Motorina obținută din petrolul rusesc ar fi putut ajunge la Forțele Armate ale Ucrainei: problema a fost descoperită abia acum
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2022/06/pompa-motorina.jpeg)
În mijlocul celui de-al patrulea an de invazie la scară largă, Ministerul Apărării al Ucrainei a luat o decizie esențială pentru securitatea energetică a armatei sale: renunțarea la vechiul standard sovietic privind motorina, cerință care ar fi putut permite, indirect, aprovizionarea trupelor cu combustibil derivat din petrolul rusesc.
Modificarea a fost adoptată abia după ce capacitățile de producție interne au fost afectate de atacurile rusești asupra rafinăriilor și după ce furnizorii tradiționali din Polonia și India au ridicat probleme serioase privind compatibilitatea produselor lor.
Standardul sovietic de 62°C: un obstacol major
Până de curând, Ministerul Apărării cerea motorină cu punct de aprindere de 62°C, un standard moștenit din epoca sovietică, impus pentru compatibilitatea cu motoarele diesel ale armatei ucrainene. În Europa, motorina standard are de obicei punctul de aprindere la 55°C, ceea ce restricționa semnificativ lista furnizorilor eligibili.
Potrivit expertului în combustibili Serhiy Kuyun, acest standard a făcut ca doar rafinăria Kremenchuk din Ucraina, compania poloneză Orlen și producătorii indieni să fie posibili furnizori. Din păcate, atacurile rusești repetate au redus capacitatea rafinăriei Kremenchuk, iar Polonia nu a mai putut livra cantități suficiente de combustibil. Astfel, motorina indiană, produsă din petrol rusesc, a ajuns pe lista furnizorilor potențiali.
Pericolul motorinei provenite din petrol rusesc
În documentele de licitație analizate de Kuyun se arată că, până în iulie, standardul de 62°C era încă în vigoare, ceea ce a permis includerea motorinei indiene, fără a se verifica complet proveniența materiilor prime. După modificarea cerinței, Ministerul Apărării a informat furnizorii că motorina indiană nu este acceptată, iar unii contractori au fost obligați să înlocuiască India cu Grecia.
Expertul subliniază că nu este clar dacă vreun lot de motorină indiană a ajuns efectiv să fie utilizat de Forțele Armate ale Ucrainei, dar decizia garantează că situații similare vor fi evitate pe viitor.
Motivele deciziei și provocările pieței
Discuțiile pentru eliminarea cerinței de 62°C au durat mult timp, dar impulsul decisiv a venit odată cu închiderea pe termen nelimitat a Rafinăriei Kremenchuk, afectată de atacurile rusești. În lipsa mai multor furnizori de încredere, Ministerul Apărării a fost forțat să ajusteze cerințele pentru a putea asigura aprovizionarea armatei.
Kuyun explică că motorina militară reprezintă aproximativ 15% din volumul pieței.
„Ceea ce face Orlen este contractat integral de Ucrainafta, iar volumul de producție este limitat. Ministerul a fost nevoit să relaxeze cerințele pentru a putea obține combustibilul necesar, dar fără a compromite siguranța aprovizionării armatei”, a declarat expertul.
Concurența revine pe piața furnizorilor
După eliminarea standardului învechit, apariția mai multor furnizori pentru licitațiile Ministerului Apărării a creat oportunități noi pentru aprovizionarea armatei. Kuyun consideră că acest lucru va spori disponibilitatea companiilor de a furniza motorină, consolidând securitatea energetică a forțelor ucrainene.
De la începutul invaziei, Rusia a atacat repetat rafinăria Kremenchuk, ultima ofensivă oprind activitatea unității pe termen nelimitat. În paralel, Rada Supremă a eliminat sancțiunile pentru vânzarea de combustibil fără adaos de biocomponente, facilitând astfel tranzacțiile necesare pentru aprovizionarea militară.