Actul normativ cu privire la ajutorul alocat porturilor de la Dunăre și Marea Neagră a fost semnat de ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu în urmă cu câteva zile. Lucrurile nu sunt, însă, chiar așa de simple, pentru că schema de ajutor intră în vigoare numai după aprobarea Comisiei Europene. De altfel, nici nu este greu de ghicit care va fi decizia UE în această privință, mai ales că de fapt se urmărește facilitarea accesului produselor ucrainene pe piețele internaționale.
Mai trebuie precizat că schema de ajutor se aplică până la data de 31 decembrie 2024, iar plățile se vor efectua până cel târziu la data de 31 decembrie 2025.
Investițiile porturilor vor viza în principal suprastructura portuară de încărcare/descărcare și depozitare a mărfurilor, obiectivul fiind reducerea blocadei din zona porturilor românești ca urmare a blocării căilor navale din Ucraina și, bineînțeles a exporturilor de produse agricole ucrainene. Concret, în urma acestor investiții va deveni mai ușor accesul Ucrainei la piețele internaționale și la lanțurile de aprovizionare globale. Deci, toate eforturile merg în sensul ajutorului dat către Ucraina.
Fondurile vor fi alocate pentru următorul tip de investiții:
Ajutorul de stat se acordă sub formă de grant, iar valoarea acestuia nu poate să fie mai mare de 10 milioane euro pentru fiecare întreprindere. Suma primită trebuie să reprezinte cel mult 65% din costul total, fără TVA. La un calcul simplu, aceasta înseamnă că în final pot fi finanțate cel puțin 16 proiecte de extindere a capacităților portuare de la Dunăre și Marea Neagră.
Finanțarea poate fi obținută atât prin intermediul unor proiecte individuale, cât și în parteneriat.
Fondurile pot fi obținută de către întreprinderi mici, micro, mijlocii sau mari constituite în conformitate cu legislația specifică din statul membru a cărui naționalitate o dețin, potrivit Tomis news. De asemenea, solicitanții trebuie să desfășoare activități de descărcare, încărcare, transbordare, primire și expediere a mărfurilor din navă, la navă către și din alte mijloace.
Printre condițiile pe care solicitanții trebuie să le îndeplinească se numără:
Portul Constanța este principala cale de ieșire la extern a produselor agricole din Ucraina. Anul trecut, portul a expediat 36 de milioane de tone de cereale, în creștere cu 50% față de anul precedent. Din aceste volume, cerealele ucrainene au reprezentat aproximativ 40% din total, ceea ce înseamnă 14 milioane de tone.
România își propune să mărească capacitatea de tranzit pentru cerealele ucrainene la 4 milioane de tone pe lună, după cum a declarat chiar ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, în urma modernizării infrastructurii feroviare și rutiere în port și în jurul lui.