Autostrada A8, Lotul 1C: Umbrărescu construiește, turcii supervizează

Publicat: 24 dec. 2025, 15:54, de Andrei Ceausescu, în Transporturi , ? cititori
Autostrada A8, Lotul 1C: Umbrărescu construiește, turcii supervizează

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a desemnat Asocierea Activ Proiectare Infrastructură S.R.L. – Emay Uluslararası Mühendislik ve Müșavirlik Anonim Şirketi câștigătoare a contractului pentru supervizarea lucrărilor pe Lotul 1C Sărățeni-Joseni din cadrul Autostrăzii A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț. Valoarea ofertei este de 51,43 milioane lei (fără TVA), iar semnarea contractului se va realiza dacă nu se depun contestații.

Contractul este finanțat din fonduri europene, prin Programul Transport 2021–2027, și din Bugetul de Stat. Durata totală este de 118 luni, incluzând 54 de luni pentru proiectare și execuție și 60 de luni pentru perioada de garanție. Supervizorul va monitoriza proiectarea și execuția, conformitatea lucrărilor și calitatea materialelor și echipamentelor utilizate.

Lotul 1C, provocări tehnice majore

Lotul 1C Sărățeni-Joseni are o lungime de 32,4 km, se întinde în județele Mureș și Harghita și include 39 de poduri și pasaje, 3 tuneluri unidirecționale, 4 polate și 2 ecoducte pentru fauna sălbatică. Lungimea totală a pasajelor și tunelurilor este de 16 km, adică 50% din lot. Cel mai lung pasaj va avea 1.736 metri, iar cel mai înalt viaduct 45 metri.

Contractul de proiectare și execuție pentru același lot a fost semnat cu o asociere de companii controlată de omul de afaceri Dorinel Umbărescu (SA&PE CONSTRUCT S.R.L. – TEHNOSTRADE S.R.L. – SPEDITION UMB – EURO ASFALT). Umbrărescu este unul dintre principalii constructori de autostrăzi din România, care domină și sectoarele montane ale Autostrăzii A8. Etapa de proiectare va începe la 30 martie 2026.

Lotul 1D Joseni-Ditrău

CNIR a semnat totodată contractul pentru Lotul 1D Joseni-Ditrău, cu o lungime de 14,4 km și o valoare de 820 milioane lei, atribuit asocierii Danlin XXL (Lider) – Groma Hold – Intertranscom Impex S.R.L. Tronsonul include 21 de pasaje și viaducte, dintre care 3 ecoducte, și un nod rutier la Ditrău. Durata de execuție este de 34 luni, din care 10 luni pentru proiectare și 24 pentru execuție.

Autostrada Unirii A8 – stadiul și contractele

Autostrada A8, care va lega Moldova de Transilvania pe aproximativ 300 km, este împărțită în 13 tronsoane gestionate de CNIR și CNAIR. Din cele cinci sectoare de munte, grupul UMB, controlat de Dorinel Umbrărescu, a fost contractat pe patru tronsoane, în timp ce un tronson a fost atribuit asocierii conduse de Danlin XXL.

Printre principalele tronsoane:

  • Mureș – Miercurea Nirajului (1A) – 22 km, în execuție, contractat cu Nurol – 2,4 mld lei
  • Miercurea Nirajului – Sărățeni (1B) – 23,4 km, în proiectare, contractat cu Ozaltin – 2,98 mld lei
  • Sărățeni – Joseni (1C) – 32,4 km, atribuit către UMB – 4,94 mld lei
  • Joseni – Ditrău (1D) – 14,4 km, atribuit Danlin XXL – 0,82 mld lei
  • Grințieș – Pipirig (2B) – 31,5 km, ordin de începere martie 2026, contractat cu UMB – 5,97 mld lei

Directorul general CNIR, Gabriel Budescu, a declarat că ordinul de începere a lucrărilor va fi dat în primăvara 2026 pentru ca constructorii să se pregătească și să mobilizeze resursele necesare pentru proiectare și execuție.