S-a semnat contractul de execuție pentru încă un lot din autostrada care unește românii! Va avea un cost de 33 milioane euro pe kilometru (VIDEO)

Publicat: 29 apr. 2025, 14:59, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
S-a semnat contractul de execuție pentru încă un lot din autostrada care unește românii! Va avea un cost de 33 milioane euro pe kilometru (VIDEO)
Sursa foto: Ministerul Transporturilor

S-a semnat contractul de execuție pentru încă un lot din autostrada care unește românii, Pipirig – Vânători Neamț (Leghin), parte din Autostrada Unirii (A8). Contractul a fost atribuit asocierii româno-bosniace UMB – Euro-Asfalt, un antreprenor care mai are în lucru loturi de autostradă în România. Lotul cu 7 tuneluri și 46 de poduri, pasaje și viaducte trebuie să fie gata în 4 ani (un an proiectarea și 3 ani execuția). Va avea un cost de 33 milioane euro pe kilometru.

Contractul de execuție pentru încă un lot din autostrada care unește românii a fost semnat marți, în prezența ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, și a directorului general al CNAIR, Cristian Pistol.

Un nou pas important pentru construcția A8 (Autostrada Unirii) a fost făcut astăzi! Prin contractul semnat între CNAIR și o Asociere de antreprenori din România și Bosnia urmează să fie construit și Lotul Pipirig – Vânători Neamț (Leghin), care are o valoare de 2,69 miliarde de lei (fără TVA), sumă asigurată prin Programul Transport 2021-2027. Cu o lungime de 19,3 km, acest nou lot de autostradă trebuie finalizat în 48 de luni, din care 12 luni sunt alocate fazei de proiectare și 36 de luni fazei de execuție“, a anunțat pe Facebook Sorin Grindeanu, unde s-a transmis live și conferința de presă.

Valoarea de 2,69 miliarde lei fără TVA însemnă 3,2 miliarde de lei cu TVA, adică echivalentul a 643 milioane euro. Raportându-ne la lungimea acestui lot de autostradă – 19,3 km, ar rezulta un cost de execuție pe kilometru de 33,3 milioane euro.

Autostrada care unește românii (A8) are un cost total de peste 10 miliarde de euro

Potrivit șefului de la Transporturi, cu acest contract „peste jumătate din sectorul montan (211,1 km) și mai mult de o treime din întreaga A8 (300 km) a intrat în faza de implementare“. Până în prezent sunt semnate 4 contracte (inclusiv cel de astăzi) pentru construcția a 109,2 km ai sectorului montan al A8. La acestea se adaugă contractul pentru construcția Podului de la Ungheni, aflat începând de sâmbătă în faza de execuție.

Construcția Autostrăzii Unirii reprezintă unul din demersurile concrete pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din Moldova și pentru asigurarea conexiunii dintre regiunile istorice ale României. Potrivit lui Grindeanu, valoarea totală estimată a contractelor pentru construcția A8 (inclusiv a podului de la Ungheni) este de aproximativ 50 miliarde lei (fără TVA), sumă asigurată (de la caz la caz) prin PNRR, PT și CEF. A8 va asigura inclusiv o conexiune rutieră modernă între România și Republica Moldova.

S-a semnat contractul de execuție pentru încă un lot din autostrada care unește românii. Grindeanu: „Avem un constructor care și-a făcut așa o emblemă din a respecta termenele“

Asocierea SA&PE CONSTRUCT S.R.L. – SPEDITION UMB S.R.L. – TEHNOSTRADE S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o. (România – Bosnia Herțegovina) cu care s-a semnat contractul de astăzi a obținut, pe 10 martie 2025, și contractul pentru proiectarea și execuția lotului 2A Ditrău-Grințieș, cel mai lung lot al Autostrăzii Unirii (A8).

Umbrărescu mai preia un lot dificil de autostradă! Are de construit 19 tuneluri și 63 de poduri și viaducte

Cu o valoare de 6,14 miliarde lei (aproximativ 1,2 miliarde euro) fără TVA, lotul Ditrău – Grințieș are o lungime de 37,9 kilometri și se desfășoară în județele Harghita și Neamț. Și lotului 1C Sărățeni – Joseni al Autostrăzii Unirii a revenit tot asocierii româno-bosniace, pentru suma de un miliard de euro. Lotul 1C are o lungime de 32,4 kilometri și include 39 de poduri și pasaje și 3 tuneluri unidirecționale.

Ministrul Sorin Grindeanu crede că antreprenorul își va duce contractul la bun sfârșit.

Având în vedere că avem un constructor care și-a făcut așa o emblemă din a respecta termenele și a respecta toate angajamentele eu sunt optimist că A8, care e important, va avea într-un final toate contractele semnate în perioada imediat următoare. Unul dintre ele chiar se află în fază de semnare, probabil când vor fi clarificate și ultimele aspecte va fi semnat și acesta. Deci am ajunge la al șaselea lot. Suntem și pe A8 pe drumul bun“, a spus Sorin Grindeanu.

El a mai precizat că din cei aproximativ 300 de kilometri cât are A8, mai mult de o treime, spre 40% sunt acoperiți de contracte. Asta după ce săptămâna trecută s-au lansat în licitație și cele trei loturi de la Ungheni la Iași, care fac legătura cu Republica Moldova și care sunt gestionate de către CNIR.

Este vorba de:

Tronsonul 3 (Lețcani-Iași), care va avea o lungime de 17,7 km, iar pe traseu vor fi construite inclusiv 18 poduri și pasaje, 6 tuneluri și 2 noduri.

Tronsonul 4 (Iași-Golăiești), care va avea o lungime de 12,7 km, iar contractul prevede și construcția a 12 pasaje, 2 tuneluri și un nod.

Tronsonul 5 (Golăiești-Pod peste Prut la Ungheni), care va avea o lungime de 2,77 km.

Cum arată lotul Pipirig – Vânători Neamț (Leghin)

La rândul său, directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, a precizat că lotul de aproape 20 de km dintre Pipirig și Vânători Neamț va avea 7 tuneluri, din care cel mai lung va avea aproximativ 500 de metri. Acestea însumează 1,5 km.

S-a semnat contractul de execuție pentru încă un lot din autostrada care unește românii!

S-a semnat contractul de execuție pentru încă un lot din autostrada care unește românii!

„Lotul Pipirig – Vânători Neamț (Leghin), în lungime de 19,3 km, se adaugă celorlalte două sectoare (Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț) cu o lungime totală de 54,3 km dar și podului de la Ungheni (peste râul Prut), proiecte aflate deja în faza de implementare la CNAIR“, a precizat Cristian Pistol, pe Facebook.

Pe traseul acestui lot montan de autostradă, care se desfășoară în totalitate pe teritoriul județului Neamț, vor fi construite inclusiv:

  • 7 tuneluri (cel mai lung tunel va avea 490 m),
  • 46 de poduri, pasaje și viaducte (cel mai lung viaduct va avea o lungime de 428 m),
  • un nod rutier (în zona localității Pipirig) la intersecția cu DN15B,
  • două parcări (dotate cu infrastructura necesară amplasării unor stații pentru încărcarea autovehiculelor electrice).

Autostrada Unirii este împărțită în două mari secțiuni: Târgu Mureș – Târgu Neamț (8 tronsoane) și Târgu Neamț – Iași – Ungheni (5 tronsoane). Cu o lungime totală de circa 300 de kilometri, autostrada începe de la graniţa cu Republica Moldova, din Ungheni, şi face legătura cu Târgu Mureş.

Citește și: Start forare! Au început lucrările la primul pod peste Prut construit în ultimii 60 de ani (VIDEO)