Audit șoc în sportul românesc: peste 1 MILIARD de lei cheltuiți fără niciun control
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/Proiect-nou.jpg)
O amplă misiune de audit desfășurată de Curtea de Conturi a României la Agenția Națională pentru Sport (ANS) a relevat o serie de nereguli majore privind modul de administrare și cheltuire a fondurilor publice alocate între anii 2021 și 2024, atât către Comitetul Olimpic și Sportiv Român (COSR), cât și către federațiile sportive naționale.
Auditul, derulat în perioada ianuarie-februarie 2025, a fost realizat sub forma unui control ad hoc de conformitate, vizând eficiența controalelor interne și respectarea legislației privind utilizarea resurselor financiare de către ANS și entitățile finanțate prin bugetul acesteia.
Conducătorii sportului românesc în perioada pentru care s-a făcut auditul au fost Eduard Novak, ca ministru al Sporului, din 2021 și până în iunie 2023. El a fost numit de către UDMR. Din iunie 2023 și până la finele lui 2024, sportul a fost condus de Elisabeta Lipă, în calitate de președinte al Agenției Naționale pentru Sport (ANS), înființată în iunie 2023. Ea a fost susținută de PSD. Președintele COSR în ultimii ani (inclusiv perioada 2021–2024) a fost Mihai Covaliu.
Peste un miliard de lei acordați fără control efectiv
Unul dintre cele mai grave aspecte constatate este lipsa totală a misiunilor de control asupra modului în care COSR și federațiile sportive au cheltuit sume considerabile din bani publici.
Potrivit documentului de audit, în perioada 2021–2024:
-
COSR a primit de la bugetul de stat prin ANS 350.376.542 lei;
-
Federațiile sportive naționale au beneficiat de 648.807.407,99 lei.
Cu toate acestea, în ciuda existenței Direcției Programe Sport și a Corpului de Control al Președintelui ANS, niciuna dintre aceste structuri nu a efectuat vreo misiune de audit sau control asupra fondurilor alocate. Curtea de Conturi constată că:
„MTS/MSp/ANS nu și-a îndeplinit atribuțiile legale privind urmărirea modului de utilizare a sumelor alocate către COSR și federațiile sportive naționale.”
Mai mult, deși în 2021 fusese planificată o misiune internă de audit privind finanțările acordate, aceasta a fost abandonată fără emiterea unui ordin oficial de sistare. Motivul invocat de conducerea ANS a fost că „federațiile sportive sunt entități autonome și nu pot fi auditate”, o interpretare controversată a statutului juridic al acestora.
Lipsa transparenței în alocarea fondurilor
Un alt punct critic al raportului vizează alocarea netransparentă a fondurilor către federațiile sportive. Comisiile de evaluare, desemnate prin ordin al președintelui ANS, nu au documentat criteriile de selecție și evaluare a cererilor de finanțare.
În rapoartele acestor comisii au lipsit:
-
Procedura de aplicare a finanțării;
-
Modul de aplicare al criteriilor de evaluare;
-
Algoritmul de calcul pentru stabilirea sumelor;
-
Clasificarea pe principii de performanță sportivă sau tradiție în sport;
-
Referințe la etica membrilor comisiei.
Într-un răspuns oficial adresat auditorilor, ANS justifică această lipsă de coerență astfel:
„Fiecare federație sportivă națională are un specific unic al activității, ceea ce face imposibilă crearea unui algoritm de calcul aplicabil tuturor.”
(Adresa ANS nr. 2178/27.02.2025)
Această poziție a fost considerată de auditori insuficient susținută, nefiind însoțită de documente justificative.
Premierea sportivilor: 87 de milioane de lei aprobați, dar neplătiți
Un alt capitol problematic identificat de Curtea de Conturi este cel privind premierea sportivilor de performanță. La data de 31 decembrie 2024, erau aprobate, dar neplătite, premii în valoare totală de 87.435.479 lei, destinate sportivilor care au obținut rezultate remarcabile la competiții europene și mondiale.
Mai mult, notele de fundamentare pentru aceste premiere nu aveau avizul Direcției Economice, așa cum cere procedura internă. Lipsesc, de asemenea, criterii clare de stabilire a sumelor acordate.
„În procedură nu sunt stabilite criterii în funcție de care sunt acceptate la plată premierile sportivilor solicitate de către federații.”
– Extras din raportul Curții de Conturi
Premii de peste 11 milioane de lei pentru angajații MTS/ANS, fără baze solide
În ciclurile olimpice 2021 și 2024, MTS/ANS a propus COSR acordarea unor premii totale de 11.770.100 lei către personalul propriu și din instituții subordonate. Însă auditorii au constatat că:
-
Colectivele tehnice multidisciplinare, care trebuiau să fundamenteze aceste propuneri, nu au fost constituite legal;
-
Ordinul ministrului pentru Tokyo 2020 a fost emis cu doar 7 zile înainte de deschiderea JO, afectând caracterul preventiv și organizat al acestor structuri.
Recomandări din partea Curții de Conturi
Curtea de Conturi formulează un set de recomandări clare și cu termene precise, printre care:
-
Elaborarea procedurilor privind urmărirea sumelor transferate către COSR;
-
Actualizarea procedurii de supraveghere a federațiilor sportive;
-
Efectuarea de controale asupra modului de cheltuire a fondurilor de către COSR și federații și, unde se impune, recuperarea sumelor cheltuite nelegal;
-
Transparentizarea criteriilor de finanțare și a algoritmilor de calcul;
-
Stabilirea de criterii obiective pentru acordarea premierilor.
Termenele pentru implementarea acestor măsuri variază între 3 luni și 31 decembrie 2025.
Date esențiale:
-
Sume totale auditate: peste 1 miliard de lei (COSR + federații)
-
Premii restante sportivi (2021–2024): 87.435.479 lei
-
Premii acordate personalului MTS/ANS în anii olimpici: 11.770.100 lei
-
Controale efectuate în 4 ani: zero.
Responsabilitățile identificate în urma auditului:
-
Conducerea Agenției Naționale pentru Sport (ANS) – care nu a efectuat controale sau audituri asupra modului de cheltuire a fondurilor acordate COSR și federațiilor, deși avea atribuții legale în acest sens.
-
ANS a abandonat misiunea internă de audit fără ordin oficial și a invocat o interpretare controversată a statutului federațiilor ca „entități autonome care nu pot fi auditate”.
-
-
Conducerea Ministerului Sportului (MTS) – fiind responsabilă de supravegherea generală a sportului și a fondurilor publice alocate.
-
Comitetul Olimpic și Sportiv Român (COSR) și federațiile sportive naționale – care au primit sume mari de bani fără ca acestea să fie verificate și controlate, ceea ce poate indica o lipsă de transparență și responsabilitate în cheltuirea banilor publici.
-
Responsabilii din ANS care au aprobat premierele sportivilor și premiile pentru angajați fără criterii clare și fără documentația corespunzătoare.
Pe scurt:
-
ANS pentru lipsa controalelor și supravegherii adecvate;
-
MTS pentru neasigurarea respectării atribuțiilor legale;
-
COSR și federațiile pentru modul de gestionare a fondurilor necontrolate;
-
Responsabilii care au aprobat plăți și premiere fără baze solide.
2025-06-24_AC_Agenția_Nationala_pentru_Sport