Infrastructura, risc strategic pentru apărare: Drumurile nu rezistă tancurilor
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/tancurile-asteapta-aprobarea-sa-treaca-e1753800013929.jpg)
Mutarea tancurilor și obuzierelor din Europa de Vest spre frontul estic ar putea dura săptămâni sau chiar luni. Principalul blocaj îl reprezintă starea podurilor și tunelurilor cheie de pe rutele strategice.
Deși Europa dispune de o rețea de transport civil extinsă, multe dintre aceste elemente de infrastructură nu sunt adaptate încărcăturilor militare supradimensionate. În plus, punctele de trecere vulnerabile ar putea deveni ținte ușoare pentru atacuri sau sabotaje, paralizând întreaga logistică, conform Defense Express.
Plan de investiții uriaș pentru mobilitatea militară
Comisia Europeană a anunțat un program de 17 miliarde de euro, destinat modernizării infrastructurii de transport pentru nevoi militare. Proiectul, prevăzut între 2028 și 2034, include 500 de lucrări prioritare – reabilitări de poduri, modernizări feroviare și construcții de noi rute.
Chiar și cu aceste planuri, Defense Express notează că vulnerabilitatea rămâne prezentă în cazul unui conflict deschis, întrucât proiectele de anvergură necesită timp pentru implementare.
Transport rutier și feroviar, greu și lent
Mutarea blindatelor pe roți este lentă și necesită resurse uriașe. Relocarea unui singur batalion de vehicule de luptă CV90 ar presupune mobilizarea a 50-60 de camioane speciale. Situația nu este mai bună nici în cazul căilor ferate, unde trenurile de marfă nu pot transporta constant încărcături de peste 60-70 de tone, limita impusă de vechimea liniilor și a podurilor.
Astfel, chiar și tancuri moderne precum Leopard 2 sau Abrams ar avea dificultăți să ajungă rapid pe frontul estic, dacă ar fi nevoie de o redistribuire masivă a trupelor.
Transportul aerian, o „harababură” logistică
Avioanele militare de transport disponibile în Europa nu acoperă nevoile unui război de mare amploare. A400M, cel mai răspândit model european, poate transporta doar 37 de tone – insuficient pentru un tanc principal de luptă.
C-17 Globemaster III (77 de tone) și An-124 Ruslan (120-150 de tone) pot transporta echipamente grele, însă Europa dispune de doar opt C-17 britanice și câteva An-124 ucrainene. Aceste cifre sunt mult prea mici pentru a asigura o desfășurare rapidă a forțelor.
Un exemplu relevant este transportul unui vehicul de luptă Puma: două avioane A400M ar fi necesare pentru o singură unitate, iar procesul ar dura patru zile.
Transportul maritim, vulnerabil în zone contestate
Deși navele de marfă și ambarcațiunile de debarcare pot transporta blindate și tancuri la scară mare, viteza redusă și riscurile din zonele maritime disputate le fac opțiuni nesigure. În Marea Baltică sau Marea Nordului, submarinele și minele marine ar putea bloca rapid convoaiele.
Întârzierile în desfășurarea trupelor ar crea o fereastră de oportunitate pentru Rusia, care ar putea avansa adânc în teritoriul statelor baltice sau în alte țări de pe flancul estic înainte ca întăririle occidentale să ajungă.
România, obligată să reziste singură
România este dată ca exemplu negativ. Drumurile naționale pline de gropi și rețeaua feroviară învechită fac imposibil transportul militar de amploare. Într-un scenariu de atac, țara ar trebui să reziste singură până la sosirea întăririlor din vestul Europei.
„Avem poduri vechi care trebuie modernizate, poduri înguste care trebuie lărgite și poduri inexistente care trebuie construite”, a declarat comisarul european pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, într-un interviu citat de Defense România.
Fără poduri, drumuri și linii feroviare capabile să susțină echipamentele grele, avantajul tehnologic al NATO riscă să rămână blocat la mii de kilometri distanță de front.