Între durere și demnitate: britanicii legiferează ultima alegere
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/eliberarea-finala-de-suferinta.jpg)
Marea Britanie deschide o poartă către o moarte lucidă. O lege care nu ucide, ci eliberează… dar care sfâșie conștiința publică. Într-o sală solemnă, cu ecouri de tradiție parlamentară și tapiserii grele de istorie, un vot a rupt un tabu. Cu o majoritate strânsă, dar decisivă, Camera Comunelor a aprobat legea privind moartea asistată – una dintre cele mai sensibile și zguduitoare decizii legislative ale acestui deceniu.
Să mori cu demnitate: când alegerea devine ultimul act de libertate
E vorba despre moarte. Dar nu moartea ca accident, ca fatalitate, ca tragedie. Ci moartea gândită, asumată, pregătită. Moartea ca eliberare. Ca gest de curaj. Ca ultim cuvânt rostit lucid de un om care nu mai are putere să trăiască, dar mai are dreptul să aleagă.
O lege care apasă greu pe umerii moralei
Noua reglementare, adoptată pentru Anglia și Țara Galilor, se aplică doar pacienților în fază terminală, cărora medicii nu le mai dau mai mult de șase luni de viață. Condițiile sunt stricte: pacientul trebuie să aibă peste 18 ani, să fie înregistrat de cel puțin un an la un medic de familie, și să fie evaluat de doi medici independenți, la o distanță de cel puțin o săptămână.
E un filtru menit să împiedice deciziile pripite sau presiunea familială. Dar oricât de clar ai formula litera legii, nu poți scrie, pe nicio pagină oficială, durerea profund umană care stă în spatele acestor decizii.
Lacrimi și mărturii: cum s-a votat în parlament
Parlamentarii au vorbit despre părinți murind în agonie. Despre frați, surori, soți, iubiți care s-au stins încet, chinuiți, cu trupul mutilat de boală, dar cu mintea întreagă. Au vorbit cu glasul tremurat, rupți între ceea ce simt și ceea ce știu că trebuie să voteze.
Keir Starmer, liderul laburist, s-a pronunțat în favoarea legii, aducând un suflu progresist, dar și o tăcere gravă peste bancurile din opoziție.
În schimb, Diane Abbott a rostit cuvintele grele ale fricii: „Dacă această lege trece, vor muri oameni care nu trebuie să moară. Vor fi cei slabi, cei bătrâni, cei singuri. Le va fi sugerat, subtil sau direct, că e mai bine să dispară.”
Un gând teribil: că moartea ar putea deveni, într-o societate mercantilă, o soluție economică. O cale de a scăpa de „povara” bolii, a dependenței, a bătrâneții.
alegerea supremă: libertate sau derapaj?
Legea cere ca pacientul să fie în deplinătatea facultăților mintale, să fie informat în mod independent, să nu fie supus niciunei presiuni, nici din partea rudelor, nici din partea medicilor. Dar cum măsori aceste nuanțe?
Cât de sigur poți fi că un bătrân nu a fost împins spre această opțiune cu o privire vinovată? Cu o replică tăioasă? Cu o discuție despre testament?
Aici e inima problemei: adevărul nu se află în hârtii, ci în suflete.
Ce alegi când nu mai e nimic de ales?
Pentru un bolnav terminal, ziua de mâine nu aduce nimic. Nicio ameliorare, nicio șansă, doar durere, dependență, umilință. Uneori, nici măcar luciditatea nu mai e un refugiu.
În acest caz, ce rămâne? Demnitatea. Și poate tocmai asta oferă legea: un cadru legal în care omul își poate păstra controlul. Să nu fie o frunză luată de vântul biologic, ci să poată spune: „Până aici. Mă opresc aici. Vreau să mor în patul meu, curat, liniștit, ținând mâna cuiva drag.”
Este o viziune teribil de tulburătoare. Dar, pentru unii, profund umană.
O lecție de empatie și responsabilitate
Marea Britanie, țara unde etica și tradiția se ciocnesc adesea în parlament, ar putea deveni una dintre puținele națiuni care oferă acest drept. Asemenea legi există în Belgia, Olanda, Elveția, Canada, o parte din Statele Unite.
Dar fiecare loc are cultura lui, valorile lui, religia lui, miturile și temerile sale. În spațiul britanic – profund religios în multe regiuni – această lege e mai mult decât un text. E o fractură simbolică.
Între viață și moarte: tăcerea care urlă
Moartea asistată e, de fapt, o zonă interzisă între două lumi: viața și moartea, decizia personală și valorile colective. Nu o poți legifera fără să te murdărești puțin pe mâini. E imposibil să nu rănești pe cineva.
Dar poate că uneori, rănile sunt necesare, ca să nu se mai adâncească altele. Rănile nevăzute, ale celor care mor în tăcere, în mizerie, în durere, în uitare.
Și dacă nu despre moarte e vorba?
Poate că, de fapt, nu moartea e centrul acestui text de lege. Ci libertatea. Dreptul de a spune: „Aceasta e viața mea. Și am dreptul să aleg cum se termină.”
O decizie care nu aparține statului, bisericii, familiei sau vreunei ideologii.
O decizie care, în fața morții, e singura dovadă că omul e mai mult decât un trup: e o conștiință.