Ministrul Cătălin Predoiu spune despre acest proiect că propune o serie de rezolvări pentru problemele pe care pandemia le-a creat până în prezent în sistem.
„Ministerul Justiției a finalizat trei proiecte de lege importante pentru sistemul judiciar, primele dintr-o serie care va fi comunicată public pe parcursul lunilor septembrie și octombrie. Un prim proiect de lege ar putea fi denumit . Pandemia a creat probleme suplimentare în instanțe și parchete. Proiectul propune o serie de rezolvări, prin instituirea de reguli de procedură care să fie desfășurate la distanță prin intermediul tehnologiei de comunicații. Ne-am propus să facem “viața mai ușoară” și celor care se judecă, cetățenilor și persoanelor juridice, dar și magistraților și avocaților implicați în actul de justiție. Pe lângă construcțiile legislative imaginate în minister, am primit idei și de la unele asociatii ale magistraților. Probabil că vom cuprinde în proiect și alte idei primite în dezbaterea publică. Proiectul este astfel lansat în dezbatere publică”, anunță ministrul Justiției, Cătălin Predoiu.
Potrivit MInisterului Justiției, proiectul introduce ca reguli temporare, pe durata stării de alertă:
În materie civilă:
În materie penală:
Conorm lui Cătălin Predoiu, acest proiect de act normativ se află în circuitul de avizare.
„Această instituție va opera și în România, după ce va fi pusă în funcțiune oficial și efectiv. Proiectul “EPPO” își propune să asigure sprijinul operațiunilor Parchetului European în România prin DNA, păstrând în același timp independența DNA și funcționalitatea sa pentru propriile anchete. E un proiect echilibrat. El trebuie adoptat cât mai repede, pentru a avea disponibil cadrul normativ românesc în paralel cu operaționalizarea la nivel european. La fel procedează și celelalte state membre ale Uniunii Europene. Proiectul “EPPO” a parcurs etapa dezbaterii publice și se află de câteva zile pe circuitul de avizare, inclusiv CSM, urmând sa fie înaintat ulterior Guvernului”, mai spune ministrul Justiției.
Cel de-al treilea proiect reprezintă alinierea regulilor privind concursurile la INM cu cerințele dintr-o recentă decizie a CCR.
„Dar proiectul nu se limitează la emanciparea unor reguli de desfășurare a concursurilor la INM de la rang de regulament CSM la rang de lege, așa cum a cerut decizia CCR. Adăugăm și alte reforme în acest proiect, deplasând centrul de greutate al procesului de selecție către INM, așa cum este și normal, ținând cont de rolul constituțional limitat al CSM și de funcția sa constituțională esențială, de garant al independenței Justiției. CSM este garantul independenței justiției, INM este instituția specializată care asigură selecția și pregătirea viitorilor magistrați. Proiectul “INM” a fost dezbătut public și avizat cu observații de către CSM, se află în circuitul de avizare inter- ministerial și va fi înaintat către Guvern. Aceste trei proiecte constituie o “Uvertură” pentru altele care vor urma și la care încă lucrăm în minister. Legile justiției se află încă în lucru, vor fi propuse în dezbatere publică în partea a doua a lunii Septembrie, în orice caz până la finalul lunii Septembrie, conchide Predoiu.