Blue Air, oficial în faliment: Ce nu a reușit să facă operatorul aerian român ca să evite insolvența
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2020/08/Blue-Air.jpg)
Compania aeriană Blue Air a intrat oficial în faliment, după mai bine de doi ani de încercări nereușite de reorganizare și redresare financiară. Lichidatorul judiciar Infinexa a inițiat procedura de faliment, invocând lipsa unui investitor strategic dispus să preia compania și să injecteze capital, în ciuda eforturilor constante din partea conducerii și a acționarului majoritar – statul român, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS).
Decizia de pronunțare a falimentului Blue Air vine ca urmare a unei serii de pierderi continue care au redus considerabil șansele de redresare. Radu Tudor, senior partner al Infinexa, a declarat într-un comunicat de presă transmis joi: „Falimentul este cea mai echitabilă soluție pentru protejarea interesului creditorilor, fiind menită să maximizeze șansele de recuperare a datoriilor, în contextul economic actual,” conform Agerpres.
Eforturi zadarnice de salvare: fără investitori și fără capital
În perioada în care Blue Air se afla în observație, conducerea companiei, alături de reprezentanții AAAS – care dețin 75% din acțiunile operatorului – a purtat negocieri cu mai mulți potențiali investitori. Cu toate acestea, nu a fost identificată nicio sursă de capital care să permită implementarea unui plan viabil de reorganizare.
În lipsa unei soluții concrete, Adunarea Generală a Creditorilor Blue Air a aprobat în data de 2 iunie 2025 propunerea administratorului judiciar de a declara falimentul companiei. Potrivit comunicatului emis de Infinexa, măsura a fost considerată cea mai adecvată pentru protejarea intereselor tuturor părților implicate: creditori, angajați și instituții publice.
Lichidarea activelor și distribuirea fondurilor
În cadrul procedurii de faliment, toate activele Blue Air vor fi valorificate conform legii, pentru a acoperi datoriile acumulate. Printre bunurile ce urmează a fi lichidate se numără două aeronave nefuncționale și cinci carcase de avion, precum și alte active deținute de companie.
Lichidatorul precizează că procesul va fi derulat în condiții de legalitate și transparență, cu scopul de a asigura o distribuție echitabilă a fondurilor obținute către creditorii îndreptățiți. Printre aceștia se numără Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), instituții care au de recuperat creanțe bugetare semnificative.
De la insolvență la faliment: cronologia prăbușirii
Blue Air a intrat oficial în insolvență la data de 22 martie 2023, după ce dificultățile financiare s-au agravat post-pandemie. Statul român a preluat controlul asupra companiei după executarea garanției aferente ajutorului de stat acordat în perioada pandemiei de COVID-19.
În pofida sprijinului temporar și a măsurilor de redresare, compania nu a reușit să își stabilizeze situația financiară. În lipsa traficului aerian necesar, a încasărilor constante și a unei structuri solide de capital, Blue Air s-a văzut nevoită să își sisteze activitatea și să cedeze în fața datoriilor acumulate.
Infinexa, administratorul falimentului
Infinexa, compania care gestionează falimentul Blue Air, este o firmă antreprenorială românească fondată în 2022. Specializată în restructurarea și administrarea firmelor aflate în dificultate, Infinexa gestionează active de peste 200 de milioane de euro. Printre societățile administrate de aceasta se numără și Vivre Deco, Hidroconstrucția și Angst.