Salarii mari, puțini doritori. O țară europeană caută șoferi de TIR din străinătate, românii în prim-plan

Publicat: 20 dec. 2025, 06:47, de Corina Oprea, în SOCIAL , ? cititori
Salarii mari, puțini doritori. O țară europeană caută șoferi de TIR din străinătate, românii în prim-plan

Sectorul transportului de marfă din Spania se confruntă cu un deficit sever de forță de muncă, în ciuda salariilor atractive. Lipsa interesului din partea localnicilor a determinat companiile să caute șoferi în afara granițelor, iar românii se află printre cei mai apreciați și solicitați angajați.

Criză de șoferi de TIR într-un sector cu salarii mari

Spania traversează o transformare rapidă a pieței muncii în transporturile de marfă. În ultimul an, numărul lucrătorilor străini din acest sector a crescut cu 33%, cea mai mare creștere înregistrată într-un domeniu economic. În prezent, angajații proveniți din alte țări reprezintă aproape 18% din totalul forței de muncă din transporturi, românii fiind considerați unii dintre cei mai bine pregătiți și mai adaptați cerințelor meseriei.

José Luis Conejo, antreprenor în domeniul transporturilor și fondator al unei companii cu 50 de camioane, spune că interesul pentru meseria de șofer de TIR este în continuă scădere. El descrie experiența acumulată de-a lungul anilor într-un mod sugestiv:

„Ești un adevărat șofer de TIR când începi să vorbești cu camionul tău și ai făcut-o deja de suficient timp când acesta începe să-ți răspundă”.

Potrivit lui Conejo, munca este extrem de solicitantă, iar condițiile îi descurajează pe mulți potențiali angajați. Acesta afirmă că domeniul este foarte competitiv și recunoaște că, deși salariile sunt relativ mari, efortul depus nu este întotdeauna recompensat pe măsura sacrificiilor făcute.

De ce companiile se bazează pe muncitori străini

Majoritatea șoferilor de camion angajați în prezent în Spania provin din alte țări. Conejo explică faptul că firmele caută persoane dispuse să petreacă mult timp departe de familie, o condiție dificil de acceptat pentru mulți localnici. El observă că șoferii veniți din America Latină sau Europa de Est sunt, de regulă, mai dispuși să accepte deplasările frecvente și nopțile petrecute în diferite orașe.

Datele oficiale arată că numărul angajaților străini înregistrați la asigurările sociale a depășit 3,1 milioane în luna octombrie, cu o creștere semnificativă în sectorul transporturilor. Pensionarea masivă a șoferilor cu experiență și lipsa interesului generațiilor tinere au creat un dezechilibru major pe piața muncii.

O problemă europeană, nu doar spaniolă

Deficitul de șoferi de TIR nu este specific doar Spaniei. Industria transporturilor din mai multe state europene se confruntă cu aceeași situație. În Marea Britanie, ieșirea din Uniunea Europeană a provocat, în 2021, blocaje serioase în aprovizionarea cu combustibil, după ce companiile de transport au rămas fără personal. Spania a evitat un scenariu similar tocmai prin deschiderea către angajarea muncitorilor străini.

Un element-cheie îl reprezintă acordurile bilaterale pentru recunoașterea permiselor de conducere. Începând cu 2002, Spania a încheiat astfel de înțelegeri cu mai multe țări din America Latină, facilitând accesul șoferilor străini pe piața muncii fără obligativitatea refacerii complete a permisului.

Pentru a accelera angajările, în noiembrie 2023, Ministerele Migrației, Transporturilor și Internelor au convenit asupra unui acord interministerial care clarifică procedurile administrative pentru aducerea șoferilor din țări terțe și regularizarea statutului celor deja aflați în Spania. Din luna mai, au intrat în vigoare și noi măsuri care facilitează angajarea muncitorilor străini în sectoarele cu deficit major de personal, inclusiv transporturile.

Salariile, atractive, dar nu decisive

José Luis Conejo estimează că un șofer de camion care efectuează curse internaționale poate câștiga în jur de 3.000 de euro net pe lună. Cu toate acestea, el consideră că problema principală nu este nivelul salariului, ci lipsa unor condiții care să facă profesia mai atractivă pe termen lung.

Ciprian Podaru, român stabilit în Spania de 15 ani, lucrează ca șofer de camion și descrie meseria ca fiind una dificilă, dar mai bine plătită decât alte alternative din transporturi. El spune că munca presupune multe sacrificii, inclusiv timp petrecut departe de familie și expunerea la riscuri, însă veniturile mai mari îl determină să continue, cel puțin pentru moment.