Românii, tot mai critici față de sistemul educațional: doar 12% consideră că este de calitate
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/08/profesor-tabla-pexels-neosiam-625219.jpg)
România înregistrează al doilea cel mai scăzut procent de încredere în calitatea sistemului educațional, după Peru, potrivit studiului global Ipsos Education Monitor 2025, desfășurat în 30 de țări. Conform cercetării realizate între 20 iunie și 4 iulie 2025, doar 12% dintre respondenți consideră că educația din România este de calitate. În 2024, procentul era similar, 11%, arată comunicatul Ipsos.
Percepție negativă asupra educației în România
Ipsos a intervievat online 23.700 de adulți cu vârsta sub 75 de ani, inclusiv 500 de respondenți din România, din mediul urban, cu educație medie și superioară. Marja de eroare pentru România este de +/-5 puncte procentuale. Autorii studiului menționează că eșantioanele din mai multe țări, inclusiv România, reflectă opiniile segmentului mai „conectat” al populației, fiind mai urbane și mai educate decât media națională.
Comparativ internațional
La nivel global, în Irlanda, 71% dintre respondenți consideră că sistemul educațional este într-o stare bună, iar în Marea Britanie aproape jumătate au o opinie pozitivă.
În schimb, în Ungaria, Franța și România, peste jumătate dintre respondenți cred că educația are nevoie de îmbunătățiri. Germania, Spania, Italia și Belgia au, de asemenea, percepții critice.
Principalele provocări identificate în România
Respondentii români au indicat ca principalele probleme sunt:
- Rate ridicate de abandon școlar – 34%, ușor sub nivelul din 2024 (36%)
- Programa învechită – 51%, aceeași valoare ca în 2024
- Formarea inadecvată a profesorilor – 38%, în scădere față de 45% în 2024
Bunăstarea tinerilor și siguranța digitală
La nivel global, 33% dintre respondenți consideră că sănătatea mintală este cea mai mare provocare pentru tineri, urmată de inegalitate (28%), bullying (26%) și rețele sociale (25%). În România, 71% dintre respondenți consideră că bullying-ul și presiunea socială reprezintă principalele probleme ale tinerilor.
Referitor la siguranța digitală, 71% dintre respondenții din cele 30 de țări cred că minorii sub 14 ani nu ar trebui să aibă acces la rețele sociale. În România, această preocupare este în creștere, părinții fiind chiar mai convinși de necesitatea limitării accesului copiilor la platformele online.
Comentariu Ipsos România
Irina Nicolaescu (Aldesiu), Client Director al Ipsos România, afirmă că „sondajul nu vorbește doar despre un sistem educațional depășit, ci și despre o generație de tineri tot mai vulnerabili emoțional“.
„Lipsa reformelor reale, profesorii insuficient sprijiniți și programele învechite contribuie la pierderea încrederii în educație și un sistem care pare să piardă tot mai mulți copii pe drum. În același timp, bullying-ul, presiunea socială și lipsa sprijinului pentru sănătatea mintală devin probleme majore. E clar că nu mai e vorba doar despre școală, ci despre cum pregătim un mediu sigur și echilibrat pentru viitorul copiilor noștri”, arată ea.