Părinților din generația Z nu le place să citească povești copiilor
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/Generatia-Z-nu-citeste-copiilor-scaled.jpg)
Multor părinți din generația Z li se pare plictisitor să citească povești copiilor înainte de culcare. Aceștia preferă să le pună filme sau desene animate pe telefoane, laptopuri și tablete. Specialiștii trag semnale de alarmă referitoare la dezvoltarea vocabularului și a inteligenței emoționale.
Generația Z și legătura slabă cu lectura pentru copii
Spencer Russell, un fost profesor de școală primară și creator al paginii Toddlers Can Read, a lansat întrebarea: „De ce nu le citiți copiilor voștri?”. Potrivit The Guardian, răspunsurile au fost dezarmante. Unii au spus că pur și simplu li se pare plictisitor, alții că nu au timp sau nu se regăsesc în subiectele cărților.
De asemenea, un sondaj realizat în Marea Britanie de HarperCollins a arătat că mai puțin de jumătate dintre părinții din generația Z consideră o activitate plăcută lectura înainte de culcare. Aproape o treime dintre ei o văd ca pe o activitate educațională obligatorie, nu ca pe un moment de bucurie.
În schimb, generațiile anterioare plecau de la premisa că lectura este un cadou valoros oferit copiilor. Russell atrage atenția asupra efectelor negative cauzate de comportamentele părinților. Copiii de astăzi petrec ore întregi urmărind videoclipuri pe YouTube, dar nu au răbdare să asculte o poveste.
Impactul lipsei lecturii asupra copiilor
Din 2012 și până acum, procentul copiilor care citesc de plăcere zilnic a scăzut de la peste 50% la aproximativ 30%. Copiii cărora nu li se citește acasă, înainte de a începe școala, intră la clasă cu un vocabular sărac. Lipsa interacțiunii orale din timpul lecturii conduce la inhibarea dezvoltării limbajului și a inteligenței emoționale. Pe termen lung, aceste lipsuri afectează performanțele școlare.
Specialiștii recomandă o abordare progresivă și naturală a lecturii. Chiar și câteva pagini pe zi contează, iar conversația despre imaginile din cărți sau descrierea locurilor și a personajelor face o mare diferență.
Becky Calzada, președinta Asociației Americane a Bibliotecarilor Școlari, spune că cititul împreună cu micuții întărește relația părinte-copil.
Părinții sunt sfătuiți să înceapă cu sesiuni scurte, de cinci minute, urmând ca durata să crească treptat. Alături de poveste, dialogul este esențial. Întrebările simple despre imagini sau situații ajută copiii să se implice activ, nu doar să asculte.