Alertă în aer. Avion aterizat de urgenţă la Cluj după ce unul dintre piloţi a leşinat
O seară obișnuită de zbor s-a transformat într-o intervenție de urgență pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj-Napoca, după ce o aeronavă Ryanair care venea de la Bergamo a rămas imobilizată pe pistă luni noaptea, în urma unei urgențe medicale la bord. Evenimentul a dus la închiderea temporară a aeroportului și la devierea a două zboruri către Sibiu.
Urgență în cabina de pilotaj
Potrivit publicației BoardingPass, incidentul a avut loc în jurul orei 22:44, când avionul Ryanair care opera zborul FR2683 Bergamo – Cluj-Napoca a solicitat prioritate la aterizare. Unul dintre piloți a declarat stare de urgență, anunțând turnul de control că celălalt pilot este „incapacitat”, fără a oferi detalii suplimentare.
Controlorii de trafic aerian au alertat imediat echipele de intervenție, iar aeronava a fost întâmpinată pe pistă de Ambulanță și echipajele SMURD. După oprirea completă, medicii au urcat la bord și au acordat primul ajutor.
Sursele citate de BoardingPass susțin că pilotul afectat a fost găsit inconștient și a fost transportat la spital pentru investigații. Starea sa de sănătate rămâne, deocamdată, necunoscută.
Aeroportul, închis temporar
Directorul Aeroportului Cluj-Napoca, David Ciceo, a confirmat incidentul și a precizat că pasagerii au fost debarcați în siguranță, fără alte probleme.
„Din păcate, aeronava de la Bergamo a declarat urgență, deoarece doamnei copilot i s-a făcut rău și avionul a rămas pe pistă pentru a i se acorda primul ajutor. A venit ambulanța, i-a acordat primul ajutor și a fost transportată la spital”, a declarat Ciceo pentru Știri de Cluj.
Oficialul a adăugat că aeroportul a fost închis pentru aproximativ o oră, timp în care două aeronave aflate în apropiere – zborurile Wizz Air W63386 (Roma – Cluj) și W63410 (Lisabona – Cluj) – au fost deviate către Aeroportul Internațional Sibiu.
Avion tractat de pe pistă după aproape o oră
După aproximativ 45 de minute de la aterizare, o ambulanță SMURD a părăsit aeroportul cu girofarurile pornite, transportând pilotul către unitatea medicală. În același interval, pasagerii au fost coborâți și duși în terminal, în timp ce aeronava a rămas pe pistă pentru procedurile tehnice.
Citeşte şi: Incidentele aviatice se țin lanț. Un avion cu pasageri, dat dispărut în zbor
Abia după aproape 50 de minute, avionul a fost tractat de pe pistă, iar traficul aerian a fost reluat. Potrivit autorităților, pista a fost redeschisă cu jumătate de oră mai devreme decât era estimat inițial.
Echipaj nou adus de la București
Zborul de retur Ryanair FR2683 Cluj-Napoca – Bergamo a decolat în cele din urmă la ora 02:58, cu o întârziere de peste trei ore. Compania aeriană a trimis la Cluj un avion de rezervă și un echipaj suplimentar de la București pentru a continua operațiunile.
Aeroportul clujean și-a reluat activitatea normală în cursul nopții.
Ce se întâmplă când un pilot devine incapacitat în timpul zborului
Situațiile în care unul dintre piloți devine incapabil să-și continue atribuțiile sunt rare, dar pentru ele există proceduri stricte de siguranță, aplicate la nivel internațional.
1. Declarația de urgență
Pilotul aflat la manșă anunță imediat controlorii de trafic aerian prin codul standard „Mayday – incapacitated crew member”. Acest mesaj are prioritate absolută în comunicare și permite declanșarea rapidă a procedurilor de asistență.
2. Prioritate la aterizare
Aeronava primește prioritate totală la aterizare, iar turnul de control coordonează toate zborurile din zonă pentru a elibera pista. În paralel, este activat planul de urgență aeroportuară, care mobilizează ambulanța, echipele SMURD, pompierii și personalul tehnic.
3. Controlul avionului
Avioanele comerciale moderne sunt concepute pentru a fi operate de un singur pilot în cazuri extreme. Pilotul rămas la comenzi poate pilota, comunica și ateriza în siguranță, asistat de sistemele automate (autopilot, autoland) și de dispecerii companiei.
4. Intervenția echipajelor medicale
Imediat după oprirea avionului pe pistă, echipele medicale urcă la bord pentru evaluarea și stabilizarea pilotului. Dacă este nevoie, acesta este transportat la spital, în timp ce aeronava rămâne imobilizată până la finalizarea intervenției.
5. Proceduri de siguranță și înlocuire a echipajului
După acordarea primului ajutor, avionul este tractat de pe pistă pentru a elibera traficul. Zborurile afectate sunt redirecționate temporar, iar compania aeriană trimite un echipaj de rezervă (pilot și copilot) pentru a prelua cursa întârziată.
6. Ancheta internă și raportarea cazului
Toate incidentele de acest tip sunt raportate către autoritatea de aviație civilă și analizate intern de companie pentru a determina cauza medicală și eficiența răspunsului operațional.