Descoperire uluitoare sub o piață din Barcelona: Epavă medievală perfect conservată iese la lumină după 500 de ani
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/05/Proiect-nou-5.jpg)
O epavă datând din secolele XV–XVI a fost descoperită într-un loc neașteptat din Barcelona: sub fosta piață de pește Mercat del Peix, situată în apropiere de parcul Ciutadella.
Descoperirea a avut loc în perioada 10–15 aprilie, în timpul unor lucrări de construcție, și este considerată un indiciu important al trecutului maritim al capitalei catalane, scrie Fox News.
Epava, botezată Ciutadella I, a fost identificată de experții Institutului de Cultură din Barcelona, care au anunțat că nava a fost îngropată sub straturi de nisip ce au acoperit vechile spații maritime ale orașului din Catalunia.
:format(webp):quality(80)/https://a57.foxnews.com/static.foxnews.com/foxnews.com/content/uploads/2025/04/1200/675/barcelona-spain-ancient-ship-discovery-3.jpg?ve=1&tl=1)
Sursa foto: Fox News
„Începând cu anul 1439, odată cu construirea primelor docuri artificiale, dinamica litoralului s-a modificat, iar bara de nisip cunoscută sub numele de Tasca, care protejase orașul timp de secole, a dispărut”, arată un comunicat al Institutului. „Combinația dintre deriva litorală, gura râului Besòs și furtuni a determinat avansul rapid al plajei, care a acoperit fostele spații maritime.”
Structura principală a navei – un „schelet” de aproximativ zece metri lungime și trei metri lățime – era formată din 30 de cadre curbate din lemn. Arheologii au identificat cel puțin șapte elemente din corpul navei, iar plăcile erau fixate cu cuie de lemn cu secțiune circulară, utilizate frecvent în Evul Mediu. Două piese longitudinale – palmellars sau săbii – fixate cu cuie de fier, sunt conservate.
Această metodă de construcție, cunoscută sub denumirea de „construcție pe schelet”, era răspândită în bazinul mediteranean începând cu a doua jumătate a secolului al XV-lea și a influențat navigația în tot continentul.
Arheologii analizează în prezent și resturi organice descoperite în apropierea epavei, precum semințe de alun și conuri de pin întregi, care ar putea avea o vechime similară cu cea a vasului.
Experții avertizează că starea de conservare a epavei este extrem de fragilă. „Deși lemnul era un material comun în construcția navală istorică, el se păstrează doar în medii foarte specifice, cum ar fi cele acvatice, și se degradează rapid la contactul cu aerul”, susțin reprezentanții Institutului. Lemnul a fost acoperit parțial cu nisipul original în care a fost găsit pentru a preveni uscarea și deteriorarea.
Serviciul de Arheologie din Barcelona, în colaborare cu Muzeul de Arheologie al Cataloniei – Centrul de Arheologie Subacvatică, lucrează la documentarea și conservarea structurii epavei. Etapele viitoare includ scanare 3D, prelevarea de probe și mutarea epavei în containere umplute cu apă, în vederea desalinizării și conservării lemnului.
„Acest tratament este esențial pentru a păstra atât structura fizică a navei, cât și valoarea sa arheologică, deoarece reprezintă o sursă unică de cunoaștere a tehnicilor de navigație și construcție navală utilizate în Barcelona secolelor XV și XVI”, a conchis Institutul.