Ceva extraordinar se pregătea pe drumurile din România. Dar s-a amânat

Publicat: 19 iul. 2025, 19:27, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Ceva extraordinar se pregătea pe drumurile din România. Dar s-a amânat

Ministerul Transporturilor a elaborat un proiect de ordonanță care prorogă termenul de intrare în vigoare a noii legislații privind taxarea electronică a drumurilor naționale, amânând astfel cu un an, până la 1 iulie 2026, aplicarea sistemului modern de tarifare rutieră. Măsura vizează Legea nr. 226/2023, care ar fi trebuit să aducă schimbări esențiale în modul de taxare a vehiculelor în România, începând cu 1 ianuarie 2026.

Un sistem de tarifare de la zero

În centrul deciziei se află complexitatea ridicată a proiectului denumit Sistemul de Tarifare Rutieră Electronică (STRR), care promite să schimbe fundamental actualul sistem de rovinietă. Noul sistem este proiectat să introducă un regim de taxare mixt: în funcție de durata utilizării infrastructurii pentru autoturisme și vehicule ușoare, dar și în funcție de distanța parcursă pentru vehiculele de marfă mai grele de 3,5 tone.

Pentru a funcționa la standarde europene, STRR trebuie să includă atât migrarea completă a datelor din actualul sistem (SIEGMCR), cât și integrarea cu sistemele europene de tarifare rutieră (SETRE). Practic, România urmează să intre într-un club select al statelor membre UE care utilizează soluții avansate și interoperabile de taxare rutieră.

Licitații întârziate, contestații și expertize tehnice extinse

Prima etapă a proiectului presupune dezvoltarea infrastructurii IT – de la echipamente hardware și software de bază până la modulele specifice pentru tarifare per kilometru. Însă procedurile de achiziție au fost întârziate de un val de solicitări de clarificări, prelungiri de termene și contestații.

Licitația a început în ianuarie 2024, iar ofertele au fost deschise abia în iunie, după o serie de întârzieri cauzate de clarificări tehnice și decizii ale Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor. În plus, evaluarea tehnică a propunerilor a necesitat expertiză informatică de înalt nivel, ceea ce a prelungit suplimentar procesul.

Etapele a doua și a treia – dotarea cu echipamente a punctelor de control și realizarea infrastructurii necesare – sunt programate să se desfășoare în paralel, dar numai după atribuirea contractului din prima fază.

Costuri bugetare neutre, dar impact major în infrastructură

Nota de fundamentare a ordonanței precizează că prorogarea termenelor nu are impact financiar asupra bugetului general consolidat. Cu toate acestea, implementarea completă a sistemului este esențială pentru modernizarea modului în care se colectează taxele de drum, reducerea evaziunii în transport și alinierea la normele europene.

Ce urmează

Potrivit calendarului actualizat, implementarea modulelor tarifare de bază (aplicație mobilă, portal, servicii web) ar trebui finalizată în termen de 18 luni de la semnarea contractului. Durata totală de execuție a proiectului este estimată la 24 de luni.

Amânarea intrării în vigoare a noii roviniete, a tarifului TollRo și a sistemului STRR nu afectează regimul actual prevăzut de Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, care rămâne în vigoare până la finalizarea implementării noului sistem.