Locomotivele produse în România care au „rupt norii“ în Europa timp de 7 ani, în condiții extreme, se întorc acasă pentru revizie
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/locomotiva-softronic1.jpg)
România s-a remarcat în Europa cu locomotivele produse la Craiova de compania privată Softronic. De 25 de ani pe piață, producătorul de material rulant din Bănie și-a făcut deja un renume prin locomotivele Transmontana, care și-au dovedit puterea și fiabilitatea. Și nu oricum, ci rulând în condiții extreme, cum se întâmplă în Suedia. Acum, primele două locomotive Transmontana livrate către Green Cargo (Suedia) revin la Craiova pentru reparația de tip RR, după cum a anunțat compania Softronic.
Locomotivele produse în România care au „rupt norii“ în Europa se întorc acasă pentru revizie
Locomotivele produse în România care au făcut furori în Europa timp de 7 ani, rulând în condiții extreme, se întorc acasă pentru revizie și reparații. Softronic a anunțat, miercuri, că primele două locomotive Transmontana livrate în Suedia către Green Cargo revin la Craiova. Au parcurs în total circa 2.900.000 de kilometri din 2018 și până în prezent și se impune o revizie generală.
De altfel, locomotivele produse de Softronic la Craiova au parcurs deja peste 70.000.000 de kilometri în Europa. Ce înseamnă acest lucru? Dacă circumferința Pământului măsurată în jurul ecuatorului depășește cu puțin 40.000 de kilometri, înseamnă că locomotivele Softronic au făcut până acum înconjurulul planetei de 1.750 de ori!
„După 𝟕 𝐚𝐧𝐢 de exploatare în condiții extreme în Suedia, primele două locomotive 𝐓𝐫𝐚𝐧𝐬𝐦𝐨𝐧𝐭𝐚𝐧𝐚 livrate de Softronic către 𝐆𝐫𝐞𝐞𝐧 𝐂𝐚𝐫𝐠𝐨 se întorc acasă, la Craiova, pentru 𝐫𝐞𝐩𝐚𝐫𝐚𝐭̗𝐢𝐚 𝐝𝐞 𝐭𝐢𝐩 𝐑𝐑, după ce au parcurs împreună peste 𝟐.𝟗𝟎𝟎.𝟎𝟎𝟎 𝐤𝐦. Vor beneficia de o revizie completă a sistemului electric și de tracțiune, reparația boghiurilor, înlocuirea osiilor și toate operațiunile din programul nostru de mentenanță. Un nou capitol pentru două locomotive care au făcut istorie. Iar pentru noi, încă o dovadă că suportul oferit clienților nu se oprește la livrare“, a anunțat compania Softronic, pe Facebook.
Prima livrare de locomotive a avut loc în 2018
În 2018, Softronic Craiova marca un moment de referință în industria feroviară românească: livrarea primelor două locomotive electrice Transmontana către operatorul național suedez de marfă, Green Cargo. „Acest parteneriat a reprezentat nu doar o recunoaștere internațională a calității produselor Softronic, ci și începutul unei colaborări de lungă durată între cele două companii, bazate pe încredere, performanță și fiabilitate“, a susținut compania, într-un comunicat.
După șapte ani de operare continuă în condiții de climă extremă și pe trasee solicitante din rețeaua feroviară a Suediei, cele două locomotive au revenit la Craiova pentru a beneficia de prima revizie de la momentul punerii în exploatare. „Este o etapă esențială în ciclul de viață al unei locomotive electrice moderne și o dovadă în plus a angajamentului nostru pentru mentenanță completă și suport tehnic pe termen lung“, a precizat Softronic, conform sursei citate.
Transmontana – performanță românească în nordul Europei
Modelele Transmontana livrate în 2018 către Green Cargo au fost adaptate cerințelor specifice ale rețelei feroviare din Suedia, incluzând sisteme de semnalizare și siguranță compatibile, precum și caracteristici tehnice optimizate pentru condiții de temperatură scăzută, zăpadă abundentă și trafic intens de marfă.
Cu o putere de 6.000 kW, aderență superioară datorită sistemului Co’Co’, și eficiență energetică ridicată, Transmontana s-a dovedit rapid o soluție fiabilă pentru Green Cargo în operarea trenurilor grele de marfă. De la livrare, cele două locomotive au parcurs sute de mii de kilometri în exploatare comercială, contribuind la obiectivul Green Cargo de a dezvolta un transport feroviar sustenabil și eficient din punct de vedere energetic.
Acum, după un ciclu complet de utilizare, acestea sunt aduse înapoi la locul în care au fost produse, pentru o revizie generală completă, care le va pregăti pentru un nou ciclu de operare.
Locomotivele produse în România care au „rupt norii“ în Europa se întorc acasă pentru revizie. Ce presupune reparația generală a unei locomotive Transmontana
Potrivit Softronic, mentenanța este un proces complex, realizat la intervale de aproximativ 6-8 ani, în funcție de regimul de utilizare, și presupune verificarea și recondiționarea tuturor componentelor esențiale.
În cazul celor două locomotive revenite din Suedia, intervențiile vor include:
- Revizia completă a sistemului electric și de tracțiune, inclusiv testarea convertizoarelor, a sistemului de control și a sistemului de frânare electrică;
- Reparația și recalibrarea boghiurilor, pentru a asigura stabilitate și siguranță maximă în exploatare;
- Înlocuirea osiilor cu unele noi, în conformitate cu standardele internaționale de siguranță;
- Înlocuirea pieselor uzate, modernizarea unor componente și actualizarea software-ului de control;
- Verificarea carcasei, a izolației și a integrității structural.
Toate aceste lucrări sunt realizate în cadrul diviziei de mentenanță din cadrul Softronic, unde echipele tehnice dispun de experiența și echipamentele necesare pentru a readuce locomotivele la parametri optimi de performanță.
Mentenanță completă – un serviciu integrat oferit de Softronic
Procesul de mentenanță face parte dintr-o gamă mai amplă de servicii oferite de către Softronic clienților săi, indiferent de locația în care sunt operate locomotivele. Softronic nu livrează doar locomotive – oferă un parteneriat pe termen lung, bazat pe fiabilitate, asistență tehnică și disponibilitate constantă.
Întoarcerea celor două locomotive Transmontana din Suedia este un moment semnificativ nu doar din punct de vedere tehnic, ci și simbolic. Ele reprezintă începutul expansiunii internaționale a Softronic și totodată o dovadă concretă că produsele fabricate la Craiova îndeplinesc cu succes standardele celor mai exigente piețe din Europa.
După revizia generală, locomotivele vor fi din nou pregătite pentru a susține misiunea Green Cargo: un transport feroviar de marfă sigur, sustenabil și eficient. „Softronic își reconfirmă astfel poziția de partener de încredere pentru operatorii feroviari din întreaga Europă, nu doar prin tehnologie de vârf, ci și prin servicii post-vânzare de calitate superioară“, se arată în încheierea comunicatului companiei craiovene.
Softronic modernizează și 19 locomotive pentru CFR Călători
Softronic a semnat, în decembrie 2023, și un contract cu o valoare de 100,68 milioane de euro pentru modernizarea a 19 locomotive pentru CFR Călători. Primele șase au fost deja livrate, cu un look total schimbat.
Contractul este valabil 144 de luni (12 ani), perioadă ce include efectuarea serviciilor de modernizare pentru toate cele 19 locomotive, având ca dată de referinţă 1 iulie 2026 pentru execuţia şi livrarea ultimei locomotive din contractul de modernizare, în vederea încadrării în intervalul stabilit prin PNRR. Apoi urmează o perioadă de 9 ani (108 luni) pentru asigurarea serviciilor de mentenanţă pentru ultima locomotivă care va fi livrată.