerut în mod explicit biroului personal (cabinetul) președintelui să caute mesajele text!

Emily O’Reilly a declarat „nu toate mesajele text trebuie înregistrate, dar mesajele text intră în mod clar sub incidența legislației UE privind transparența, care prevede, în linii mari, că conținutul, nu mediul, contează atunci când este vorba de înregistrarea documentelor UE astfel încât publicul să poată solicita acces la ele”. Insă degeaba! Ursula von der Leyen, cea care a „negociat” cu CEO-ul Pfizer nu a păţit absolut nimic pentru că a ascuns discuţiile sale premergătoare achiziţiei de vaccinuri cu acesta.

În septembrie 2020, în conformitate cu Regulamentul UE 1049/2001.37, mai multe ONG-uri și deputați europeni au depus cereri pentru a avea acces la corespondența dintre Big Pharma și negociatorii statelor sau CE, la rapoartele și procesele-verbale ale întâlnirilor și la contractele de achiziţie a vaccinurilor, dar nu au primit răspuns şi depus o plângere la Ombudsmanul European. Acesta a deschis o investigație fapt ce a condus la publicarea unor contracte puternic ale căror date au fost anonimizate. Deşi Ombudsmanul a închis ancheta, cinci europarlamentari verzi, nemulțumiți de lipsa de transparenţă, au depus o plângere împotriva CE la Curtea de Justiție a UE.

Michèle Rivasi şi Tilly Metz, doi dintre europarlamentarii verzi implicați în plângerea CJUE, susţin că  Ombudsmanul a redeschis ancheta în ianuarie 2022, fapt ce a dus la publicarea unor loturi suplimentare de contracte redactate până în iunie, după care a doua anchetă a fost închisă. Cu toate acestea, Ombudsmanul a solicitat CE să împărtășească modul în care și-au îndeplinit promisiunea de a revizui redactările documentelor până la 18 ianuarie 2023. Dar acest lucru nu s-a mai întâmplat până acum ….

De subliniat că CEO-ul Pfizer, Albert Bourla, a refuzat să fie audiat de deputații europeni în privinţa modului în care au fost încheiate contractele privind vaccinurile COVID-19, în urma publicării unui raport de către Curtea de Conturi Europeană (CCE) care a ridicat noi întrebări cu privire la modul în care a fost negociat cel de-al treilea contract dintre UE și Pfizer

În locul său, la audieri s-a prezentat Janine Small, președintele de dezvoltare al Pfizer pentru piețele internaționale care nu a făcut lumină în pivinţa contractelor. Însă, la audieri aceasta a refuzat să discute despre contacte şi despre preţurile vaccinurilor furnizate, pe motiv că acestea „sunt confidențiale”.