Studiu: Pandemia a schimbat modul în care antreprenorii se raportează la cifre; o treime lucrează prudent și gestionează atent cheltuielile

Publicat: 19 sept. 2021, 17:00, de Aurel Drăgan, în Business , ? cititori
Studiu: Pandemia a schimbat modul în care antreprenorii se raportează la cifre; o treime lucrează prudent și gestionează atent cheltuielile
Femeie de afaceri

Pandemia a schimbat modul în care antreprenorii se raportează la cifre, astfel 31,5% lucrează prudent şi gestionează atent cheltuielile, iar 29,6% sunt mai atenţi la cash-flow şi întârzieri în recuperarea banilor de la clienţi, conform studiului „Raportarea Financiară la Antreprenori”, realizat de Trusted Advisor Strategy & Finance.

Studiul mai arată că 14,8% amână deciziile de investiţie şi fac mai multe evaluări înainte de a aproba o investiţie; 14,8% nu au făcut schimbări; 5,6% lucrează cu ipoteze şi estimări multiple; 3,7% au multiplicat rapoartele şi analizele financiare.

Potrivit comunicatului companiei, din cauza pandemiei, bugetul iniţial al antreprenorilor a avut de suferit. Astfel, 35,2% au decis tăieri în categoriile de cheltuieli care nu afectau imediat continuarea afacerii; 22,2% au redus cheltuielile administrative; 22,2% au beneficiat de un context pozitiv şi au investit pentru dezvoltarea capacităţilor de producţie şi livrare; 11,1% au făcut restructurări de personal; 5,6% au redus bugetul de marketing; 3,7% au oprit parţial capacităţi de producţie şi distribuţie.

Ce caută antreprenorii

Antreprenorii îşi doresc sprijin în zona strategiei financiare pentru: definirea şi implementarea unui Tablou de Bord cu ajutorul căruia să piloteze businessul (24,1% ); consolidarea şi optimizarea mai multor tipuri de afaceri (22,2%); calcule şi decizii investiţionale (14,8%); analize de profitabilitate pe linii de business (14,8%); cash-flow (7,4%); analize de cost de oportunitate (5,6%); definirea structurii bugetului de venituri şi cheltuieli ( 3,7%); realizarea şi coordonarea bugetelor departamentale (3,7%); strategia de preţ (3,7%).

Pentru următoarea perioadă, antreprenorii îşi prioritizează activităţi precum: creşterea profitabilităţii nete (46,3%);˜ obţinerea de finanţări pentru investiţii (14,8%); capitalizarea firmei şi optimizarea indicatorilor financiari (13%); optimizare cash-flow (13%); creşterea marjelor (7,4%); obţinerea de finanţări pentru activitatea curentă (5,6%).

Profesionalizarea departamentelor financiare

În ceea ce priveşte relaţia cu departamentul financiar-contabil, antreprenorii doresc: 51,9% au nevoie de recomandări de optimizare a afacerii; 29,6% sunt deficitari pe partea de raportare financiară pentru management; 55,5% doresc mai multă proactivitate şi o comunicare mai bună.

Ne bucurăm să avem ocazia să continuăm acest proiect relevant pentru zona financiară a companiilor româneşti. Aşa cum rezultă din date, pentru acest an, am sesizat o nevoie acută de realizare şi implementare de strategii financiare pentru o abordare integrată a operaţiunilor în companiile româneşti. Observ o evoluţie pozitivă prin deschiderea şi înţelegerea nevoii de strategie şi finanţe, care au crescut vizibil la antreprenorii români, în contextul pandemiei”, declară Ioana Arsenie, fondator Trusted Advisor Strategy & Finance şi strateg financiar.

Ea menţionează că se lucrează la profesionalizarea şi optimizarea departamentelor financiare, care să aducă mai multă valoare în companii.

Trusted Advisor Strategy & Finance, compania românească de contabilitate şi strategie financiară, condusă de Ioana Arsenie, strateg financiar, prezintă rezultatele studiului „Raportarea Financiară la Antreprenori”, ediţia a-II-a, 2021.

Ediţia din acest an marchează cea de-a doua şi vine ca o extensie a debutului său, prima ediţie fiind lansată în primăvara anului 2020. Studiul a fost elaborat pe un eşantion de 230 de respondenţi, companii antreprenoriale din România, care înregistrează o cifră de afaceri între 100 000 de euro şi 10 milioane de euro din oraşe precum Bucureşti, Cluj, Giurgiu, Ploieşti, Suceava, Arad, Sibiu, din sectoare ca producţie agricolă, de mobilier, e-commerce, consultanţă, horeca, automotive, medical, comerţ tradiţional, construcţii şi transporturi.