Bani pe șine, pierderi pe bandă rulantă: Guvernul caută vinovații risipei de la calea ferată
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/10/635267986a214_cale-ferata-cfr-cluj-oradea-ungaria.jpg)
Guvernul României va discuta în ședința de azi un memorandum care analizează cheltuielile publice din domeniul transporturilor.
Documentul arată clar că există riscuri serioase privind modul în care au fost folosiți banii pentru transportul feroviar de călători. Memorandumul menționează că scopul este „verificarea modului de utilizare a fondurilor publice conform destinațiilor pentru care au fost alocate, iar ținta principală este identificarea eventualelor abateri de la principiile privind economicitatea, eficacitatea și eficiența”.
Specialiștii vor analiza perioada 2020–2023 și vor identifica „acțiuni/activități/programe/investiții ineficiente care generează nu numai risipă, dar și rezultate nesatisfăcătoare”. Astfel, investițiile în material rulant sau facilități de călătorie ar putea fi revizuite pentru a reduce pierderile și a crește performanța serviciilor publice.
Cine va face analiza
Grupul de lucru însărcinat cu analiza cheltuielilor publice din domeniul transporturilor va fi compus dintr-un mix de reprezentanți ai Ministerului Finanțelor și ai Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), alături de experți din instituțiile subordonate și coordonate de MTI. Memorandumul subliniază că „activitatea persoanelor desemnate ca reprezentanți în grupurile de lucru presupune o implicare serioasă, activă și profesionistă care este esențială pentru a asigura succesul procesului de analiză”, evidențiind responsabilitatea ridicată a fiecărui membru.
Mai mult, la lucrările grupului vor putea fi invitați și experți externi sau personalități din domeniu, care să contribuie cu date, analize, rapoarte și soluții menite să optimizeze cheltuielile publice. Aceasta structură combină experiența administrativă cu expertiza tehnică, însă implică și un nivel ridicat de coordonare între instituții, ceea ce poate face procesul de analiză mai complex și mai dificil de gestionat.
Scopul principal al grupului este de a identifica sectoarele în care resursele financiare au fost utilizate ineficient și de a propune măsuri care să crească economicitatea, eficacitatea și eficiența cheltuielilor publice, așa cum prevede memorandumului.
Problemele identificate
Documentul scoate la iveală mai multe aspecte negative care afectează modul în care fondurile publice pentru transportul feroviar de călători au fost gestionate:
-
Alocarea ineficientă a fondurilor – Memorandumul precizează că analiza urmărește să identifice „acțiuni/activități/programe/investiții ineficiente care generează nu numai risipă, dar și rezultate nesatisfăcătoare”. Astfel, o parte din investiții nu ar fi adus rezultatele așteptate sau nu au respectat principiile celor 3E, ceea ce a condus la pierderi de bani publici.
-
Întârzierea măsurilor corective – Orice ajustare sau optimizare a cheltuielilor va fi implementată abia în bugetul pentru anul 2026, ceea ce înseamnă că problemele actuale nu vor fi remediate imediat. Memorandumul menționează explicit că „măsurile de eficientizare aprobate de Guvern să poată produce efectele așteptate”, evidențiind că planificarea este pe termen lung și că rezultatele nu sunt imediate.
-
Risc birocratic ridicat – Procesul implică mai multe instituții, ceea ce crește complexitatea coordonării și poate întârzia luarea deciziilor. Implicarea simultană a Ministerului Finanțelor, MTI, Autorității pentru Reforma Feroviară și a altor instituții conexe poate genera blocaje administrative sau duplicări de activități.
Ce urmează
Analiza urmărește să stabilească măsuri concrete care să îmbunătățească utilizarea fondurilor publice și să optimizeze serviciile publice de transport feroviar de călători. Totodată, se vor introduce indicatori de performanță care să garanteze respectarea principiilor celor 3E: economicitate, eficacitate și eficiență.
Documentul evidențiază că „rapoartele de analiză a cheltuielilor publice, cu măsurile de economisire identificate conform țintelor obligatorii asumate, vor fi prezentate spre aprobare Guvernului și vor deveni obligatorii pentru instituțiile analizate”.